Sveiciens!
Šonedēļ esam izvēlējušies nozari, kur ir maz spēlētāju. Tajā pašā laikā ar šo nozari saskaras daudzi – visi tie, kam ir automašīnas un kam vismaz reizi pa reizei tā ir jāatstāj Rīgas centrā. Vērā ņemami spēlētāji saskaņā ar mūsu datiem ir seši. No tiem divi – “Europark Latvija” un “Cityparks Latvija” – ir izteikti līderi.
Datu par pašvaldības uzņēmumam “Rīgas Satiksme” piederošajām autostāvvietām mūsu rīcībā nav, jo atsevišķi šis bizness nav izdalīts. Taču publiski atrodamā informācija liecina, ka 2021. gadā "Rīgas satiksme" apkalpoja 6419 pašvaldības maksas autostāvvietas, kas ir par 218 autostāvvietu vairāk nekā 2020. gadā. Turpinoties Covid-19 pandēmijas ietekmei un samazinoties autotransporta lietotāju pārvietošanās aktivitātei, apmaksāto darījumu skaits salīdzinājumā ar 2020. gadu samazinājās par 349,9 tūkstošiem un bija 5,1 miljons. Savukārt ieņēmumi no autostāvvietu pakalpojumiem saruka par 11% un bija 10,4 miljoni eiro. Vasaras sākumā Rīgas pašvaldība plānoja deleģēt “Rīgas satiksmei” vēl gadu apsaimniekot maksas autostāvvietas pilsētā.
Dienu bez sastrēgumiem “Finday.lv” komandas vārdā vēlot,
Ieva Treija
Vidējā bruto darba samaksa jeb alga pirms nodokļu nomaksas Latvijā 2022. gada 2. ceturksnī par pilnas slodzes darbu bija 1362 eiro. Salīdzinot ar 2021. gada 2. ceturksni, tā ir palielinājusies par 8,3%.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā statistika vēsta, ka četru gadu laikā automašīnu stāvvietās notikuši vairāk nekā 4000 ceļu satiksmes negadījumu. Tomēr patiesais negadījumu skaits ir krietni lielāks, jo daudzi tos nepiesaka. LTAB veiktā autovadītāju pētījuma dati liecina, ka vairāk nekā pusei respondentu transportlīdzeklis kaut reizi bijis bojāts publiskajā stāvvietā. Tāpēc birojs nolēmis aktualizēt jautājumu par stāvvietas izmēru pielāgošanu šābrīža automašīnu izmēriem.
Normatīvie akti pašlaik nosaka tikai vēlamo stāvvietas platumu – 2,5 metrus. Savukārt, piemēram, Igaunijā noteikts obligāti ievērojams stāvvietas platums – 2,6 metri. Kā atzīmē LTAB, praksē objektu attīstītāji taupa uz stāvvietu izmēriem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi nosaka vien aptuvenus kopējos parametrus un Latvijas standartam ir vien rekomendējoša nozīme. Pieņemtais platums – aptuveni 2,5 metri – ir novecojis. Lielākajai daļai automašīnu platums jau tuvojas šiem 2,5 metriem.
Vietnē "Manabalss.lv" jau kādu laiku notiek parakstu vākšana, lai panāktu, ka pašlaik esošos normatīvos aktus pārraksta atbilstoši mūsdienu situācijai, nosakot kā obligātu prasību ierīkot stāvlaukumus ar vismaz 2,6 metru platām un 5 metru garām stāvvietām. Par šo iniciatīvu vari nobalsot šeit.
Uzņēmums “Europark Latvia” ir reģistrēts 2001. gadā, un tā pamatkapitāls ir 521 tūkstotis eiro. "Europark Latvia" īpašnieks ir Lietuvas uzņēmums UAB "Parkdema", bet patiesie labuma guvēji – Mindaugs Marcinkevičus (Mindaugas Marcinkevičius) un Ķēstutis Martinkens (Kestutis Martinkenas). UAB "Parkdema" ir vienīgais dalībnieks uzņēmumā SIA “Stova”, kas apsaimnieko un pārvalda “Unipark” zīmola autostāvvietas Latvijā un Lietuvā, “Citypark” autostāvvietas Igaunijā, kā arī “City Parking Group” autostāvvietas Polijā. Patiesais labuma guvējs M. Marcinkevičs ir viens no “Maxima” veikalu tīkla pārvaldītāja “Maxima Grupe” īpašnieka “Vilniaus prekyba” dalībniekiem. Savukārt Ķ. Martinkēns ir arī autotirgotāja SIA “Autobrava” patiesais labuma guvējs.
