Sveiciens!
Gada pirmajā vēstulē nolēmām apskatīt kaut ko pilnīgi jaunu arī mums – uzņēmumus, kas ražo inovatīvu pārtiku. Cik mums zināms, neviens līdz šim tādu topu nav veidojis, tāpēc neņemiet ļaunā, ja kāds mums nezināms uzņēmums ir "palicis aiz borta".
Šī jaunumu vēstule būs īpaši interesanta tiem, kuri meklē ko veselīgu savām ikdienas maltītēm vai jauno gadu ir apņēmušies pavadīt veselīgāk, jo visus top3 uzņēmumus raksturo tieksme pēc veselīguma un vēlme piedāvāt patērētājiem ko atšķirīgu. Izskatās, ka pircēji to novērtē, jo uzņēmumi demonstrē stabilu izaugsmi.
Veselīgu Jauno gadu ''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
Aizvadītajā gadā Latvijā reģistrēti 8826 jauni uzņēmumi – par par 4,3% mazāk nekā gadu iepriekš. Šis ir zemākais rādītājs kopš 2004. gada . Pērn samazinājās arī likvidēto uzņēmumu skaits. 2021. gadā tika likvidēti 14,2 tūkstoši uzņēmumu, bet pērn – teju 11 tūkstoši, kas ir par 22,6% mazāk.
Pirmie uzņēmumi šajā nišā radās pirms gadiem 10. Sākotnēji bija daži inovatīvi pārtikas ražotāji, kas sāka piedāvāt tirgū vēl nebijušus, atšķirīgus produktus, piemēram, "Graci" musli vai "Krippu" auna zirņu krekerus. Īpaši daudz jaunpienācēju ir pēdējos gados. Tie ražo dažādus saldumus, batoniņus, kas tiek uzskatīti par veselīgākiem, jo tajos ir mazāk cukura u. tml. Top arī vegāniski produkti. Un pat uzņēmums "Carlos' Bugs" piedāvā šokolādes konfektes ar kukaiņu proteīnu.
Lielākā daļa veikalu plauktos redzamo vietējo inovatīvo produktu top sadarbībā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (iepriekš – Latvijas Lauksaimniecības universitāte) speciālistu iesaisti. Piemēram, SIA "Felici" ražotais musli "Graci" ir tapis sadarbībā ar Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāti (LBTU). Lai rastu visoptimālākos risinājumus receptūru pilnveidošanai, garšas nianšu testēšanai, analīžu veikšanai, ka arī konsultētos par piemērotākajiem iepakojuma risinājumiem uzglabāšanas laikā, uzņēmēja ar savu ideju vērsās LBTU Pārtikas tehnoloģijas fakultātē un Tehnoloģiju un zināšanu pārneses centrā.
Šādu sadarbību rezultātā ir iespējams panākt pat to, ka no kartupeļiem var cept tortes! LBTU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātnieki kopā ar uzņēmumu "Ineses tortes", zemnieku saimniecību "Cīrulīši" un Agroresursu un ekonomikas institūtu īstenoja kopīgu zinātnisko projektu "Konditorejas izstrādājumu (tortes) inovatīvu sastāvdaļu izstrāde un ražošana no kartupeļiem". Pētījuma izstrādāja piecas saldo toršu un vienu sāļās tortes receptūru. Atkarībā no izmantotajām izejvielām, produkti ir ar samazinātu cukura daudzumu vai augstu nepiesātināto taukskābju līmeni. Šobrīd tās jau ir veikalos.
Zinātnieki izstrādā gan jaunus produktus, gan uzlabo esošos. Piemēram, LBTU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātnieki eksperimentē, lai medus pēc iespējas ilgāk saglabātu patērētājiem tīkamo viskozo konsistenci .
