Sveiciens!
Šī ir pirmā Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstule, kur kādu nozari skatām atkārtoti. Jau pagājušajos Jāņos pievērsāmies alus darīšanas nozares izpētei. Šogad pārskatu nedaudz papildinājām, taču top3 ir palicis nemainīgs.
Veiksmīgu atgriešanos ierindā pēc svētkiem!
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
Mazumtirdzniecības uzņēmuma SIA "Lidl Latvija" apgrozījums pagājušajā finanšu gadā, kas ilga no 2021. gada 1. marta līdz šā gada 28. februārim, sasniedza 101,42 miljonus eiro. Savukārt kompānijas zaudējumi palielinājās par 3,4% – līdz 53,37 miljoniem eiro.
2021. gadā kopējais alus darītavu skaits bija 64, tai skaitā 62 bija pastāvīgās mazās alus darītavas. Visvairāk alus ražotāju ir koncentrējušies Rīgā un Pierīgā. Vismazāk alus ražotāju ir reģistrēts Kurzemē un Latgalē. Taču mazajās alus darītavās pēdējo desmit gadu laikā brūvētā alus apjoms ir audzis par 17% – 2011. gadā tie bija 16 miljoni litru, bet 2021. gadā tie jau bija 19 miljoni litru.
Kopējā patēriņam Latvijā nodoto alkoholisko dzērienu struktūrā 2021. gadā vislielāko daļu veidoja alus – 67 %. 2021. gadā patēriņam Latvijā tika nodoti 13,2 miljoni dekalitri alus, kas ir par 5,2% mazāk nekā 2020. gadā. Pērn par 6% ir pieaudzis Latvijā saražotā alus apjoms – 2021. gadā tika saražoti 7,7 miljoni dekalitri alus.
Nozari skāra pandēmija. Lielākoties tāpēc, ka vairs nebija iespējams pārdot alu kafejnīcu un bāru apmeklētājiem. Attiecīgi 2020. gada pavasarī alus realizācijas apjoms samazinājās par 40%. Savukārt 2020. gada pirmajos deviņos mēnešos patēriņam nodotā alus apjoms Latvijā samazinājās par 7,3%. Tagad nozarei jāpiedzīvo jauni izaicinājumi – Krievijas iebrukums Ukrainā un izejvielu cenu lēciens ir divi faktori, kas šogad būtiski ietekmē alus nozari. Pašlaik ietekmi uz nozari atstāj arī kopējais stikla pudeļu deficīts, kas vērojams visā Eiropā.
Nozares lielākais dalībnieks ir AS "Cēsu alus", kas 2019. gadā saskaņā ar "Lursoft" datiem apgrozīja 62,58 miljonus eiro un nopelnīja četrus miljonus eiro.
AS "Cēsu alus" 2020. gadā apgrozīja 62,17 miljonus eiro un nopelnīja 3,57 miljonus eiro. Ražotāja apgrozījums ir saglabājies teju nemainīgs kā gadu iepriekš, savukārt peļņa ir samazinājusies par 11,94%. 2020. gadā uzņēmums realizēja 70,9 miljonus litru dzērienu. Tie ir 62% no visa Latvijā 2020. gadā ražotā alus.
2020. gadā uzņēmums nodokļu maksājumos valsts kopbudžetā samaksāja 35,78 miljonus eiro, ierindojoties top20 lielāko nodokļu maksātāju skaitā. Intervijā NRA.lv 2020. gada jūnijā AS "Cēsu alus" valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone atklāja, ka viņas vadītais uzņēmums saražo apmēram 60% no visa Latvijā saražotā alus. Interesantākais jaunums 2021. gadā – sortiments papildināts ar bezglutēna alu "Cēsu Premium Green".
