Sveiciens!
Šoreiz pieķērāmies nozarei, kuras virzienā nereti tiek raidīti pārmetoši skatieni: sak, kredītu paņemt viegli, bet jāatdod ar lieliem procentiem! Medijos ir bijuši daudzi stāsti par to, kā cilvēki ir kļuvuši par ķīlniekiem nebanku aizdevēju rokās, nespējot atdot viegli paņemto naudu. Kopumā gan jāsaka, ka, skatoties uz statistiku, situācija nav tik slikta – 2020. gada 31. decembrī kredītu bez kavējuma īpatsvars kopējā portfelī bija 90,09%. Taču nevar noliegt, ka dažiem uzņēmējiem ir izdevies labi nopelnīt ar šo biznesu. re:baltica gada sākumā rakstīja: ja Latvijas bagātāko uzņēmēju saraksta veidotāji aprēķinos iekļautu arī mūsu uzņēmējiem piederošos biznesus ārvalstīs, tad ''Mogo'' un vēl daudzu citu nebanku aizdevēju biznesu īpašnieks Aigars Kesenfelds būtu šī saraksta augšgalā.
Ko par šo nozari mums rāda skaitļi? Un ko par to saka Tīna Lūse, Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas vadītāja? Par to mūsu šīs nedēļas jaunumu vēstule. Lai laba lasīšana!
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
P.S.3 ''Finday'' biznesa jaunumu vēstules turpina būt pieejamas arī krievu valodā. Tāpēc, ja kāds Tavs draugs, paziņa vai kolēģis ērtāk jūtas, lasot informāciju krievu valodā, uzaicini viņu pieteikties Finday.lv iknedēļas biznesa jaunumu saņemšanai krievu valodā!
"Eleving Group" (iepriekš "Mogo Finance") emitē augstākā ranga nodrošinātās obligācijas 150 miljonu eiro apjomā Frankfurtes biržā.
LIELĀKIE UZŅĒMUMI
PĀRSKATS PAR NOZARI
Patērētāju kredītdevēju galvenās tendences 2020. gadā:
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
Biežāk nekā ar biznesu "Credit24" mediju virsrakstos var manīt saistībā ar "Credit24" meistarlīgu volejbolā. Taču šo to mums par šo uzņēmumu izdevās atrast. Zīmols "Credit24" pieder SIA "IPF Digital Latvia". Tas savukārt pastarpināti pieder "International Personal Finance", kas ir reģistrēts Lielbritānijā un kura akcijas tiek kotētas Londonas Fondu biržā. SIA "IPF Digital Latvia" savulaik bijia zināma gan kā SIA "Mobile Credit Latvia", gan SIA "MCB Finance Latvia".
2015. gadā "International Personal Finance" iegādājies preču zīmes "Credit24" īpašnieku "MCB Finance Group". Darījuma vērtība bija 23,8 miljoni britu mārciņu (aptuveni 30,26 miljoni eiro). "MCB Finance Group" ir dibināta 2006. gadā. Uzņēmums piedāvā patēriņa kredītus Somijā, Igaunijā, Latvijā, Lietuvā un Austrālijā.
2017. gadā SIA "IPF Digital Latvia" apgrozījums bija 19,94 miljoni eiro, kas ir par 29,81% vairāk nekā gadu iepriekš. Pēc 1,09 miljonu eiro zaudējumiem 2016. gadā, 2017. gads noslēgts ar 1,61 miljona eiro lielu peļņu pēc nodokļu nomaksas.
AS "DelfinGroup" (agrākie nosaukumi "ExpressCredit", "Lombards24.lv") ir Latvijas uzņēmums, kas darbojas finanšu un tirdzniecības jomā. Uzņēmums ir dibināts 2009. gadā. Tas strādā ar zīmoliem "Banknote" un "Vizia". AS "DelfinGroup" un tā meitas uzņēmumi izsniedz aizdevumus pret ķīlu un aizdevumus bez nodrošinājuma. Tas arī nodarbojas ar jaunas un lietotas sadzīves un sakaru tehnikas, juvelierizstrādājumu, zelta un sudraba pirkšanu un pārdošanu. Filiālēs tiek piedāvāti "Western Union" naudas pārvedumu pakalpojumi. Uzņēmumam ir vairāk nekā 90 filiāles Rīgā un citās Latvijas pilsētās.
"DelfinGroup" 2021. gada trešajā ceturksnī ir izsniedza jaunus kredītus 15,3 miljonu eiro apmērā, kas ir par 29% vairāk nekā iepriekšējā ceturksnī, liecina uzņēmuma operacionālie dati. Tas ir lielākais vienā ceturksnī izsniegtais kredītu apjoms uzņēmuma vēsturē. Arī kopējais neto kredītportfelis trešā ceturkšņa beigās sasniedza vēsturiski lielāko apjomu – 35,8 miljonus eiro, kas ir par 32% vairāk nekā 2020. gada trešā ceturkšņa beigās.
