Sveiciens!
Vai nu tāpēc, ka mēs paši šonedēļ bijām nolēmuši pievērsties auto nozarei, vai arī tam bija citi iemesli, bet tā vien šķiet, ka pēdējās dienās visas ziņas ir par un ap auto nozari. Kamēr "Carguru" izziņoja savus iepriecinošos finanšu rādītājus, "Ford" paziņoja par lielo darbinieku atlaišanas vilni. Vēl starp auto ziņām izskanēja, ka "Teslai" būs jāatsauc vairāk nekā 360 tūkstoši auto saistībā ar autovadītāju asistentu tehnoloģijas problēmām, kas palielina avārijas riskus.
Vēl interesantāka pienāca šodiena, kad publiskoti "Valmieras Stikla šķiedras" pagājušā gada rezultāti. Vaicāsiet, kāda gan šim uzņēmumam saistība ar auto nozari? Kā izrādās, ļoti cieša – pie izaugsmes "vainīga" attīstība elektroauto sektorā. Uzņēmums ir uzvarējis vairākos konkursos automobiļu rūpniecībā – elektromobiļu ražošanā bateriju elementu atdalīšanai un bateriju bloku aizsardzībai.
Kā redzams, auto nozare ir patiesi plaša. Mēs šoreiz pievērsāmies uzņēmumiem, kas tirgo vieglos automobīļus.
Patīkamus braucienus vēlot,
Ieva Treija
Starptautiskā kredītreitingu aģentūra "Fitch Ratings" saglabā Latvijas kredītreitingu "A-" līmenī ar stabilu kredītreitinga nākotnes novērtējumu.
Aizvadītajā gadā reģistrēta 4091 jauna komercķīla, to kopējai prasījuma maksimālajai summai veidojot 14,37 miljardus eiro. Lai arī 2022. gadā pieauga reģistrēto komercķīlu skaits, to kopējā nodrošinātā prasījuma maksimālā summa samazinājās, kas nozīmē, ka ķīlu vērtība saruka.
📋 Ir sākusies pieteikšanās organizācijas "CSR Latvia" Atbildīga biznesa vēstnešu apmācību programmai. Tā ir iespēja papildināt zināšanas par korporatīvo sociālo atbildību un ilgtspēju. Programma ir īpaši piemērota profesionāļiem, kuri ikdienā savā organizācijā nodrošina personālvadības, komunikācijas, ilgtspējas, vides, juridiskās, darba drošības, risku vadības vai mārketinga funkcijas. 5 pilnas darba dienas + papildus viena vai divas lekcijas darba dienu vakaros, 2 stundas mentora atbalsts ikvienam dalībniekam, kā arī ilgtspējas iniciatīvu prezentācijas un rekomendācijas programmas izlaidumā. Pieteikšanās līdz 27. februārim: www.abv.lv
📋 Šeit var būt arī Tava ziņa! Ja vēlies, lai to izlasa gandrīz 1000 lasītāju, kuri interesējas par biznesu un biznesa ziņām, saki to mums ! Gatavojam arī dažādu nozaru pārskatus.
Eiropas Savienība ir vienojusies no 2035. gada vairs netirgot automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem , līdz ar to tirgū notiek pakāpeniska pāreja uz elektroauto. Uz ielām arī 2023. gadā turpinās palielināties elektroauto skaits, jo šie braucamrīki ir draudzīgāki dabai un lētāki ekspluatācijā, tiesa – to iegādes izmaksas joprojām ir augstas. 2021. gadā Latvijā reģistrēti 438 jauni un 544 lietoti elektroauto , liecina Auto asociācijas dati. Paredzēts, ka saistībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto grantu programmu pieprasījumus elektroauto segmentā turpinās palielināties. Šajā programmā privātpersonām paredzēts piešķirt 4500 eiro atbalstu jauna elektromobiļa iegādei un 2250 eiro līdzfinansējumu lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto, kuru bāzes komplektācijas cena nepārsniedz 60 tūkstošus eiro.
Taču elektroauto nozares uzņēmumu vadītāji zaudē ticību nozares elektrifikācijai . KPMG aptaujāja 915 auto nozares vadītājus visā pasaulē. 76% apgalvoja, ka viņi ir satraukti par šā brīža ekonomisko situāciju un augsto inflāciju, uztraucoties, kā notiekošais ietekmēs viņu vadītos uzņēmumus. Tāpat nozares amatpersonas vairs nav tik optimistiskas par elektroauto tirdzniecības apjomiem pasaulē 2030. gadā. Ja vēl 2021. gadā lielākoties tika prognozēts, ka elektroauto veidos 20 līdz 70% no kopējā pārdošanas apjoma, tad šobrīd prognozes svārstās no 10% līdz 40%, visbiežāk izskanot 35%.