2021. gada pavasarī AS "Cēsu alus" paziņoja, ka iegādāsies SIA "Piebalgas alus". Taču uzņēmums turpinās strādāt kā atsevišķa alus darītava, turpinot piedāvāt Latvijas alus tirgū tradicionālo alu, kas brūvēts, izmantojot vaļējo raudzēšanas tehnoloģiju un pašu audzētu unikālu raugu. 2021. gada rudenī AS "Cēsu alus" noslēdza darījumu ar "Orkla Latvija" par ūdens zīmola "Everest" iegādi.
No 2022. gada 1. janvāra “Cēsu alus” ieguva tiesības Latvijā pārdot pasaulē populāro “Corona” alu.
2022. gada jūnijā Ilgtspējas indeksa ekspertu vērtējumā alus darītava AS “Cēsu alus” sesto gadu pēc kārtas ieguva Platīna kategorijas novērtējumu. Savukārt astoto gadu pēc kārtas alus darītava atzīta par labāko darba devēju Vidzemes reģionā interneta personāla atlases uzņēmuma “CV-Online Latvia” rīkotajā aptaujā “TOP Darba devējs 2021”.
"Aldaris" kopējā realizētā alus vērtības tirgus daļa 2019. gadā bija 25,9%, un uzņēmuma pārdošanas apjomi Latvijā bija 41,6 miljoni litru. Tas ir par 9% mazāk nekā 2018. gadā. 2019. gadā "Aldaris" apgrozījums bijis par 4,4% mazāks nekā gadu iepriekš, samazinoties līdz 25,9 miljoniem eiro. Finanšu gads tika noslēgts ar 3,3 miljonu eiro zaudējumiem. Ar zaudējumiem uzņēmums strādā jau kopš 2011. gada.
2020. gadā AS "Aldaris" tirgus daļa bija 25,7%. Lielākā daļa no pārdotā realizēta vietējā tirgū.
Uzņēmuma apgrozījums 2020. gadā bija 22,2 miljoni eiro. Uzņēmuma pārdošanas apjomi Latvijā pērn veidoja 39,2 miljonus litru, kas ir par 6% mazāk nekā gadu iepriekš. Lielākais kritums bija viesmīlības nozarē. Interesanti, ka saskaņā ar starptautiskā tirgus izpētes uzņēmuma “Nielsen” apkopotajiem datiem 2020. gadā "Mežpils alus" pārdotais absolūtais apjoms pieauga par 47%, salīdzinot ar gadu iepriekš.
2021. gadu “Aldaris” noslēdza ar apgrozījuma pieaugumu mazumtirdzniecības segmentā, bet pandēmijas ietekmē, noteikto pulcēšanās ierobežojumu dēļ, bija vērojams kritums viesmīlības segmentā. Tāpat turpināja samazināties tirdzniecības apjomi Igaunijas un Lietuvas pierobežā.
Tērvetes alus darītava (AS "Tērvetes AL") ir viena no retajām lielajām alus darītavām, kas pieder vietējam kapitālam. Tā ietilpst "Agrolats" grupā, un ir pilnībā Latvijā radies uzņēmums.
Uzņēmums savā tīmekļa vietnē apgalvo, ka tā attīstībā pēdējo desmit gadu laikā ir ieguldīti vairāk nekā 15 miljoni eiro. Tas alus darītavai esot palīdzējis kļūt par visstraujāk augošo dzērienu ražotāju Latvijā. Gada laikā uzņēmums saražo 15 miljonus produktu vienību. Alus darītavā "Tērvete" nodarbināti 60 cilvēki. Uzņēmums ražo ne vien alu, bet arī ūdeni, kvasu, garšūdeni un kokteiļus.
AS "Tērvetes AL" 2020. gadā apgrozīja 13,89 miljonus eiro, kas ir par 4,84% vairāk nekā gadu iepriekš. Salīdzinot ar 2019. gadu, augusi arī uzņēmuma peļņa, sasniedzot 2,3 miljonus eiro. 2020. gadā uzņēmums saražoja un pārdeva gandrīz 6,95 miljonus litru alus, 760 tūkstošus litru bezalkoholisko dzērienu un 1,15 miljonus litru dzeramā ūdens.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.