Sveiciens!
Šonedēļ igauņi pieprasīja latviešiem paskaidrojumus par to, kas notiek uz tilta Salacgrīvā. Tas gadiem nav renovēts, un kustība šobrīd iespējama tikai pa vienu joslu. Rezultātā vasaras sezonā veidojas milzu sastrēgumi, kas igauņiem apgrūtina tālāku kustību un došanos vasaras ceļojumos.
Tikmēr latviešiem cita rūpe – lietuviešu mediji esot pārspīlējuši situāciju Liepājā, kad tur jūrā noplūda neattīrīti notekūdeņi. Šī iemesla dēļ Kurzemē rezervēto naktsmītņu atcelšanas gadījumu bijis par 18% vairāk nekā ierasts.
Tāda tā kaimiņu būšana, kas ietekmē arī tādu Latvijas ekonomikai svarīgu nozari kā kravu pārvadājumus pa dzelzceļu. Te gan "vainīgs" mūsu lielais austrumu kaimiņš.
VAS "Latvijas dzelzceļš" pārvadāto kravu apmērs šogad varētu samazināties par 20 līdz 25%.
2022. gadā VAS "Latvijas dzelzceļš" neto apgrozījums bija 153,16 miljoni eiro, kas ir par 2,9% mazāk nekā gadu iepriekš. Savukārt koncerna konsolidētie ieņēmumi 2022. gadā bija 254,79 miljoni eiro, kas ir par 2,3% vairāk nekā 2021. gadā. "Latvijas dzelzceļa" koncerna uzņēmumi 2022. gadā guva vairāk nekā piecu miljonu eiro peļņu, tomēr, veicot konsolidācijas korekcijas par koncerna atkarīgo sabiedrību veiktajiem dividenžu maksājumiem un SIA "LDZ infrastruktūra" likvidācijas rezultātā radušos peļņu, "Latvijas dzelzceļa" koncerna zaudējumi 2022. gadā bija 2,37 miljoni eiro. 2022. gadā kopumā pa dzelzceļu tika pārvadāti 21,59 miljoni tonnu kravu, kas ir par 1,7% mazāk nekā 2021. gadā. Savukārt dzelzceļa pasažieru pārvadājumos pērn bija vērojamas pozitīvas tendences – pasažieru skaits pakāpeniski atgriezās un sāka pietuvoties pirmspandēmijas līmenim. 2022. gadā pa dzelzceļu pārvadāti 15,7 miljoni pasažieru, kas ir par 40% vairāk nekā gadu iepriekš.
"Latvijas dzelzceļa" neto apgrozījums šī gada 1. ceturksnī bija 40,65 miljoni eiro, kas ir par 18,6% vairāk nekā 2022. gada 1. ceturksnī. Tikmēr koncerna konsolidētie ieņēmumi šī gada trīs mēnešos bija 66,40 miljoni eiro, kas salīdzinājumā ar 2022. gada 1. ceturksni ir par 5,4% vairāk. 2023. gada pirmajos trīs mēnešos pa "Latvijas dzelzceļa" infrastruktūru ir pārvadāti 3,7 miljoni pasažieru, kas ir par 31% vairāk nekā attiecīgajā periodā pirms gada. Tikmēr dzelzceļa kravu pārvadājumu apjomus turpināja ietekmēt ģeopolitiskā situācija un ar to saistītie faktori, un tiem bija tendence samazināties. Pārvadāto kravu apjoms pa dzelzceļa infrastruktūru gada 1. ceturksnī bija 4,35 miljoni tonnu, kas ir par 2,47 miljoniem tonnu mazāk nekā pērnā gada 1. ceturksnī.
2022. gadā starptautisko un iekšzemes dzelzceļa kravu pārvadātājs SIA "LDZ Cargo" apgrozīja 148,44 miljonus eiro, kas ir par 2,8% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa saruka par 27,6%: 2022. gadu SIA "LDZ Cargo" noslēdza ar 5,1 miljona eiro peļņu pēc nodokļiem. SIA "LDZ Cargo" kravu pārvadājumu apjoms pa dzelzceļu Latvijas teritorijā 2022. gadā, salīdzinot ar gadu iepriekš, ir samazinājies par 1,3%. Pērn uzņēmums pa dzelzceļu Latvijas teritorijā pārvadāja 19,97 miljonus tonnu kravu.
AS "Pasažieru vilciens" pagājušajā gadā apgrozīja 52,24 miljonus eiro, kas ir par 18,38% vairāk nekā gadu iepriekš. Pārskata gadu uzņēmums noslēdza ar 604,24 tūkstošu eiro peļņu pēc nodokļu nomaksas. AS "Pasažieru vilciens" pērn pārvadāja par 40% pasažieru vairāk nekā 2021. gadā. 2022. gadā uzņēmuma ieņēmumi no pasažieru pārvadājumiem pārsniedza 18,5 miljonus eiro.
Eiropas Savienības 2021.–2027. gada finanšu perioda otrajā uzsaukumā Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenošanai piešķīrusi vairāk nekā 928 miljonus eiro. Šis apjomīgais finansējums kopā ar triju Baltijas valstu nacionālo līdzfinansējumu pārsniegs 1,1 miljardu eiro, ļaujot turpināt "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa infrastruktūras izbūvi. Sākotnēji bija paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, bet iesaistītās puses vairākkārt paudušas, ka tās ir būtiski pieaugušas. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" plānots atklāt secīgi pa posmiem laikā no 2028.gada līdz 2030.gadam.
ES transporta komisāre Adina Valena norāda, ka "Rail Baltica" ieviešana agrāk bija prioritāte, taču tagad tā ir ģeopolitiska nepieciešamība, jo ir vajadzīgs dzelzceļa transporta savienojums pasažieru un kravu pārvadājumiem uz un no Baltijas valstīm. Atšķirīgo dzelzceļa sliežu platumu salāgošana ir obligāts nosacījums, lai izveidotu integrētu Eiropas dzelzceļa tīklu, kas nodrošinās ātrvilciena satiksmi šajā reģionā un sniegs iedzīvotājiem jaunas pārvietošanās iespējas starp Baltijas valstīm un pārējo Eiropu.
Pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem Latvijas iekšzemes kopprodukts (IKP) šogad otrajā ceturksnī ir samazinājies par 0,5%, salīdzinot ar attiecīgo laika periodu pērn. Tā liecina ES statistikas pārvaldes "Eurostat" ātrā novērtējuma dati. ES vidēji IKP otrajā ceturksnī, salīdzot ar šo periodu pērn, palielinājies par 0,5%, bet eirozonā – par 0,6%.
Saulainas brīvdienas Finday.lv komandas vārdā novēl,
Ieva Treija
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.