Sveiciens!
Ja par daudzām nozarēm var teikt, ka tām ir grūti pielāgoties jaunajiem digitālajiem apstākļiem, tad to noteikti nevar teikt par transporta nozari. Pēdējo gadu laikā ir pilnībā mainījusies izpratne un attieksme par pārvietošanos pilsētā. Sabiedriskais transports vairs ne tuvu nav vienīgā alternatīva privātajam auto, velosipēdam un kājāmiešanai. Tagad ir skūteri un dažādi citi braucamrīki, kā arī kopbraukšanas pakalpojumi.
Ja skatāmies biznesa rezultātus, līderi joprojām ir ierastie, taču jaunie spēlētāji jau ir iekļuvuši pirmajā desmitniekā. Pēc dažiem gadiem aina noteikti būs vēl interesantāka. Turklāt ir acīmredzami, ka ilggadējiem līderiem komunikācija vietējā tirgū nevedas, ko nevarētu teikt par jaunpienācējiem. Arī šajā ziņā nākotnē varam gaidīt izmaiņas.
Situāciju auto nomas nozarē šoreiz komentē Ēriks Lingebērziņš, Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes loceklis un SIA "Balticvision Riga" izpilddirektors. Viņš atklāj arī pandēmijas aizkulises Latvijas tūrisma nozarē, tāpēc noteikti ir vērts šo jaunumu vēstuli izlasīt līdz beigām.
Starp citu, ''Finday'' biznesa jaunumu vēstules turpina būt pieejamas arī krievu valodā. Tāpēc, ja kāds Tavs draugs, paziņa vai kolēģis ērtāk jūtas, lasot informāciju krievu valodā, uzaicini viņu pieteikties Finday.lv iknedēļas biznesa jaunumu saņemšanai krievu valodā!
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
Gada laikā elektroauto koplietošanas pakalpojumu sniedzēja ''Fiqsy'' automašīnas ir nobraukušas 2,5 miljonus kilometru, samazinot transporta radīto CO2 izmešu daudzumu Latvijā par 552 tonnām. Uzņēmuma elektroauto lietotāju skaits ir sasniedzis 14 tūkstošus.
LIELĀKIE UZŅĒMUMI
Medijos informāciju par topa pirmo trijnieku diemžēl var atrast gaužām maz. Šo to var uzzināt uzņēmumu sociālo tīklu kontos. Taču pārsvarā tas ir par sadarbību ar labdarības organizācijām un konkursiem, bet ne par to, kā šiem uzņēmumiem veicas biznesā.
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
1946. gadā Warren Avis izveidoja uzņēmumu ''Avis Airlines Rent a Car'' un atklāja pirmo auto nomas punktu Detroitā, ASV. Nozīmīgs punkts "Avis" attīstībā bija 1965. gads, kad "ITT Corportation" nopirka uzņēmumu par 51 miljonu dolāru un veicināja "Avis" attīstību. Tika ieviesta pirmā tiešsaistes informācijas vadības un rezervāciju sistēma "Wizard".
Līdz pagājušā gadsimta 60. gadiem "Avis" auto nomu biznesā ieņēma otro pozīciju, tāpēc reklāmas kampaņas ietvaros ieviesa saukli ''We try harder'' (''Mēs cenšamies vairāk''). 1973. gadā “Avis" izdevās kļūt par auto nomu tirgus līderi.
Grupa strādā ar zīmoliem "Avis", "Budget" un "Zipcar". "Avis" Latvijā ir pārstāvēts kopš 1992. gada.
"Avis Budget Group" apgrozījums visā pasaulē pērn bija 1,36 miljardi dolāri. Tas ir par 41% mazāk nekā gadu iepriekš, kad apgrozījums bija 2,16 miljardi dolāru. Neto zaudējumi bija 684 miljoni dolāru. Taču šī gada otrā ceturkšņa neto ieņēmumi bija 398 miljoni dolāru, bet izlīdzinātā EBITDA – 624 miljoni dolāru. Izaugsme, salīdzinot ar šo pašu periodu pērn, bija 212%. bet ar 2019. gadu – 1%.
Senas saknes ir arī Latvijā otram visplašāk pārstāvētajam auto nomas uzņēmumam "Europcar". Tā ir 1949. gadā Francijā dibināta kompānija, kuras nosaukums agrāk bija "L’Abonnement Automobile". Zīmols "Europcars" tika ieviests 1951. gadā.
2020. gadā "Europcar Mobility Group" apgrozījums bija 1,76 miljardi eiro – par 45% mazāk nekā gadu iepriekš. Neto zaudējumi bija 645 miljoni eiro. 2021. gada pirmajā pusgadā "Europcar Mobility Group" apgrozījums ir audzis par 3,6%, sasniedzot 842 miljonus eiro. Otrajā ceturksnī apgrozījums bija 486,2 miljoni eiro – par 88,5% vairāk nekā pērn šajā periodā.
Neatradām informāciju, ar ko būtu vērts dalīties.
KOMENTĀRS PAR NOZARI
Ēriks Lingebērziņš, Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes loceklis, SIA Balticvision Riga izpilddirektors:
"Šābrīža auto nomas pieprasījums ir jāskata kontekstā gan ar ierobežojumiem, gan ar to, cik vispār šobrīd ir tūristu. Auto nomu kā tūrisma produktu Latvijā izmanto ārvalstu viesi. Šogad līdz pat 15. jūnijam tūristu ieceļošana Latvijā nebija iespējama. Savukārt kopējais ienākošā tūrisma apjoms šogad bija 20 līdz 30% no tā, ko esam ieraduši redzēt citus gadus.
Auto noma ir individuālo ceļotāju produkts – parasti ģimenēm ar bērniem. Taču, saskaņā ar šābrīža noteikumiem Latvijā, bērni no 12 gadu vecuma ir uzskatāmi par pieaugušajiem. Uz viņiem vakcinācijas kontekstā attiecas tie paši noteikumi, kas uz pieaugušajiem. Arī tas šobrīd samazina interesi par Latviju kā tūrisma galamērķi. Tāpat gandrīz vairs nav tūristu no Krievijas, bet tieši viņi uz Latviju brauca vairākas reizes un nomāja automašīnas, lai apmeklētu vietas, kur iepriekš nebija bijuši.
Rezumējot: kopējais pieprasījuma kritums ir ievērojams. Vēl jāpiebilst, ka valsts atbalsts uzņēmējiem bija mērķēts uz darbaspēku, taču transporta pakalpojumu sniedzējiem lielas izmaksas veido arī transportlīdzekļu turēšana. Vairāki pārvadātāji šī iemesla dēļ tos noņēma no uzskaites. Iespējams, kas līdzīgs notika arī auto nomas nozarē.
Kopumā pozitīvi vērtējam jauno auto nomas tirgus spēlētāju, piemēram, "CarGuru" un "CityBee" ienākšanu. Daļai tūristu tas noteikti ir interesanti, jo tas ir zināms produkts, ar ko viņi jau ir saskārušies savās mītnes zemēs. Savukārt Latvijai tā ir iespēja parādīt, ka mēs kā tūrisma galamērķis atbilstam mūsdienu tūrista vajadzībām. Vienas dienas izbraucieni ārpus Rīgas – kāpēc ne?"