Sveiciens!
Kas bija pēdējais, ko tu nopirki internetā? Man tā bija maize un vitamīni. Pirms trim gadiem pat prātā nenāca, ka mans iepirkuma groziņš interneta veikalā varētu būt tāds. Tā izmainījās mūsu dzīve vien pāris gadu laikā. Tad nu paskatījām, ko ir paveikuši Latvijas internetveikali, kad pieprasījums pēc to piedāvājuma ir ievērojami audzis.
Protams, dati par "Amazon" biznesu Latvijā nav mūsu rīcībā, jo tas ir ārzemju interneta veikals. Un arī tādi vietējā tirgū pieprasīti zīmoli kā "About You" un "Zalando", kuru veikali ir latviešu valodā, ir Vācijā reģistrēti uzņēmumi, tāpēc datu trūkuma dēļ šeit nav iekļauti. Taču viens pārsteigums tev ir sarūpēts gan. Vai esi dzirdējis par "Joom"? Tas ir Latvijā lielākais spēlētājs internetveikalu biznesā. Lasi tālāk un uzzini vairāk.
P.S. Otro gadu pēc kārtas norisināsies konkurss Latvijas e-komercijas gada balva "E-komercijas zvaigzne 2022", kurā profesionāla žūrija noteiks Latvijas labākos e-veikalus. Šogad īpaša uzmanība tiks pievērsta tādiem kritērijiem kā ilgtspēja un pieejamība, lietotāju pieredze, kā arī efektīva komunikācija.
Veiksmīgu iepirkšanos vēlot ''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
"Grindeks" koncerna konsolidētie, provizoriskie finanšu dati liecina, ka 2021. gadu tas noslēdzis ar rekordlielu apgrozījumu un peļņu. Šajā periodā "Grindeks" koncerna apgrozījums ir sasniedza 231,1 miljonu eiro, kas ir par 44,0 milj. eiro jeb 24% vairāk nekā 2020. gadā. 2021. gadā koncerna peļņa bija 41,0 miljoni eiro, kas ir par 22,1 miljoni eiro jeb divkārt vairāk nekā 2020. gadā.
Starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums "Gemius" 2021. gada sākumā publicēja ikgadējā e-komercijas pētījuma rezultātus par Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumiem tiešsaistē. 2020. gadā ievērojami pieauga to cilvēku skaits, kuri ir iepirkušies internetā. 72% aptaujāto tiešsaistē iepirkās vismaz reizi mēnesī un biežāk. No tiem 18% veica pirkumus internetā vienu vai vairākas reizes nedēļā, lielākā daļa – 34% – vairākas reizes mēnesī. Savukārt laika posmā no 2020. gada rudens līdz 2021. gada februārim pirkumus internetā veica 85% aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, kas ir par astoņiem procentpunktiem vairāk nekā pirms gada – 2020. gada februārī, kad Latviju vēl nebija sasniegusi Covid-19 pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi.
Ekspertuprāt, 2021. gads ir iezīmējis paliekošas mazumtirdzniecības tendences, kas arī turpmāk būtiski ietekmēs e-komercijas nozari. Divas būtiskākās:
Jaunākie "Gemius" aptaujas dati liecina, ka šogad pirmo reizi pēdējo piecu gadu laikā vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāju (52,7%) plāno palielināt savus tēriņus internetā. 40% aptaujāto pirkumiem e-veikalos šogad atvēlēs tikpat daudz līdzekļu kā pērn.
"Joom" platforma ir izveidota 2016. gadā, un tās dibinātāji ir dibināji ir Iļja Širokovs, Jurijs Ivanovs un Iļja Rubins. Grupas uzņēmumos tagad strādā 400 cilvēku. Kompānijas galvenais birojs atrodas Rīgā, bet uzņēmumam ir arī pārstāvniecība Šeņdžeņā, Ķīnā. Uzņēmumu grupā ietilpst arī pārstāvniecības ASV un Krievijā. "Joom" grupā ir arī loģistikas kompānija "Joom Logistics" Honkongā, kuras partneru tīkls nodrošina pasūtījumu piegādi Ķīnā, Turcijā, Dienvidkorejā un Francijā. Grupas jaunie pakalpojumi, piemēram, "Joompay" un "jpharm" tiek nodrošināti no birojiem Luksemburgā un Berlīnē.