Daudzi produkti vēl ir tikai izstrādes un pētniecības līmenī. Piemēram, LBTU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātnieki kopā ar lielākajiem Latvijas skābētu kāpostu ražotājiem izstrādā tehnoloģiju, lai iegūtu kāpostu sulas pulveri . Pētnieki analizē kāpostu sulas pulvera izmantošanas iespējas gan pārtikā, gan kosmētikas nozares produktos.
LBTU zinātnieki par saviem atklājumiem regulāri saņem dažādas balvas. Piemēram, Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) 2017. gada nozīmīgāko zinātnisko sasniegumu vidū izcelts arī LBTU zinātnieču pētījums "Inovatīvi olbaltumvielām un šķiedrvielām bagāti pārtikas produkti no Latvijā audzētiem pākšaugiem", kurā iesaistītas vairākas universitātes Pārtikas tehnoloģijas fakultātes zinātnieces – LZA korespondētājlocekle, profesore Sandra Muižniece-Brasava, Dr.sc.ing. Asnate Ķirse, Dr.sc.ing. Liene Strauta, Dr.sc.ing. profesore Ruta Galoburda, LZA korespondētājlocekle, profesore Daina Kārkliņa un Bc.sc.ing. Evija Puiškina. Zinātnieces izstrādājušas jaunus risinājumus ar olbaltumvielām un šķiedrvielām bagātu pārtikas produktu ražošanai no Latvijā audzētiem pelēkajiem zirņiem, cūku pupām un lauka pupām – pākšaugu pastētes, ekstrudētas pākšaugu uzkodas un pākšaugu batoniņus.
Jaunā laikmeta pārtikas produktus Latvijas ražotāji piedāvā gan galapatērētājiem, gan citiem ražotājiem. Piemēram, kartupeļu cietes ražotājs "Aloja-Starkelsen" ražo pelēko zirņu miltus, kam ir lielāks olbaltuma daudzums . Tos var izmantot gan bezglutēna produktu ražošanā, gan arī vegānos produktos – saldējumā, burgeros, sierā, cepumos.
Tāpat lielie ražotāji, kuru sortimentā ir tradicionāli produkti, sāk piedāvāt ko pavisam jaunu. Piemēram, "Spilva" ražo vegānisko majonēzi . Savukārt zivju konservu ražotājs "Karavela" ir sācis ražot vegānos produktus – produktu sēriju "Fish Peas" .
Pēc ģimenes nodibināšanas uzņēmēja Alise Balgalve sāka pastiprināti interesēties par veselīgu pārtiku. Saprotot, cik ļoti svarīga ir produktu pārstrāde, lai tie spētu saglabāt savu uzturvērtību, lai ēdiens būtu funkcionāls, diētisks, viegli pagatavojams, garšīgs un ilgi uzglabājams, viņa nolēma pievērsties muslim. Lai gan veikali piedāvā daudz dažādu maisījumu ar šādu nosaukumu, uzņēmējai bija skaidrs, ka tā ir brīva niša un līdz ar to aizsākās uzņēmējas aktīvs darbs pie produktu izstrādes.
SIA "Felici" ar zīmolu "Graci" ražo funkcionālus mušļus, putras un maltītes ar dabīgi augstu uzturvērtību . Produkti izstrādāti sadarbībā ar Norvēģijas un Latvijas zinātniekiem. Testēti Vācijā. Graci sastāvā ir tritikāle, kā arī spināti, rudzupuķu ziedi, ābols un ķirbis, kas malti ar visu mizu un sēklām, rožu ziedlapas un kazenes.
2018. gadā uzņēmums SIA "Felici" investēja 600 tūkstošus eiro ražotnē Ādažos , tādējādi pārejot no roku darba uz industriālo ražošanu. 2018. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 471,8 tūkstoši eiro , dubultojot eksportu. Uzņēmuma peļņa bija 430 eiro pretēji 206,37 tūkstošu eiro zaudējumiem gadu iepriekš.