Kas attiecas uz situāciju Latvijā, 2022. gada nogalē Auto asociācija ziņoja, ka pieprasītāko modeļu lietoto mašīnu cenas augušas par 35 līdz 40% . Ne tik strauji, bet dārgākas kļūst arī jaunas automašīnas. Savukārt Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs norādījis, ka auto nozarē šobrīd pieprasījums pārsniedz piedāvājumu, un to ietekmē gan karš Ukrainā, gan problēmas ar auto piegādēm: “Ja jauno automašīnu tirgū ir kāpums par 14%, tad lietotās automašīnas ir mīnus 11%, bet pēdējos mēnešos mīnus 29%."
"Moller Auto" grupu Latvijā veido četri uzņēmumi – SIA "Moller auto Latvia", SIA "Moller auto", SIA "Moller auto Krasta" un SIA "Moller auto Ventspils".
"Moller auto Latvia" reģistrēta 1992. gadā , un tās pamatkapitāls ir 5,16 miljoni eiro. "Moller auto Latvia" īpašnieks ir Norvēģijā reģistrētais AS "Moller Bil". Uzņēmums 2020. gadā strādāja ar 49,59 miljonu eiro apgrozījumu un 791,8 tūkstošu eiro peļņu.
"Moller auto Krasta" reģistrēts 2001. gadā , un tā pamatkapitāls ir 447,34 tūkstoši eiro. Uzņēmuma īpašnieks ir Norvēģijas "Moller Bil". "Moller Auto Krasta" 2021. gadā strādāja ar 3,54 miljonu eiro apgrozījumu un 690,88 tūkstošu eiro zaudējumiem.
Savukārt "Moller auto Ventspils" reģistrēts 1998. gadā , un uzņēmuma pamatkapitāls ir 9960 eiro. Uzņēmuma īpašnieks ir Norvēģijas "Moller Bil". 2021. gadā uzņēmums strādāja ar 3,16 miljonu eiro apgrozījumu un 60 071 eiro peļņu.
Vēl atsevišķi darbojas automašīnu "Volkswagen" un "Audi" izplatītājs Baltijā " Moller Baltic import". Tas ir reģistrēts 2008. gadā , un uzņēmuma pamatkapitāls ir 7,81 miljons eiro. Apgrozījums 2019. gadā bija apmēram 300 miljoni eiro. Tas ir par 10% vairāk nekā 2018. gadā, kad "Moller Baltic Import" apgrozījums bija 272,7 miljoni eiro . Uzņēmums 2020. gadā strādāja ar 191,91 miljona eiro apgrozījumu un 2,64 miljonu eiro peļņu.
"Moller Baltic Import" 2020. gada 11 mēnešos pārdoti Latvijā pārdeva gandrīz 14,6 tūkstošus automašīnu, kas ir par 25% mazāk nekā gadu iepriekš attiecīgajā periodā.
Sakarā ar pieaugošo pieprasījumu, lielākais nozares izaicinājums 2021. un 2022. gadā ir jaunu auto ražošana un piegāde, tāpēc 2021. gadā strauji auga mazlietotu auto tirgus . Saskaņā ar "Moller Auto" datiem šis bija augošākais segments – salīdzinot ar 2020. gadu, 2021. gadā izaugsme bija 19%, bet salīdzinājumā ar 2019. gadu – 28%. Neskatoties uz izaicinošajiem apstākļiem, 2021. gadā kopējā uzņēmuma peļņa augusi par 13%, bet apgrozījums par 6% (dati par 2021. gada 11 mēnešiem).
"Audi" automašīnu importētājs un vairumtirgotājs Latvijā un Lietuvā, kā arī "Volkswagen" automobiļu importētājs Baltijas valstīs 2022. gadā uzrādījis stabilu izaugsmi . Klientiem piegādāts 9 281 automobilis, kas ir par 7% vairāk nekā 2021. gadā. Šogad, ražošanas kapacitātei atgriežoties ierastajā režīmā, "Volkswagen" klientiem plāno piegādāt par vismaz 30 % vairāk jaunu automobiļu nekā 2022. gadā.