"Joom" piedāvā vairākus desmitus miljonu produktu – sākot no viedtālruņiem un beidzot ar skaistumkopšanas produktiem un pat uztura bagātinātājiem. "Joom" mērķē kļūt par universālu platformu visām vajadzībām, gaumei un budžetam.
2019. gadā "Joom" apgrozījums palielinājās par 18,7%, sasniedzot 98,62 miljonus eiro. Uzņēmuma zaudējumi šajā gadā palielinājās līdz 36,6 miljonam eiro.
2020. gadā uzņēmums kāpināja apgrozījumu līdz 110,57 miljoniem eiro. Gada laikā apgrozījums auga par 12,12% jeb 11,95 miljoniem eiro pretstatā zaudējumiem 2019. gadā. SIA "Joom" 2020. gadā nopelnīja 8,18 miljonus eiro. Tas bija pirmais gads, kad uzņēmums strādāja ar peļņu.
Internetveikals "1a.lv" Latvijā darbojas no 2002. gada. Tas 2008. gadā uzsāka darbību Lietuvā, bet 2010. gadā paplašinājās arī Igaunijas tirgū. 2018. gadā "Kesko Senukai Digital" nopirka visus "1a.lv" internetveikalus visās Baltijas valstīs. "1a.lv" pārstāvis Normunds Namnieks tolaik tehnoloģiju blogam "Kursors.lv" komentēja, ka notiek divu uzņēmumu apvienošanās, nevis "1a.lv" grupa tika pārdota. Viņš norādīja, ka šis bija stratēģisks un rūpīgi izsvērts lēmums, jo, apvienojot "1a.lv" ar "Kesko" grupas uzņēmumu, "1a.lv" varēs izmantot multikanālu tirdzniecības priekšrocības, būtiski palielināt sortimentu jaunās kategorijās, kā arī piedāvāt saviem klientiem vēl izdevīgākus servisa, loģistikas un produktu piedāvājumus.
2017. gadā "Mobilukss" strādāja ar 41,5 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 31,7% vairāk nekā 2016. gadā. Taču uzņēmums cieta 341,9 tūkstošu eiro zaudējumus pretstatā peļņai gadu iepriekš.
"Mobilukss" 2018. gadā strādāja ar 52,99 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 27,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma zaudējumi pieauga piecas reizes un sasniedza 1,69 miljonus eiro.
2019. gadā "Mobilukss" valdi atstājis ilggadējais valdes loceklis Mareks Zuika. Viņš valdē strādāja kopš uzņēmuma dibināšanas 2002. gadā. No 2009. gada līdz 2018. gada septembrim M. Zuika bija arī tā līdzīpašnieks. Viņa vietā par valdes locekli tika iecelts Ģirts Siliņš.
Kā redzams grafikā, 2019. gadā "Mobilukss" apgrozījums bija 54,51 miljons eiro, savukārt zaudējumi bija 1,21 miljoni eiro. 2020. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 57,02 miljoni eiro, bet peļņa – trīs miljoni eiro.
2005. gadā tika dibināts uzņēmums SIA "U49", ko 2008. gadā pārdēvēja par SIA "220.lv". 2011. gadā Lietuvas uzņēmums UAB "Pigu" iegādājās 75% "220.lv" kapitāldaļu, bet 2013. gadā – atlikušos 25% kapitāldaļu. 2013. gadā SIA "220.lv" nomainīja nosaukumu uz SIA "Pigu Latvia". Interneta veikals "Pigu.lt" darbojas kopš 2008. gada un ir viens no lielākajiem šāda veida e-komercijas pakalpojumu sniedzējiem Lietuvā. 2018. gada novembrī "Pigu" grupa apvienojās ar Polijas tiešsaistes tirgotāju "Morele.net".
2017. gadā "Pigu Latvia" apgrozījums bija 29,73 miljoni eiro, un uzņēmums strādāja ar 1,36 miljonu eiro zaudējumiem. 2018. gadā SIA "Pigu Latvia" apgrozīja 24,85 miljonus eiro.
