Sveiciens!
Cerēsim, ka šīs ir pēdējās aukstās dienas pirms vasarīgāka laika iestāšanās. Tās parasti ir pārbaudījums stādu, augļu un dārzeņu ražotājiem. Uz šī viļņa arī nolēmām atjaunināt informāciju par šo nozari. Kad iepriekš veidojām pārskatu par to, pieejami bija vien 2020. gada dati. Tagad mūsu rīcībā ir jaunāka informācija un izmaiņas top3. Kā jau ierasts, plašāks nozares apskats ir pieejams vien abonentiem. Plašāk par abonēšanas iespējām uzzini Finday.lv mājas lapā šeit .
Drīzu siltumu Finday.lv komandas vārdā novēl,
Ieva Treija
Reģistrētā bezdarba līmenis šogad marta beigās Latvijā bija 6,1% no ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaita, kas ir par 0,2 procentpunktiem mazāk nekā mēnesi iepriekš. Marta beigās bija reģistrēti 53,8 tūkstoši bezdarbnieku. Zemākais reģistrētā bezdarba līmenis marta beigās bija Rīgas reģionā (4,5%), bet augstākais – Latgales reģionā (12,7%).
2024. gadā Latvijas iekšzemes kopprodukta pieaugums tiek paredzēts 3,3% apmērā , kas ir augstākais rādītājs Baltijas valstu vidū, kamēr Lietuvā šī rādītāja pieauguma prognoze ir 3,1%, bet Igaunijā – 2,9%.
📋 Šeit var būt arī Tava ziņa! Ja vēlies, lai to izlasa gandrīz 1000 lasītāju, kuri interesējas par biznesu un biznesa ziņām, saki to mums! Gatavojam arī dažādu nozaru pārskatus.
Eiropas Centrālā banka šonedēļ paaugstināja visas trīs galvenās procentu likmes par 25 bāzes punktiem. Tādējādi bāzes jeb galveno refinansēšanas operāciju procentu likme pieaugusi līdz 3,75%. Šī ir jau septītā sanāksme kopš pagājušā gada jūlija, kad banka lemj par likmes paaugstināšanu. Trīs iepriekšējās sanāksmēs tās tika palielinātas par 0,5 procentpunktiem.
Reti kurš uzņēmums nodarbojas tikai ar augļu vai dārzeņu ražošanu un vienīgi ar šo produktu pārstrādi – liela daļa uzņēmumu ražo arī citus produktus. Īpaši, pēdējos gados. Tāpat arī šajā nozarē ir redzama pasaulē valdošās globalizācijas un tirgus spēlētāju apvienošanās tendence. Tāpēc lielāko nozares uzņēmumu topā ir vērojams neliels "rasols", tomēr nozare arvien ir ļoti interesanta. Daži fakti, kas par to liecina:
Vēl vien nianse. Savos datos neesam iekļāvuši dārzeņkopības uzņēmumu "Dimdiņi agro", kas nodarbojas ar dārzeņkopību, bet šajā Finday.lv jaunumu vēstulē fokusējamies uz augļu un dārzeņu pārstrādātājiem. Taču varam pieminēt, ka "Dimdiņi agro" 2021. gadā strādāja ar 1,04 miljonu eiro apgrozījumu , kas ir par 2,4% mazāk nekā gadu iepriekš un uzņēmuma peļņa saruka par 58% – līdz 119,4 tūkstošiem eiro.
"Puratos Latvia" stāsts aizsākās 1967. gadā, kad Pūres Dārzkopības izmēģinājuma stacijā tika dibināts konservu cehs, kur pārstrādāja stacijā izaudzēto. 1994. gadā cehu privatizēja un tika nodibināts uzņēmums "Pūres Cehs". Sākotnēji uzņēmums nodarbojās ne tikai ar augļu un ogu, bet arī ar zivju pārstrādi un pat dzirkstošā vīna ražošanu. 1996. gadā tika izlemts koncentrēties uz augļu un ogu pārstrādi, tapa dažādi produkti uz augļu un ogu bāzes. 2004. gadā uzņēmuma nosaukums tika mainīts uz "Pure Food". 2011. gadā "Pure Food" kļuva par daļu no "Puratos Group" – liela ģimenes uzņēmuma, kas ražo un izplata savu produkciju vairāk nekā 100 pasaules valstīs.
"Puratos Latvia" 2018. gadā strādāja ar 22,42 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 3,1% vairāk nekā gadu iepriekš , savukārt uzņēmuma peļņa samazinājās par 7,6% – līdz 869,6 tūkstošiem eiro.
"Puratos Latvia" 2019. gadā strādāja ar 22,74 miljonu eiro apgrozījumu , kas bija par 1,4% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa bija aptuveni tādā pašā līmenī kā 2018. gadā – 873,7 tūkstoši eiro.
2020. gadā uzņēmums strādāja ar 23,18 miljonu eiro apgrozījumu , kas ir par 1,9% vairāk nekā gadu iepriekš. Vienlaikus uzņēmuma peļņa saruka par 33,8% un bija 578,6 tūkstoši eiro.