Sevišķi veiksmīgs aizvadītais gads "Moller Baltic Import" bija elektroauto segmentā. "Volkswagen" elektromobiļu tirgus daļa Baltijas valstīs ir 9,2 %, ieņemot 3. vietu, savukārt "Audi" ir vadošais "premium" klases elektromobiļu zīmols Lietuvā un Latvijā ar 30 % tirgus daļas. "Audi" arī 2022. bija rekordu gads. Lietuvā un Latvijā tika pārdoti 1058 jauni šī zīmola automobiļi, kas ir par 33 % vairāk nekā gadu iepriekš.
Lielākais uzņēmums nozarē ir 2008. gadā reģistrētā SE "Moller Baltic Import". Uzņēmuma pamatkapitāls ir 7,81 miljons eiro un tas pilnībā pieder Norvēģijas uzņēmumam "Harald A Moller AS".
SE "Moller Baltic Import" 2018. gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, palielināja apgrozījumu par 16,8% , tam sasniedzot 272,69 miljonus eiro. Uzņēmuma peļņa pēc nodokļu nomaksas samazinājās par 9,2% un bija trīs miljoni eiro.
2019. gadā "Moller Baltic Import" strādāja ar 288,33 miljonu eiro apgrozījumu un 9,62 miljonu eiro peļņu .
2020. gadā "Moller Baltic Import" apgrozījums bija 191,91 miljons eiro, kas ir par 33,4% mazāk nekā 2019. gadā , savukārt kompānijas peļņa samazinājās 3,6 reizes un bija 2,64 miljoni eiro.
2021. gadā "Moller Baltic Import" SE apgrozījums pieauga par 22,45% , sasniedzot 234,99 miljonus eiro. 2021. gadu uzņēmums noslēdza ar 1,08 miljona eiro peļņu pēc nodokļu nomaksas. Nodokļu maksājumos uzņēmums valsts kopbudžetā samaksāja 13,8 miljonus eiro. Ar aptuveni šādu apgrozījumu uzņēmums strādāja 2017. gadā.
Lielāko autotirgotāju sarakstā trešajā vietā ir SIA "Moller auto Latvia", tāpēc šo uzņēmumu apskatām šajā pašā sadaļā kopā ar "Moller Baltic Import". SIA "Moller auto Latvia" ietilpst "Moller Auto" uzņēmumu grupā, ko veido deviņi uzņēmumi visās trīs Baltijas valstīs. To kopējais apgrozījums Baltijā 2021. gadā bija 267 miljoni eiro, peļņa – pieci miljoni eiro. Latvijā grupa pārstāv automašīnu zīmolus "Volkswagen" un "Audi". Latvijā darbojas vairāki šī zīmola uzņēmumi – SIA "Moller auto Latvia", SIA "Moller auto", SIA "Moller auto Krasta", SIA "Moller auto Ventspils".
Lielākais no grupas uzņēmumiem ir 1992. gadā reģistrētais SIA "Moller auto Latvia". Uzņēmuma pamatkapitāls ir 5,16 miljoni eiro un tā īpašnieks ir Norvēģijā reģistrētais AS "Moller Bil". Uzņēmums 2020. gadā strādāja ar 49,59 miljonu eiro apgrozījumu un 791,8 tūkstošu eiro peļņu.
Investējot teju 15 miljonus eiro, “Moller Auto” 2022. gada nogalē uzsāka “Audi” dīlera centra celtniecību Rīgā . Tas būs lielākais un ilgtspējīgākais “Moller Auto” uzņēmumu grupas dīlera centrs Latvijā, kas atbildīs A klases energoefektivitātes standartam. Tajā būs iespējams iegādāties jaunas un mazlietotas “Audi” zīmola automašīnas, tai skaitā jaunākos elektroauto modeļus, kā arī veikt automašīnu remontu un iegādāties auto rezerves daļas.
SIA "Inchcape Motors Latvia" ir autorizētais "Ford", "Mazda", "Jaguar", "Land Rover", "BMW" un "Mini" pārstāvis Latvijā. SIA "Inchcape Motors Latvia" ir dibināts 1992. gadā, tā vienīgais īpašnieks ir Nīderlandē reģistrētā kompānija "Inchcape International Group B.V.".
2017. gadā SIA "Inchcape Motors Latvia" neto apgrozījums bija 90,2 miljoni eiro. Uzņēmums darbojās ar zaudējumiem, tie sasniedza 886 tūkstošus eiro.
Kā redzams grafikā, SIA "Inchcape Motors Latvia" arī 2018. gadā strādāja ar 90,32 miljonu eiro apgrozījumu. Zaudējumi palielinājās un sasniedza 1,84 miljonus eiro.
