Sveiciens!
Paldies, ka pieteicies Finday.lv biznesa jaunumu vēstules saņemšanai! Zemāk ir redzama jaunākās vēstules pilnā versija – šīs nedēļas aktuālākās biznesa un ekonomikas ziņas, nozares un trīs lielāko šīs jomas uzņēmumu apskats, kā arī eksperta komentārs. Finday.lv maksas lietotāji saņem pilno jaunumu vēstuli tieši šādā formā, bet abonenti saņem šīs vēstules saīsināto versiju. Nākamajā piektdienā vari iepazīties ar saīsināto vēstuli, salīdzināt abas versijas un izvēlēties sev piemērotāko.
Kādas atmiņas! Finday.lv pirmā jebkad tapusī jaunumu vēstule bija par kosmētikas biznesu! Un tas bija tieši pirms 75 jaunumu vēstulēm. Daudz kas noticis pa šo laiku, tāpēc prieks, ka Tavā e-pasta kastē Finday.lv biznesa jaunumu vēstulei un iknedēļas nozares apskatam nemainīgi atrodas vieta.
Atgriežoties pie komsmētikas nozares biznesa rezultātiem:pirmais trijnieks nav mainījies. Mums atlika noskaidrot, kas šo uzņēmumu dzīvē ir mainījies pusotra gada laikā. Ķērāmies pie darba un piedāvājam Tev mūsu apkopojumu.
Siltu nedēļas nogali vēlot "Finday.lv" komandas vārdā,Ieva Treija
Patēriņa cenas šogad oktobrī salīdzinājumā ar septembri Latvijā pieauga par 0,8%, bet gada laikā – šogad oktobrī salīdzinājumā ar 2021. gada oktobri – palielinājās par 21,8%, pretstatā 22,2% pagājušajā mēnesī.
2019. gadā žurnālam "Dienas Bizness" Latvijas Kosmētikas ražotāju asociācijas (LAKRA) valdes priekšsēdētāja Ieva Plaude-Rēlingere priecājās, ka pēdējos 15 gados kosmētikas ražošana Latvijā ir nostiprinājusies kā patstāvīga tautsaimniecības nozare ar aptuveni 35 miljonu eiro lielu apgrozījumu un daudziem ražojošiem uzņēmumiem. Līdz tam bija viens kosmētikas ražotājs – "Dzintars" – Latvijas tradīcijām bagātās ķīmiskās rūpniecības vēstures liecinieks. 2019. gadā nozare bija aptuveni 35 miljonus eiro vērta un vairāk nekā 10 ražotāju apgrozījums bija mērāms virs viena miljona eiro gadā. Tagad asociācijas vadītāja Finday.lv komentē, ka vietējo ražotāju apgrozījums jau ir aptuveni 70 miljoni eiro gadā un līdz pat 90% no tā veido eksports.
2021. gada nogalē LAKRA parakstīja vienošanos ar Valsts ieņēmumu dienestu (VID) par sadarbību ar mērķi veicināt godīgu konkurenci kosmētikas nozarē Latvijā. Abas organizācijas vienojās regulāri apmainīties ar informāciju, lai veicinātu kosmētikas eksportu un mazinātu ēnu ekonomiku ražotājiem svarīgajā skaistumkopšanas pakalpojumu nozarē. Vienošanās paredz sadarbību starp asociāciju un VID godīgas konkurences veicināšanai kosmētikas ražošanas nozarē, kā arī sadarbību nodokļu administrēšanā.
Kosmētikas nozarē ir ienākuši arī pilnīgi jauni spēlētāji, vēl nebijušā veidā reaģējot uz patērētāja vajadzībām. 2022. gadā par sevi lika manīt jaunuzņēmums "Sell.xyz", kas piedāvā kosmētiku pēc pieprasījuma. Uzņēmums darbojas darbojas līdzīgi kā Latvijas vienradzis "Printful", tikai kosmētikas nozarē. Jebkurš var radīt savu kosmētikas zīmolu un piedāvāt to klientiem. "Sell.xyz" nodrošinās tā saražošanu un piegādās pircējam šī konkrētā zīmola vārdā. Arī "Madara Cosmetics" piedāvā ražošanu pēc pieprasījuma, un ir izveidojusi atsevišķu jaunuzņēmumu – "Selfnamed".