Kā redzams grafikā, SIA "Felici" īpašs uzrāviens bija 2019. gadā, kad uzņēmuma apgrozījums pieauga līdz 1,15 miljoniem eiro. 2020. gadā tas palielinājās līdz 1,51 miljonam eiro, bet 2021. gadā – līdz 1,90 miljoniem eiro. Pakāpeniski aug arī peļņa – no 12,6 tūkstošiem eiro 2019. gadā līdz 60,42 tūkstošiem 2021. gadā.
2020. gadā 20% produkcijas palika Baltijas valstīs , pārējais tika eksportēts uz 30 valstīm, tajā skaitā Jaunzēlandi, Saūda Arābiju, Indiju, pat uz Namībiju.
2021. gadā uzņēmums tika pasludināts par 9. lielāko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras inkubatoru uzņēmumu saskaņā ar 2018. un 2019. gada finanšu datiem. SIA "Felici" bijis Siguldas inkubatora klients.
Uzņēmums "Smartfoody" ar zīmolu "The Beginnings" rada 100% dabiskas veselīgas uzkodas no augļiem, dārzeņiem un sēklām – batoniņus, granolu, cepumus, dārzeņu čipsus, krekerus u.c. Agrāk ar nosaukumu "The Beginnings" Rīgā darbojās arī restorāni, bet izskatās, ka šobrīd uzņēmums visu savu uzmanību velta ražošanai.
Kā redzams grafikā, SIA "Smartfoody" apgrozījumam ir tendence augt – no 357,85 tūkstošiem eiro 2018. gadā līdz 1,09 miljoniem 2021. gadā. Peļņa pa gadiem lēkā turpu šurpu, piemēram, 2018. gadā tā bija 40,2 tūkstoši eiro, bet 2019. gadā – jau 85,14 tūkstoši eiro. 2019. gadā peļņa samazinājās līdz 76,98 tūkstošiem eiro, bet 2021. gadā pieauga līdz 106 tūkstošiem eiro.
SIA "Milzu!" ražo pilngraudu brokastu pārslas no Baltijas reģionā iegūtām sastāvdaļām. Kompānija ir reģistrēta 2005. gadā Kuldīgā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 56 tūkstoši eiro, un to izveidoja Enno Ence. Pirms sava biznesa uzsākšanas viņš strādājis dažādās kompānijās – vadīja B2B departamentu "Tele2", vēl pirms tam bija direktors patēriņa preču un alkoholisko dzērienu izplatītājuzņēmumā "Park MV".
SIA "Milzu!" ir izveidojis arī zīmolu "Veggy Crush," ar kuru ražo gaļai alternatīvus produktus, piemēram, no teksturētiem pelēkajiem zirņiem gatavotus dārzeņu burgerus, pelmeņus u.c. Tāpat uzņēmums piedāvā graudaugus nesaturošas brokastu pārslas "Veggy Cereal" .
SIA "Milzu!" 2018. gadā strādāja ar 647,16 tūkstošu eiro apgrozījumu un 2077 eiro peļņu.Uzņēmuma apgrozījums 2019. gadā bija apmēram 900 tūkstoši eiro, kas ir par 40% vairāk nekā 2018. gadā. Savukārt 2020. gadā apgrozījums bija 909,1 tūkstotis eiro, kas ir par 0,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa samazinājās par 2,5% un bija 582 eiro.
2020. gadā uzņēmuma tālākai attīstībai tika piesaistīts partneris, kas iepriekš darbojās apdrošināšanas biznesā un vēlējās investēt pārtikas nozarē Latvijā. 2020. gada beigās "Milzu!" dalībnieku sastāvs nedaudz mainījās, uzņēmumā ienākot Dandzbergu ģimenei . Gints Dandzbergs ir bijis apdrošināšanas kompānijas "BTA" padomes priekšsēdētājs.
Kā redzams grafikā, 2021. gadā SIA "Milzu!" apgrozījums bija 1,04 miljoni eiro un uzņēmums šajā gadā cieta zaudējumus 127,2 tūkstošu eiro apmērā.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.