Pēdējo gadu laikā uzņēmuma valde vairākkārt ir piedzīvojusi izmaiņas. 2019. gadā valdes priekšsēdētāja amatu atstāja Austrālijas valstpiederīgais Deivis Kolvels (David Colwell). Viņš bija uzņēmuma valdes priekšsēdētājs kopš 2012. gada. Valdē darbu turpināja Ivars Norvelis, Dmitrijs Zeļeņins un Donatas Stanionis, taču valdes sastāvs mainījās. 2020. gada rudenī uzņēmums ziņoja , ka valdes priekšsēdētāja pienākumus turpinās pildīt Aleksejs Krapotkins, savukārt līdzšinējie valdes locekļi Timofejs Geraskins un Dmitrijs Zeļeņins amatus ir atstājuši. Viņu vietā iecelta Diāna Šafīra un Ilona Zavadska. Īsi pirms šī paziņojuma parādījās informācija, ka reorganizācijas ceļā SIA "Inchcape Motors Latvia" ir pievienoti divi nekustamo īpašumu izīrēšanas un pārvaldīšanas uzņēmumi – SIA "Ērmans" un SIA "Baltijas īpašumu fonds".
Pirms pandēmijas – 2019. gadā – uzņēmuma apgrozījums pieauga līdz 97,52 miljoniem eiro, bet zaudējumi pieauga līdz 2,23 miljoniem eiro.
"Inchcape Motors Latvia" ir 2020. gada labāko Latvijas darba devēju top50, kur no 2300 aptaujā pieminētiem uzņēmumiem ieguva 40. vietu .
Kā redzams grafikā, 2020. gadā SIA "Inchcape Motors Latvia" apgrozījums samazinājās līdz 75,45 miljoniem eiro, un uzņēmums strādāja ar 816,88 tūkstošu eiro peļņu.
2021. gadā uzņēmuma apgrozījums pieauga līdz 85,31 miljonam eiro, bet peļņa palielinājās līdz 2,26 miljoniem eiro.
2022. gada septembrī ar svinīgu pasākumu tika atklāts jaunais un plašais “Inchcape Certified” mazlietoto automobiļu salons Rīgā, Skanstes ielā.
"Wess auto grupa" nodrošina autorizētā dīlera un servisa pakalpojumus Japānas auto zīmoliem "Toyota" ("Wess Motors Toyota"), "Lexus" ("Lexus Riga Airport") un "Honda" ("Wess Select Honda"), kā arī autorizētā servisa pakalpojumus BMW zīmola auto ("Wess Select BMW").
Grupā lielākā kompānija ir AS "Wess", pirms dažiem gadiem intervijā "Dienas Biznesam" stāstīja AS "Wess" padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins.
2018. gadā AS "Wess" apgrozīja 53,3 miljonus eiro .
2019. gadā AS "Wess" apgrozīja 57,05 miljonus eiro, kas ir par 8,98% vairāk nekā gadu iepriekš. Pēc nodokļu nomaksas uzņēmums nopelnīja 957,83 tūkstošus eiro.
2020. gadā "Wess" apgrozīja 42,2 miljonus eiro, kas ir par 26,03% mazāk nekā gadu iepriekš . Peļņa pēc nodokļu nomaksas veidoja 966,14 tūkstošus eiro.
2020. gadā AS "Wess" solīja koncentrēt uzmanību uz to, lai mazinātu pandēmijas izraisītās krīzes negatīvo efektu un nodrošinātu uzņēmuma normālai eksistēšanai nepieciešamo ieņēmumu apmēru. Optimizējot darbinieku sastāvu, lielāku uzmanību uzņēmums teicās pievērst produktivitātes paaugstināšanai un efektīvai darba organizācijai.
Kā redzams grafikā, 2021. gadā AS "Wess" apgrozījums bija 50,07 miljoni eiro.
“Wess auto grupa” 2022. gadā strādāja ar 73,9 miljonu eiro neto apgrozījumu. Salīdzinot ar 2021. gadu, 2020. gadā uzņēmumu grupas apgrozījums pieauga par 17%, bet pelņa palielinājās par 15% . 2022. gadā “Wess auto grupa” Latvijā pārdeva 1631 jaunu vieglo automobili, no tiem 1371 "Toyota", 124 "Lexus" un 141 "Honda". Pēcpārdošanas servisa pakalpojumu jomā grupai bijusi stabila izaugsme 18% apmērā.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.