Uzņēmums ar nosaukumu SIA "Skin Laboratory" tika dibināts 2006. gadā. Divus gadus vēlāk to pārdēvēja par SIA "Madara Cosmetics". 2017. gadā uzņēmumu reorganizēja par akciju sabiedrību ar mērķi sākt sākotnējo publisko piedāvājumu. Novembrī tika sākta "Madara Cosmetics" akciju kotēšana "Nasdaq Riga" biržā, akcijas iekļaujot "First North Baltic" sarakstā.
"Madara Cosmetics" lielākie īpašnieki ir Uldis Iltners (23,92%), Lote Tisenkopfa-Iltnere (23,76%), Somijas "Transmeri Group Ab" (22,93%), Liene Drāzniece (6,79%) un Zane Tamane (6,35%).
AS "Madara Cosmetics" 2020. gadā kāpināja apgrozījumu līdz 15,59 miljoniem eiro, kas gada laikā ir kāpums par 41,69%. Ražotāja peļņa pieauga no 1,55 miljoniem eiro 2019. gadā līdz 3,45 miljoniem eiro gadu vēlāk. Lielākais tirgus ārpus Latvijas uzņēmumam ir Somija. 2020. gada pirmajā pusgadā ieņēmumi Somijā bija 1,32 miljoni eiro, kas gan ir par 2% mazāk nekā attiecīgajā periodā 2019. gadā.
2021. gadā AS "Madara Cosmetics" apgrozījums, salīdzinot ar 2020. gadu, palielinājās par 21,3%, sasniedzot 18,9 miljonus eiro. Finanšu gadu kosmētikas ražotājs noslēdza ar 3,48 miljonu eiro peļņu. Konsolidētais apgrozījums aizvadītajā gadā sasniedza 19,37 miljonus eiro, bet peļņa – 3,67 miljonus eiro. Koncernu veido AS "Madara Cosmetics" un tās meitas uzņēmumi SIA "Madara Retail", SIA "Cosmetics Nord", GmbH "Madara Cosmetics" Vācijā, kā arī pērn dibinātais SIA "Cosmetics Nord" meitasuzņēmums SIA "Selfnamed".
AS "Madara Cosmetics" koncerna apgrozījums 2022. gada pirmajos sešos mēnešos bija 10,21 miljoni eiro, kas ir par 3% vairāk nekā 2021. gada attiecīgajā periodā, bet peļņa samazinājās 2,4 reizes – līdz 840,49 tūkstošiem eiro.
2022. gadā uzņēmums paziņoja, ka investējis 350 tūkstošus eiro, lai sāktu jaunu projektu nozarē, ko mēdz dēvē "kosmētika pēc pieprasījuma". "Madara Cosmetics" sola, ka tas dos klientiem iespēju izveidot savu sertificētu kosmētikas produktu līniju vai pasūtīt produktus ar sava zīmola logotipu un personalizētu dizainu, izmantojot pašapkalpošanās tīmekļa platformu "Selfnamed". Platforma ir saņēmusi 63 tūkstošu eiro atbalstu tālākai attīstībai no Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB) Zaļo inovāciju programmas. ERAB finansēs "Selfnamed" uzlabojumus un veicinās biznesa modeļa digitalizāciju.
Šī gada trešajā ceturksnī "Madara Cosmetics" koncerns strādāja ar četru miljonu eiro konsolidēto (neauditēto) apgrozījumu, kas ir par 19% mazāk nekā attiecīgajā periodā pērn. Šī gada pirmo deviņu mēnešu koncerna konsolidētais (neauditētais) apgrozījums bija 14,2 miljoni eiro, kas ir 4,2% samazinājums pret iepriekšējā gada attiecīgo periodu.