2019. gadā SIA "Pigu Latvia" valdi atstāja valdes locekle Laila Snidzāne, kuru par uzņēmuma valdes locekli iecēla 2016. gadā. Kopš tā laika valdē strādā priekšsēdētājs Dainius Liulys un valdes locekļi Emilis Gustainis, Tomas Mačernis un Raimondas Žilenas. Gadu vēlāk tika palielināts uzņēmuma pamatkapitāls no 1,74 miljoniem eiro līdz 3,74 miljoniem eiro.
"Pigu Latvia" laika periodā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2021. gada 31. martam kāpināja apgrozījumu līdz 34,22 miljoniem eiro. Salīdzinot ar iepriekšējo finanšu periodu, uzņēmuma apgrozījums palielinājies par 34,3%. 2019. gadā tas cieta 990,1 tūkstoša eiro lielus zaudējumus, bet 2020. gadā nopelnīja 1,09 miljonus eiro.
2021. gada jūnijā privātā kapitāla investori "Mid Europa Partners" pabeidza "Pigu" un "Hobby Hall Group" akciju iegādes procesu. Rezultātā tika apvienoti e-tirdzniecības uzņēmumi "Pigu.lt" Lietuvā, "Kaup24.ee" un "Hansapost.ee" Igaunijā, "220.lv" un "Xnet.lv" Latvijā un "Hobbyhall.fi" Somijā, izveidojot sabiedrību "PHH Group".
E-komercija attīstās arvien straujāk
Māris Kuļikovskis
“Omniva” Pārdošanas nodaļas vadītājs Latvijā:
"Pēdējos divos gados pandēmija ir palīdzējusi e-komercijai attīstīties ātrāk. Daudzi uzņēmumi jau bija iecerējuši veidot savu e-veikalu, bet bija paredzēts to darīt turpmākā pusgada vai gada laikā. Pandēmija šo procesu pasteidzināja, un uzņēmumi pārgāja uz tirdzniecību tiešsaistē daudz ātrāk, piemēram, mēneša nevis gada laikā. Ir vērojama tendence, ka ir daudzi mazi internetveikali, ko vada cilvēki papildu savam pamatdarbam, tādējādi gūstot papildu ienākumus. To apliecina mūsu noslēgto līgumu skaits ar biznesa klientiem. Pēdējā gada laikā tas ir audzis par 29%.
Ņemot vērā e-komercijas attīstību, šogad esam uzstādījuši jaunus pakomātus ne vien lielajās pilsētās, bet arī mazpilsētās, piemēram, Kalnciemā, Mazsalacā, Cesvainē, Varakļānos. Cilvēki pakomātus šajās pilsētās izmanto tikpat aktīvi kā Jelgavā, Liepājā un Daugavpilī.
Mūsu 2021. gada vasarā veiktā aptauja liecina, ka pēdējo sešu mēnešu laikā 87% iedzīvotāju, kuri regulāri lieto internetu, internetā ir veikuši vismaz vienu pirkumu. Tas ir tiešām daudz. Turklāt internets kļūst draudzīgāks arī vecāka gadagājuma cilvēkiem. Redzam, ka pieaug kopējais šādu klientu skaits.
2020. gadā mēs Latvijā piegādājām piecus miljonus sūtījumu, bet 2021. gadā – 7,5 miljonus. Tas ir par 50% vairāk. Pērn veicām piegādes 61% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju – unikāliem klientiem. Protams, pie šāda apjoma katru nākamo klientu, kurš vēl neizmanto e-komerciju, ir grūti sasniegt, bet tirgus potenciāls arvien ir liels. Ir gana daudz patērētāju, kuri vēl ir diezgan pasīvi.
Vēl pāragri prognozēt, kā e-komerciju ietekmēs šī brīža ģeopolitiskā situācija. Taču visticamāk ilgtermiņā iepirkšanās tiešsaistē būs vēl populārāka un pieejamāka patērētājiem. Klātienes iepirkšanās to noteikti papildinās."
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.