Sveiciens pirmssvētku nedēļā!
No vienas puses, vēl līdz svētkiem tālu. No otras - tie tuvojas ar joni. Un vēl visi darbi, kas jāiespēj! Un dāvanas! 🤓 Mēs tomēr ceram, ka visā burzmā un steigā Tev būs brīdis arī ieskatīties Finday.lv jaunumu vēstulē. Šoreiz gan netīšām sanāca tā, ka pievērsāmies otrai klusākajai nozarei kopš Finday.lv tapšanas. Izrādās, ka par sevi daudz nemēdz runāt ne vien apsardzes uzņēmumi, bet arī mediju aģentūras. Šo to gan atradām un svarīgāko ziņu apkopojums ir, kā ierasts.
Veiksmīgu gatavošanos svētkiem ''Finday'' komandas vārdā novēl,
Ieva Treija
Latvijas lokalizācijas procesu automatizācijas un tulkošanas vadības jaunuzņēmums “Lokalise” ir piesaistījis 50 miljonus dolāru. Šī raunda mērķis ir īstenot jaunuzņēmuma vīziju, ka digitāliem produktiem un pakalpojumiem ir jābūt daudzvalodīgiem.
Latvijas mediju reklāmas tirgus apjoms 2021. gada pirmajā pusgadā bija 33,38 miljoni eiro. Tas ir vairāk nekā šajā periodā pērn, bet joprojām nav sasniegti 2019. gada apjomi. Galvenie iemesli ir Covid-19 ierobežojumi, sabiedrisko mediju izstāšanās no reklāmas tirgus, negaidīta vairāku krievvalodīgo mediju aizvēršana. Lielākais pieaugums ir digitālajiem medijiem, taču arvien vairāk reklāmas naudas aizplūst uz ārzemju medijiem.
2021. gada pirmajā pusgadā Latvijas mediju reklāmas tirgus sastapās ar vairākiem izaicinājumiem. Pirmkārt, reklāmdevējiem vajadzēja rast risinājumus auditoriju sasniegšanai, neizmantojot sabiedriskos medijus, jo no 2021. gada 1. janvāra sabiedriskajos medijos vairs nebija izvietojama reklāma.
Otrkārt, valstī joprojām valdīja Covid-19 epidemioloģiskā situācija, kuras dēļ tika bremzēta cilvēku saskarsme un aktivitātes, kas atstāja ietekmi gan uz ekonomiku, gan patēriņu, kā arī tika ieviesti reklāmas ierobežojumi, kurus atcēla tikai jūnija vidū.
Treškārt, pavisam negaidīti 2021. gada februāra sākumā ar Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmumu skatītājiem un reklāmdevējiem tika atslēgti astoņi līdz šim mērīti un reklāmai izmantoti televīzijas kanāli, kurus reklāmdevēji izmantoja, lai sasniegtu Latvijā dzīvojošās cittautiešu (krieviski runājošo) auditorijas.
"Kino bija slēgti, reklāmas arī tur nebija. Bizness notika tur, kur bija cilvēki, proti, digitālajā vidē. Viss šo apstākļu kopums ietekmēja 2021. gada pirmā pusgada mediju reklāmas tirgus rezultātu," norāda Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa. Reklāmā gada otrais pusgads vienmēr ir aktīvāks nekā pirmais, un, ja nenotiks liela ekonomikas bremzēšana, virknē mediju segmentu ir paredzama izaugsme. Attiecībā uz 2021. gada kopējā apjoma prognozi nozarē valda piesardzīgs optimisms, jo arvien pastāv nenoteiktība attiecībā uz apstākļiem gada pēdējā ceturksnī epidemioloģiskās situācijas un valdības lēmumu dēļ.
Reklāmas tirgus apjoms 2020. gadā bija 68,5 miljoni eiro, liecina Latvijas Reklāmas asociācijas apkopojums. Tas ir par 16,4% mazāk nekā gadu iepriekš. Tirgus apstākļi, kuros uzņēmēji mēģināja pielāgoties jaunajai situācijai, pārorientējot daļu tirdzniecības uz digitālo vidi, nosacīti nāca par labu interneta medijiem. Rezultātā reklāmas kritums interneta medijos 2020. gadā bija vismazākais jeb mīnus 3,3%.