2020. gadā AS "DelfinGroup" apgrozījums bija 23,7 miljoni eiro. Tas ir par 8% vairāk nekā gadu iepriekš. Pērn uzņēmuma kredītportfelis sasniedza 34,6 miljonus eiro, EBITDA pieauga līdz 9,3 miljoniem eiro un peļņa pirms nodokļiem sasniedza 4,65 miljonus eiro.
Savukārt 2021. gada pirmajos sešos mēnešos ir sasniedzis 11,9 miljonu eiro apgrozījumu. Tas ir par 6,4% vairāk, salīdzinot ar to pašu periodu pagājušajā gadā, liecina uzņēmuma neauditētie rezultāti. EBITDA pirmajā pusgadā pieauga par 8,7%, sasniedzot 4,6 miljonus eiro, savukārt peļņa pirms dividenžu nodokļiem palielinājās par 9% un sasniedza 2,3 miljonus eiro.
AS "DelfinGroup" 2021. gada 28. septembrī sāka akciju sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) biržā "Nasdaq Riga". Privātajiem investoriem un institucionālajiem investoriem bija iespēja parakstīties uz 7,3 miljoniem jaunām uzņēmuma akciju. Uzņēmumam ir iespēja palielināt kopējo akciju piedāvājumu vēl par 1,095 miljoniem akciju. Vienas akcijas cena ir 1,52 eiro. Minimālais akciju parakstīšanās apjoms vienam investoram: viena akcija.
Turpmākajos gados AS "DelfinGroup" plāno augt straujāk nekā kopējais nebanku patēriņa kreditēšanas tirgus, 2024. gadā sasniedzot šī tirgus daļu 17% apmērā. 2020. gadā uzņēmuma tirgus daļa šajā biznesa segmentā bija 10%, liecina AS "DelfinGroup" aplēses un pieejamā informācija.
"Mogo" piedāvā aizdevumus negaidītu tēriņu segšanai, auto iegādei un citām ikdienas vajadzībām gan fiziskām, gan juridiskām personām.
2018. gadā AS "mogo" un tās meitas sabiedrību apgrozījums sasniedza teju 19 miljonus eiro, kas ir 46% pieaugums, salīdzinot ar 2017. gadu. Peļņa pēc nodokļiem bija 2,8 miljoni eiro.
"Mogo Finance" konsolidētais apgrozījums 2019. gadā bija 76,7 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš. Peļņa bija 6,2 miljoni eiro, kas ir pieaugums par 35%.
Martā AS "mogo" emitēja obligācijas 30 miljonu eiro apjomā. "Nasdaq Riga" biržā šī bija pēdējo gadu lielākā privātā kapitāla uzņēmuma obligāciju emisija. Publiskajā piedāvājumā piedalījās vairāk nekā 840 investori, pieprasījumam pārsniedzot obligāciju piedāvājumu.
AS "Mogo" Latvijas grupas, kurā ietilpst AS "Mogo" un AS "Renti", peļņa 2021. gada pirmajā pusgadā sasniedza 3,3 miljonus eiro. Tas ir par 10% vairāk nekā 2020. gada pirmajos sešos mēnešos.
2021. gadā finanšu tehnoloģiju grupa "Mogo Finance", kurā ietilpst arī Latvijas AS "Mogo", mainīja nosaukumu uz "Eleving Group". "Mogo" zīmols tiek saglabāts kā produktu zīmols gan Latvijā, gan arī būs pārstāvēts visos transportlīdzekļu finansēšanas tirgos "Eleving Group" produktu portfelī.
"Eleving Group" ir starptautiska finanšu tehnoloģiju uzņēmumu grupa ar pārstāvniecību visā pasaulē. Grupa strādā trīs kontinentos, un tās biznesa virzieni ietver transportlīdzekļu un patēriņa finansējuma pakalpojumus. Līdz šim grupa aizdevumos izsniegusi vairāk nekā 710 miljonus eiro, un tās kopējais kredītportfelis pārsniedz 200 miljonus eiro. Grupa, kas 2012. gadā tika dibināta ar "Mogo" zīmolu, šobrīd darbojas 14 pasaules valstīs. Ar galveno mītnes vietu Latvijā, "Eleving Group" veic saimniecisko darbību Baltijā un Eiropā, Kaukāza un Centrālāzijas reģionos, kā arī Austrumāfrikā.
"Eleving Group" ieņēmumi šī gada pirmajā pusgadā ir sasnieguši 71,8 miljonu eiro, liecina grupas neauditētie rezultāti par sešu mēnešu periodu, kas noslēdzās 2021. gada 30. jūnijā. "Eleving Group" nākamajos ceturkšņos plāno pakāpenisku izaugsmi ar mērķi noslēgt labāko finanšu gadu grupas vēsturē.