Šogad augustā "Madara Cosmetics" ziņoja, ka apgrozījuma mērķis nākamajam gadam ir samazināts no 27 miljoniem eiro līdz 22 miljoniem eiro. Uzņēmumā norāda, ka izmaiņas saistītas ar pārmaiņām tirgu attīstībā globālu politisku un ekonomisku faktoru dēļ, kā arī ar pieaugušo konkurenci tiešās e-komercijas segmentā. 27 miljonu eiro apgrozījuma mērķis būtu sasniedzams 2024. gadā.
"Stenders" vienīgais īpašnieks ir Ķīnas uzņēmums "Tianjin Meidaojiaye Commerce and Trade Co", bet uzņēmuma patiesie labuma guvēji ir Ķīnas pilsoņi Jans Gans un Jans Džao. Uzņēmums reģistrēts 2001. gadā, un tā pamatkapitāls ir 2,79 miljoni eiro.
"Stenders" apgrozījums finanšu gadā, kas ilga no 2018. gada 1. aprīļa līdz 2019. gada 31. martam, bija 7,60 miljoni eiro, kas ir par 53,8% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt uzņēmuma peļņa pieauga vairākkārt un sasniedza 1,1 miljonu eiro.
2019. gadā "Stenders" mainīja finanšu gadu. Finanšu gadā, kas ilga no 2019. gada 1. aprīļa līdz 31. decembrim, kompānija strādāja ar 4,33 miljonu eiro apgrozījumu un 212,1 tūkstošu eiro zaudējumiem.
2020. gadā SIA "Stenders" strādāja ar 9,74 miljonu eiro apgrozījumu un 1,50 miljonu eiro peļņu. Eksports no uzņēmuma apgrozījuma bija 76,59%. 2020. gadā uzņēmums radīja un ieviesa tirgū vairāk nekā 100 jaunu produktu.
SIA "Stenders" 2021. gadā strādāja ar 12,65 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 29,9% vairāk nekā 2020. gadā, un guva 2,30 miljonu eiro peļņu, kas ir pieaugums par 53,4%.
2021. gadā "Stenders" plastilīna ziepes saņēma dizaina konkursa "Red Dot Award" balvu, tādējādi kļūstot par pirmo Latvijas kosmētikas ražotāju, kas saņēmis apbalvojumu šajā konkursā.
SIA "Kinetics Nail Systems" patiesais labuma guvējs ir Andžejs Stenclavs, kurš kā patiesais labuma guvējs ir reģistrēts septiņos uzņēmumos.
"Kinetics Nail Systems" ir izveidots 2002. gadā. Uzņēmums sāka nodarboties ar nagu pieaudzēšanas produktu tirdzniecību. 2009. gadā tas izveidoja savu laboratoriju, lai izstrādātu nagu laku formulas. Viens no uzņēmuma galvenajiem produktiem ir želejlakas, kas galvenokārt tiek tirgotas profesionālajā segmentā – skaistumkopšanas saloniem.
2019. gadā SIA "Kinetics Nail Systems" apgrozījums sasniedza 6,3 miljonus eiro, pieaugot par 17%.
SIA "Kinetics Nail Systems" 2020. gadu noslēdza ar 540,54 tūkstošu eiro peļņu. Gada laikā šis rādītājs ir dubultojies. Uzņēmuma apgrozījums bija 6,9 miljoni eiro.
"Kinetics Nail Systems" apgrozījums 2021. gadā sasniedza 10,7 miljonus eiro. Uzņēmums eksportē uz 42 pasaules valstīm, un tā komandā ir 114 darbinieki.
Eksperta komentārs
Ieva Plaude-Rēlingere
Latvijas Kosmētikas ražotāju asociācijas valdes priekšsēdētāja
"Šobrīd Latvijā ir 47 kosmētikas ražošanas uzņēmumi. Bez labi zināmajiem asociācijas dibinātājiem "Madara Cosmetics", "Kinetics", "Stenders", "Greenum" un "Bio2you", ir ārkārtīgi daudz interesantu un jaunu uzņēmumu. Man prieks, ka Latvijā rodas arvien jauni kosmētikas ražotāji, piemēram "7 Day Cosmetics", "Silmachy", "Gusto".