Vislielākais kritums procentuāli ir bijis kino – reklāmas apjoms samazinājies par 63%, kas radies stingro publisko vietu apmeklēšanas ierobežojumu dēļ. Lielu kritumu pieredzējis laikrakstu segments, apjomam samazinoties par 46,6%. Vēl bez Covid-19 ietekmes jāmin fakti, ka kopš 2020. gada 1. maija drukātā formātā pārstāja izdot laikrakstu “Neatkarīgā Rīta Avīze”, savukārt laikraksts “Dienas Bizness” iznāk nedēļas žurnāla formātā. Žurnālu kategorijā kritums sasniedza 24,2%, radio mīnus 23,3%, bet televīzijā – mīnus 10,7%.
Krietnu triecienu piedzīvoja vides reklāma: tā kā auditorija visu pavasari no vides reklāmas ierastajām pozīcijām – ielām, pieturām, sabiedriskā transporta bija pazudusi, it īpaši Rīgas centrā, 2020. gadā vides medijiem bija 36,6% kritums.
"Reklāmas mērķis vienmēr ir sasniegt noteiktu auditoriju ar vēstījumu. Ja auditorija ir ieslēgta mājās, preču iegāde un pakalpojumu sniegšana ir limitēta, šādi apstākļi atstāj ietekmi uz visu nozari. Tā kā reklāma ir ļoti cieši saistīta ar ekonomikas izaugsmi un iekšējā pieprasījuma un patēriņa palielināšanos, tad sagaidāms, ka, situācijai valstī uzlabojoties, reklāmas apjomi pieaugs ļoti strauji, jo reklāmas uzdevums būs palīdzēt atgriezt ekonomiku straujākā izaugsmē," norāda B. Liepiņa.
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
“Dentsu Aegis Network” ietilpst mediju aģentūras “Carat” un “Vizeum”, digitālā aģentūra “iProspect”, radošā aģentūra “Isobar”, “Data2Decisions” un “Amnet”.
Mediju aģentūra "Inspired" ir dibināta 2004. gada decembrī, un tās pamatkapitāls ir 2844 eiro. Uzņēmuma 70% kapitāldaļas pieder Igaunijas informāciju tehnoloģiju attīstības uzņēmumam "Sparknet Company", 15% pieder valdes loceklim Kārlim Gedrovicam, 6% katram pieder Elīnai Dīcmanei un Edmundam Bišam, bet 3% kapitāldaļas pieder mārketinga uzņēmumam "McCann WorldGroup".
Mediju aģentūra "Inspired" 2017. gadā strādāja ar 9,8 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 3,34% mazāk nekā gadu iepriekš, bet uzņēmuma peļņa samazinājās par 0,91%.
2019. gada maijā par mediju aģentūras “Inspired UM” vadītāju kļuva Elīna Dīcmane. Līdzšinējais ilggadējais uzņēmuma vadītājs un īpašnieks Kārlis Gedrovics turpina vadīt “Inspired” mārketinga kopienu, ko pašlaik pārstāv septiņas aģentūru, kā arī mārketinga konsultāciju un apmācību uzņēmumi.
No 2020. gada jūnija “Initiative Latvia” vadītāja pienākumus pārņēmis aģentūras ilggadējais biznesa attīstības vadītājs Andis Laveiķis.
Nav labāka eksperta viedokļa par mediju tirgu, kā raidieraksta "Saturs nav semočkas" epizode. Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa un akciju sabiedrības "DELFI" direktors Konstantīns Kuzikovs portāla “Delfi” galvenā redaktora Filipa Lastovska vadībā spriež par to, kāds šobrīd ir mediju reklāmas tirgus un kā to ietekmē "Facebook" un "Google" pieaugošā dominance. Raidieraksts noklausāms populārākajās platformās un arī “Delfi” portālā šeit.