SIA "Puratos Latvia" apgrozījums 2021. gadā palielinājās līdz 24,39 miljoniem eiro , kas ir par 5,22% vairāk nekā gadu iepriekš. Šajā periodā auga arī ražotāja peļņa, kas pēc nodokļu nomaksas pieauga līdz 852,39 tūkstošiem eiro. Uzņēmums 2021. gadā no jauna izstrādāja un ieviesa ražošanā vairāk nekā 100 jaunus produktus – augļu, ogu, krēma un šokolādes piedevas piena pārstrādes un konditorejas uzņēmumiem, kā arī produktus mazumtirdzniecībai. Īpašs uzsvars jaunu produktu izstrādē likts uz veselību un cilvēka labsajūtu veicinošiem produktiem – ar augstu augļu saturu, samazinātu cukura daudzumu, kā arī bagātiem ar sēklām un graudiem.
Latvijā "Orkla" savu darbību sāka 2004. gadā , iegādājoties ēdienu un ēdienu piedevu ražotāju "Spilva". Šis zīmols Latvijā ir pazīstams jau kopš 1992. gada, un jau tolaik bija viens no tirgus līderiem ar savu tomātu mērču, kečupu, mārrutku, sinepju, majonēžu, salātu mērču, konservētu dārzeņu, ievārījumu un citu produktu piedāvājumu. 2014. gadā SIA "Spilva" un AS "Gutta" apvienoja uzņēmumā ar nosaukumu "Orkla Foods Latvija". Savukārt 2019. gada pavasarī "Orkla Confectionery & Snacks Latvija" un "Orkla Foods Latvija" apvienoja vienotā zīmolā "Orkla Latvija".
"Orkla Foods Latvija" apgrozījums 2018. gadā bija 33,92 miljoni eiro, kas ir par 7,6% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa pieauga par 60% un bija 3,69 miljoni eiro.
Salātu mērces ir viena no nozīmīgākajām "Orkla Foods Latvija" produktu kategorijām, 2018. gadā veidojot 19% no Babītes novada Spilvē saražotās produkcijas apjoma. 2018. gadā saražotas 2919 tonnas salātu mērču, kas ir par 22% vairāk nekā 2017. gadā. Šajā gadā pieauga arī mērču eksports uz Somiju, Igauniju, Lietuvu, Dāniju un citām valstīm. No kopējā saražoto mērču apjoma 83% tiek eksportēti galvenokārt kā zīmolu "Spilva" un "Felix" produkti.
2019. gadā "Orkla Foods Latvija" paplašināja "Spilva" sortimentu, iepazīstinot ar vairākiem produktiem, kas piemēroti vegānu uzturam . "Spilvas" produktu klāstā kļuva pieejami tādi vegāniski produkti kā "4 sezonu majonēze", humosi, kā arī vairāki citi produkti. Vēl uzņēmums paziņoja, ka zīmola "Spilva" produktiem dažādās kategorijās samazināts pievienotā sāls un cukura daudzums .
Koncernā "Orkla Latvija" ietilpstošais pārtikas ražotājs "Orkla Foods Latvija" 2019. gadā strādāja ar 33,86 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir teju tikpat, cik gadu iepriekš. Arī uzņēmuma peļņa noturējās nemainīgā līmenī un bija 3,7 miljoni eiro.
2020. gadā uzņēmums strādāja ar 28,5 miljonu eiro apgrozījumu , kas ir par 15,8% mazāk nekā gadu iepriekš. Tā pelņa saruka par 39,9% – līdz 2,22 miljoniem eiro.
2021. gada maijā pārtikas koncerns "Orkla Latvija" paziņoja, ka nākamo gadu laikā plāno investēt četrus miljonus eiro, lai attīstītu "Spilvas" ražotni . Uzņēmums 2021. gadā strādāja ar 22,33 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 21,7% mazāk nekā gadu iepriekš . Uzņēmums arī cieta 706,8 tūkstošu eiro zaudējumus pretstatā peļņai gadu iepriekš. 2021. gadā Latvijas tirgū SIA "Orkla Foods Latvija" laida 34 jaunus un atjauninātus produktus tomāti un citu mērču, dresingu, ievārījumu un konservēto produktu, gatavo maltīšu kategorijās.
2022. gada rudenī uzņēmums ziņoja, ka ir pārdevis Latvijā bāzēto SIA "Fresh Food Production" , kas plašāk pazīstams ar zīmolu "Pedro", Baltijas valstu maizes, uzkodu un saldētu produktu ražotājam "Mantinga".
SIA "Dimdiņi" ir ģimenes uzņēmums un viens no lielākajiem dārzeņu audzēšanas un pārstrādes uzņēmumiem Baltijas valstīs, kas specializējies kāpostu audzēšanā kopš 1992. gada. Ap 150 hektāru platībā tiek audzēti galviņkāposti, ķīnas kāposti un ziedkāposti. Tie tiek pārstrādāti, gatavojot skābētus un štovētus kāpostus, kā arī marinētu kāpostu salātus.
SIA "Dimdiņi" 2020. gadā izaudzēja 9 tonnas un pārstrādāja 43 tonnas bioloģisko kāpostu. Uzņēmums saviem klientiem piedāvā vairāk nekā 40 produkcijas veidus, tostarp, arī sezonālos produktus.
Salīdzinot ar 2019. gadu, SIA "Dimdiņi" apgrozījums 2020. gadā saruka par 12,66% , samazinoties līdz 6,23 miljoniem eiro. Gadu ražotājs noslēdzis ar 275,7 tūkstošiem eiro peļņu.
2021. gadā SIA "Dimdiņi" apgrozījums palielinājies līdz 6,9 miljoniem , kas gada laikā ir pieaugums par 10,86%.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.