Vietējo ražotāju apgrozījums ir aptuveni 70 miljoni eiro gadā. No tā līdz 90% tiek eksportēti, jo mājas tirgus ir salīdzinoši mazs. Kosmētikas ražošana ir uz eksportu vērsta inovatīva nozare, kas pēdējo septiņu gadu periodā uzrāda pastāvīgu un vienmērīgu pieaugumu. Nozare attīstās bez straujiem uzrāvieniem un kritumiem. Ja Latvijas ekonomikā izdosies atgriezties pie prognozējamas inflācijas, kosmētikas ražošanas nozare tāpat attīstīsies arī nākamajos 10 gados.
Nozares finanšu rādītāji ir stabili, nodokļos 2021. gadā Covid-19 periodā nomaksāti 7,5 miljoni eiro, nozarē 996 nodarbināto personu vidējā alga šī gada pirmajā ceturksnī ir pieaugusi līdz 1156 eiro. Protams, kosmētikas ražošana ir šaura ķīmiskās rūpniecības apakšnozare, bet ar savu šarmu un attīstības perspektīvām, jo izmanto Baltijai raksturīgo Ziemeļvalstu dizainu. Manuprāt, ne mazāk svarīgi ir tas, ka nozares attīstība dod signālu jauniešiem un bērniem mācīties eksaktās zinātnes. Kosmētikas ražotāji parāda, ka jauniešiem būs labi apmaksātas darbavietas tepat Latvijā. Kosmētikas ražošana ir nozare ar augstu pievienoto vērtību, kas izmanto arī Latvijas zinātnieku atklājumus, īpaši bioloģijas un ķīmijas jomā.
Asociācijas biedrus nodarbina tās pašas problēmas, kas visus pārējos iedzīvotājus – cenu pieaugums inflācijas rezultātā, kredītu procentlikmju celšanās un recesijas sākšanās Eiropā. Izejvielu cenas dramatiski pieauga jau pandēmijas laikā, faktiski sabrūkot iepriekšējām izejmateriālu un izejvielu piegādes ķēdēm pasaulē. Ar to kosmētikas ražotāji veiksmīgi tika galā, bet tajā pašā laikā pandēmija nozarei bija liels izaicinājums, jo aizliegums skaistumkopšanas nozarei strādāt tieši ietekmēja vietējos ražotājus. Daži kosmētikas uzņēmumi inovatīvi izmantoja situāciju, un sāka ražot roku dezinfekcijas līdzekļus. Šobrīd ceļas kredītu procentlikmes, kas nozari tik ļoti visticamāk neietekmēs, jo pārsvarā ražotājiem nav lielu kredītu un nozare ir rentabla. Diemžēl kopējā ekonomikas recesija gan nozari varētu skart – kosmētikas ražotāju lielākais tirgus ir Eiropas Savienība, kur, ekonomikai bremzējoties, naudas daudzums pircēju maciņos samazinās, un viņi sāk taupīt, tostarp – uz kosmētiku.
Latvijas vietējais tirgus kosmētikas ražotājiem veido nelielu produkcijas noieta daļu, bet šis "mājas tirgus" ir ļoti nozīmīgs - gan vietējā skaistumkopšanas nozare, gan arī kosmētikas gala lietotāji ir pirmie, kam pieejami jaunākie produkti, un pirmie, kas sniedz par tiem atsauksmes. Latvijā skaistumkopšanas nozare ir spēcīga, tāpēc kosmetologi, frizieri un nagu kopšanas speciālisti ir bargākie eksaminatori Latvijā saražotajai kosmētikai. Godīgas atsauksmes un atgriezeniskā saite palīdz attīstīt nozari. Vietējie pircēji ir prasīgi pret kvalitāti, jo Latvijā pieejami visi zināmie pasaules zīmoli – tirgus līderi.
Kosmētikas jomā gaumes ir dažādas, tāpēc vieta Eiropas tirgū pietiks visiem Latvijas ražotājiem. Man patīk salīdzināt kosmētiku ar mākslu – cilvēku vērtējums un izpratne par to, kas ir labs, bija, ir un būs atšķirīgs!"
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.