2018. gadā “Europark Latvia” strādāja ar 5,47 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,6% vairāk nekā gadu iepriekš. Kompānijas peļņa samazinājās par 10,3% un bija 322,79 tūkstoši eiro.
"Europark Latvia" 2020. gadā apgrozīja 5,12 miljonus eiro un gadu noslēdza ar 308,84 tūkstošu eiro zaudējumiem. Iepriekš ar zaudējumiem uzņēmums bija strādājis 2010. gadā.
2021. gadā uzņēmums apgrozīja 4,7 miljonus eiro. Jau otro gadu pēc kārtas tas strādāja ar zaudējumiem. 2021. gadā pēc nodokļu nomaksas tie bija 188,55 tūkstoši eiro.
SIA „Cityparks Latvija“ dibināts 2013. gadā. Uzņēmuma pamatdarbība ir dažāda veida autostāvvietu – no vienlīmeņa līdz daudzstāvu – izveidošana un apsaimniekošana, kā arī satiksmes organizēšana automašīnu novietošanai autostāvvietās. Uzņēmums pa 30% pieder trim Igaunijas uzņēmumiem – "Alvarium", "Lectum Invest" un "Osauhing Toystor", bet 10% pieder Mārim Priedniekam.
2019. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 1,27 miljoni eiro, bet peļņa – 110,7 tūkstoši eiro.
2019. gadā Patērētāju tiesību aizsardzības centrs atzina autostāvvietu operatora SIA "Cityparks Latvija" īstenoto komercpraksi par negodīgu un piemēroja uzņēmumam 50 tūkstošu eiro soda naudu. Iepriekš par uzņēmuma īstenoto komercpraksi centrā saņemtas vairāk nekā 400 patērētāju sūdzības, liecina PTAC sniegtā informācija. Iestāde pārbaudē secināja, ka patērētājiem piedāvāti un piemēroti netaisnīgi līguma noteikumi par nesamērīgu un netaisnīgu līgumsodu, proti, tādu līgumsodu, kura apmērs neatbilst likumā noteiktajiem ierobežojumiem, netiek nodrošināta patērētāju interesēm atbilstoša sūdzību izskatīšana pēc būtības, netiek nodrošināts pietiekošs laiks iepazīties ar līguma noteikumiem un izpildīt tajos paredzētās darbības. Uzņēmums lēmumu pārsūdzēja, taču 2021. gada sākumā tapa zināms, ka apgabaltiesa PTAC lēmumu ir atstājusi spēkā.
Kā redzams grafikā, SIA "Cityparks Latvija" apgrozījums 2020. gadā bija 1,38 miljoni eiro, bet peļņa – 349,7 tūkstoši eiro. Dati par 2021. gadu vēl nav pieejami.
Ģirts Slaviņš
"Mobilly" vadītājs:
"Šobrīd autostāvvietu nozare pēc vairākiem pandēmijas laika kritumiem ir atdzīvojusies. Tāpat tā ģeogrāfiski paplašinās, iziet ārpus Rīgas centra. Tas ir loģisks attīstības solis – arī Rietumeiropā jau sen ir sapratuši, ka tādas bezmaksas stāvvietas neeksistē. Jebkurā gadījumā kāds – pašvaldība vai autostāvvietas lietotājs – maksā par stāvvietu asfaltēšanu, tīrīšanu utt.
Statistika par stāvvietu lietošanu pēdējā laikā liecina, ka cilvēki ir iemācījušies tikties attālināti un mazāk notiek biznesa tikšanās, uz kurām viņi dodas un atstāj mašīnu stāvvietā. Tā vietā cilvēki vairāk novērtē dzīvi, socializējas un tiekas ar draugiem – mazliet lielāka aktivitāte ir stāvvietās ap izklaides vietām. Taču šī nianse nav ļoti izteikta.
Savukārt izteikta ir elektroautomašīnu ietekme uz stāvvietām – Rīgas centrā to klātbūtne kļūst arvien būtiskāka. Latvijā šobrīd ir aptuveni 3600 elektroautomašīnu, un reizēm kvartālā tās aizņem pat 15 līdz 20% no visām maksas stāvvietām. Turklāt tās bieži vien stāv stundām un pat dienām. Tiem, kuri tagad pērk elektroauto, derētu aizdomāties par to, ka visticamāk visā līzinga nomaksas periodā viņi nevarēs rēķināties ar to, ka elektroauto ir bezmaksas stāvvietas. Ar laiku šīs priekšrocības pazudīs. Iespējams, to vietā būs citas. Piemēram, jau daudzviet pilsētu centrā vai vecpilsētā ir bezizmešu zonas un tur var iebraukt tikai ar elektorauto vai kvalitatīvu hibrīdu."