Sveiciens!
Karstajās vasaras dienās roka tā vien stiepjas pēc ūdens glāzes. Reizēm, protams, ūdens apnīk un tad gribas atspirdzināties ar ko citu, piemēram, sulu vai kvasu. Pēdējos gados uzņēmumu sortimentā ienāk dažādi jauni un neparasti dzērieni, piemēram, kombuča. Pagaidām šos ražotājus nozares lielāko uzņēmumu vidū neredzam, bet kas zina – varbūt pēc pāris gadiem?
Vasarīgas brīvdienas vēlot, Finday.lv komandas vārdā,
Ieva Treija
Koncerna "Latvijas finieris" meitas uzņēmumā SIA "Verems", kas darbojas Rēzeknes Speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ), tiks uzsākts vērienīgs ražošanas paplašināšanas projekts. Paredzēto investīciju apjoms pārsniegs 67 miljonus eiro, kas ir vērtējams kā pēdējo gadu lielākais privātā kapitāla ieguldījums Latgales reģionā.
Rūpnieciska bezalkoholisko dzērienu ražošana Latvijā sākusies 19. gadsmita beigās. Līdz tam bērzu, kļavu, ogu sulas, kvasu, medus dzērienus (medalu) gatavoja mājas apstākļos.
Ievadā jau minējām, ka šobrīd tirgū parādās arvien jauni bezalkoholiskie dzērieni, piemēram, kombučas. Un viens no lielākajiem viesmīlības nozares uzņēmumu apgādātājiem "Gemoss" savā blogā vērš uzmanību uz vēl kādu interesantu tendenci, kas nule kļuvusi populāra arī Latvijas tirgū. "Sabiedrība uzstāda bezkompromisa prasību pēc aizraujošas un kvalitatīvas garšu pieredzes. Šodien "sober curious" ir vispasaules kustība. Pasaulē tiek atvērti bāri, kur tiek piedāvāti tikai dzērieni un kokteiļi bez alkohola. To galvenie patērētāji ir jaunā paaudze ar izteiktām rūpēm par savu veselību un labsajūtu. Mērena alkohola lietošana vai pilnīga atteikšanās no tā kļūst arvien populārāka." Uzņēmums izplata arī zīmola "Lyre's" dzērienus, kam ir tāda pati garša kā to alkoholiskajām versijām, piemēram, viskijam vai degvīnam, bet to sastāvā nav ne grama alkohola. Ražotājs uzsver, ka no tā ir iespējams pagatavot 90% populārāko kokteiļu.
Zīmols "Cido" ir pazīstams kopš 1996. gada, kad tika sākta dabīgo sulu, nektāru un sulas dzērienu ražošana. "Cido grupa" (sākotnējais nosaukums – "Cido pārtikas grupa") ir dibināta 1994. gadā, pārņemot 1993. gadā sākto "RyBarg" bezalkoholisko dzērienu ražošanas darbību un valsts uzņēmumu – dzērienu rūpnīcu "Mīlgrāvis". Šobrīd SIA "Cido grupa" ir Latvijas pārtikas uzņēmumu grupa, kuras birojs atrodas Rīgā. 99,99% tās kapitāļdaļu pieder Dānijas uzņēmumam "Royal Unibrew". "Cido grupa" produktu portfelī ir sulas, nektāri un sulu dzērieni, gāzētie bezalkoholiskie dzērieni, dabīgais minerālūdens, alus, enerģijas dzērieni un alkoholiskie kokteiļi. Uzņēmums eksportē savu produkciju uz 15 pasaules valstīm.
2019. gadā "Cido grupas" apgrozījums bija 72,13 miljoni eiro. 2020. gadu tā noslēdza ar apgrozījuma pieaugumu – neto ieņēmumi palielinājās par 2%, un apgrozījums bija 73,57 miljoni eiro. Pārdošanas apjoms sasniedza 139 miljonus litru. "Cido grupa" veiksmīgi darbojas eksportā – pārdotā apjoms 2020. gada pirmajā pusgadā pieauga par vairāk nekā 50%. Eksporta apjoms uz ASV togad palielinājās par 67%, uz Ukrainu par 144 %, bet uz Krieviju par 154%. 2022. gadā gan uzņēmums bija spiests paziņot par eksporta pārtraukšanu uz Krieviju un Baltkrieviju.
2020. gadā bezalkoholisko dzērienu un alus ražotājam un vairumtirgotājam SIA "Cido grupa" izdevās palielināt apgrozījumu līdz 73,33 miljoniem eiro. Tas ir 1,67% vairāk nekā gadu iepriekš. Pārskata gadu uzņēmums noslēdza ar 3,41 miljona peļņu. SIA "Cido grupa" alus pārdošanas apjomi 2020. gadā pieauga par 8,3%. Vadības ziņojumā teikts, ka izcili rezultāti sasniegti ar zīmolu "Lāčplēsis", kura realizācijas apjoms pieaudzis par 10%. Savukārt "Cido grupas" pārstāvētais zīmols "PepsiCo" sasniedza 12,4% tirgus daļu. 2020. gadā SIA "Cido grupa" veica arī 1,4 miljonu eiro kapitālieguldījumus ražošanas efektivitātes uzlabošanā.