VIEDOKLIS
Tīna Lūse, Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFPA) vadītāja:
"Patērētāju kreditēšanas tirgū regulatīvā sloga dēļ ir samazinājies mazo tirgus dalībnieku skaits. Pēc licences maksas paaugstināšanas darbību pārtrauca virkne tirgus dalībnieku, un ir vērojama tirgus konsolidācija. Diezgan veiksmīgi aug un attīstās tie patērētāju kreditēšanas tirgus dalībnieki, kas darbojas starptautiski. Tāpat redzam, ka, lielajiem tirgus dalībniekiem augot, tie pastiprinātu uzmanību pievērš korporatīvās pārvaldības uzlabošanai, kā arī ilgtspējas jautājumiem, kas tiem ļauj veiksmīgi startēt kapitāla tirgū un piesaistīt finansējumu. Arvien vairāk aug un aktivizējas nebanku kreditēšanas tirgus sektors, kas apkalpo uzņēmumus, nevis patērētājus. Interese vērojama arī par pūļa finansēšanas platformu regulējumu un tā piemērošanu dzīvē – arī šajā nebanku kreditēšanas segmentā ir interese iesaistīties jauniem tirgus dalībniekiem.
Finanšu rezultāti par 2021. gada pirmo pusgadu nozares līmenī vēl nav apkopoti. Kopējā tendence, kā to arī rāda PTAC apkopotie dati par 2020. gadu, norāda uz to, ka pandēmijas sākuma posmā pieprasījums pēc kreditēšanas produktiem kritās un pēcāk sāka pakāpeniski atgriezties. Asociācijas biedri arī reaģēja uz izmaiņām pandēmijas skarto klientu maksātspējā, piedāvājot kredītu atmaksas termiņu pagarinājumus un citus risinājumus, lai mazinātu pandēmijas izraisīto negatīvo seku ietekmi uz patērētājiem. Bija segmenti, kuri pandēmijas laikā ir krietni auguši. Piemēram, stipri audzis pieprasījums pēc lietotu auto līzinga produkta, jo, ņemot vērā pandēmijas negatīvo ietekmi uz piegādes ķēdi, tirgū vērojams jaunu automobiļu iegādes iespēju samazinājums.
Joprojām patērētāju kreditēšanas segmentā vidēji tiek atteikts apmierināt vidēji 70% aizdevumu pieteikumu. Tāpēc arī no valsts iestāžu puses ir svarīgi izprast, cik liela nozīme ir tam, ka kredītdevējiem ir pieejami kvalitatīvi dati par klientiem un potenciālajiem klientiem. Tas ļauj kredītdevējiem savus procesus pielāgot tā, lai kredītus nevarētu saņemt personas ar zemu finanšu pratības līmeni, kuri nespēj paši vienmēr adekvāti novērtēt, kurš produkts tiem ir piemērots.
Manuprāt, mēs jau šobrīd diezgan skaidri redzam, ka nebanku kreditēšanas sektors kļūst par arvien stabilāku dalībnieku kreditēšanas tirgū kopumā – gan patērētāju, gan uzņēmumu kreditēšanā. Ja palūkojamies PTAC veidotajā datu apkopojumā par 2020. gadu, tad redzam, ka arī piedāvātie produkti kļūst līdzīgi banku produktiem. Piemēram, nozarē kādreiz tik populārie "ātrie kredīti" jeb kredīti, kas atmaksājami vienā maksājumā, praktiski vairs netiek piedāvāti – to kritums, jau sākot no 2018. gada ir 80 līdz 97%. Šobrīd pamata produkts, kas patērētāju kreditēšana tirgū tiek piedāvāts, ir ļoti salīdzināms ar banku piedāvāto kredītlīnijas produktu. Šobrīd nebanku kreditēšanas sektors, vismaz patērētāju kreditēšanas jomā, ir pakļauts ļoti stingram regulējumam, kas daudzos aspektos ir līdzvērtīgs tam, ko ievēro kredītiestādes. Vienīgā atšķirība ir tā, ka nebanku kredītdevēji sava finansējuma nodrošināšanai nepiesaista noguldītāju naudu un attiecīgi netiek pakļauti ar to saistītajām regulatīvajām prasībām, kas ir samērīgi.
Pēdējā gada laikā redzam, ka valsts aktīvi strādā pie finanšu tehnoloģiju attīstības stratēģijas, ar to demonstrējot, ka vēlas šeit redzēt finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumus. Šī mērķa sasniegšanai valstij būs jāspēj reaģēt uz tādiem komercdarbības modeļiem, par kuriem mēs šobrīd pat nevaram iedomāties. Un tas nebūt nav viegls uzdevums."