2022. gadā "Cido grupa" paziņoja, ka ir sākusi īstenot ilgtspējības stratēģiju, ieviešot nozīmīgas pārmaiņas, lai līdz 2025. gadam kļūtu 100% klimatneitrālu un ilgtspējīgāko uzņēmums savā jomā. Tas plāno investēt aptuveni sešus miljonus eiro dabai draudzīgāku iepakojumu ieviešanā, atjaunīgās enerģijas ieguvē un izmantošanā, ūdens patēriņa samazināšanā ražošanas procesā, veselīgāku produktu izveidē, kā arī sabiedrībai nozīmīgu iniciatīvu atbalstā.
Alus darītavas "Ilgezeem" vēsture aizsākās 1863. gadā, kad to uzbūvēja vācieši. No 1940. līdz 1980. gadam rūpnīca tika uzskatīta par labāko tumšā alus un limonādes ražotāju Rīgā. Taču politiskā un ekonomiskā situācija 1991. gadā izraisīja nopietnas pārmaiņas valsts tautsaimniecībā un noveda pie pilnīga alus ražošanas procesa apturēšanas šajā alus darītavā. 1997. gadā alus rūpnīcu iegādājās SIA "Ilgezeem". No šī laika rūpnīcā ir uzsākta ražošanas modernizācija. SIA "Ilgezeem" pieder Robertam Volfam un Viktoram Ogņanovam.
2018. gadā uzņēmuma apgrozījums sasniedza 4,82 miljonus eiro, peļņa – 303 tūkstošus eiro.
2019. gadā SIA "Ilgezeem" palielināja apgrozījumu par 2,31%, sasniedzot 4,93 miljonus eiro, savukārt peļņa pēc nodokļu nomaksas bija 182,74 tūkstoši. 82,09% no ražotāja apgrozījuma nodrošināja vietējais tirgus.
Uzņēmuma apgrozījums 2020. gadā sasniedza 5,2 miljonus eiro, finanšu gadu noslēdzot ar 129,41 tūkstoša eiro peļņu. Salīdzinot ar gadu iepriekš, ražotāja apgrozījums gada laikā ir kāpis par 5%. Togad banka piešķīra uzņēmumam 0,85 miljonu eiro finansējumu ražošanas tehnoloģisko iekārtu atjaunošanai un iesala misas telpas rekonstrukcijai.
Uzņēmums "Simeks" ir dibināts 1989. gadā un vairāk pazīstams ar zīmolu "Ķekavas Avots". Tas ražo arī dzeramo ūdeni ar zīmolu "Amrita", kvasu "Jaunsil Premium", alu "Vārpa" u.c. dzērienus.
Kā redzams grafikā, 2018. gadā SIA "Simeks" apgrozījums bija 2,24 miljoni eiro, bet zaudējumi – 148,8 tūkstoši eiro. 2019. gadā un 2020. gadā uzņēmuma apgrozījums turpināja samazināties un attiecīgi bija 2,16 un 1,55 miljoni eiro. Abus gadus uzņēmums strādāja ar zaudējumiem. Pērn SIA "Simeks" apgrozījums bija 1,27 miljoni eiro, bet zaudējumi – 222,6 tūkstoši eiro.
Pircēji ir lojāli saviem iecienītajiem zīmoliem
Juris Šleiers
"Rimi Latvia" sabiedrisko attiecību vadītājs:
"Bezalkoholiskos dzērienu kategorijā cilvēki ir ļoti lojāli zīmoliem. Nevienam nav noslēpums, ka "Coca-Cola" ir visaugstākās vērtības zīmols pasaulē. Ir tirgi kā ASV, kur "Coca-Cola" un "Pepsi" veiksmīgi konkurē par līdzīgu tirgus daļu, savukārt pie mums "Coca-Cola" ir tālu priekšā citiem. To pašu var teikt par minerālūdeni, kur līderis līdz šim bija "Borjomi".
Enerģijas dzērieni ir specifiska niša. Vairums mazumtirgotāju sadarbojas ar "Red Bull", jo tas ir dārgs produkts un vērsts uz pieaugušu cilvēku auditoriju, savukārt citi, lētāki šīs kategorijas dzērieni, cenšas runāt ar jaunāku auditoriju.
Interesanti, ka aukstā laikā cilvēki vairāk pērk stipro alkoholu, sarkanvīnu, kā arī kafiju un tēju. Tomēr jau minētā "Coca-Cola" ir ļoti spēcīga decembrī, kad ir spilgtas mārketinga aktivitātes. Arī siltos laika apstākļos limonādes ir iecienītas, tomēr, ja laiks ir ļoti karsts, pircēji izvēlas ūdeni.
Kopumā ar mazām svārstībām var teikt, ka šogad pircēji turpina būt lojāli saviem iecienītajiem zīmoliem, tomēr kopš Krievijas agresijas Ukrainā no sortimenta tika izņemts "Borjomi", kas arī ir viens no iecienītākajiem produktiem, taču zaudējis savas līdera pozīcijas tirgū."