Sveiciens no Finday.lv komandas!
Mūsu vēlme runāt par katras nozares top 3 ir izrādījies sarežģīts uzdevums, jo nepamet sajūta, ka pilnīgākai bildei bieži vien vajadzētu skatīt top 4. Arī šoreiz, pētot Latvijas kafijas tirgu, metām pie malas sākotnējo ieceri un pievērsām uzmanību pirmajiem četriem uzņēmumiem ar labākajiem biznesa rādītājiem. Mums par lielu pārsteigumu Liepājas kafija joprojām ir ļoti pieprasīta. Par visu pēc kārtas zemāk.
Visādi citādi – turpinām baudīt vasaru! ⛱️
Finday.lv komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
- "Rimi", investējot 5 miljonus eiro, atklāj centralizēto virtuvi
- Atklāts jauns Latvijas Samariešu apvienības multifunkcionāls sociālo pakalpojumu centrs
- "Dobeles dzirnavnieks" atklāj divas daudzmiljonu ražotnes
- Norvēģijas granta atbalstam pieteikušies 63 uzņēmēji
- "Linas Agro Group" plānos jaudīgas saules elektrostacijas būvniecība "Putnu fabrikā Ķekava"
PĀRSKATS PAR NOZARI
Ik minūti pasaulē tiek iztukšoti 2,3 miljoni kafijas krūzīšu, 2020. gada beigās rakstīja "Delfi". Ņemot vērā šos pārdošanas apjomus, šis ir ceturtais visvairāk patērētais dzēriens pasaulē. Latvijā turpina augt vietējo kafijas grauzdētavu skaits, tiek paplašinātas ražotnes, atvērtas kafejnīcas un stiprinātas pozīcijas arī ārvalstu tirgū, nule rakstīja "Dienas Bizness". Visiem ir viens kopīgs mērķis – parādīt un pierādīt, ka Latvijā grauzdēta kafija var būt tikpat kvalitatīva un pat vēl labāka par importēto. SIA "Kalve Coffee" nupat ir pārcēlusi ražotni no VEF teritorijas Rīgā uz Jaunmārupi un plāno ar Latvijā grauzdētu kafiju turpināt iepazīstināt ne vien Latvijas, bet arī pasaules iedzīvotājus.
Attīstās arī reģionālās kafijas grauzdētavas. Tā Rēzeknes novadā pirms dažiem gadiem atgriezās Maculeviču ģimene, kas Lendžu pagastā ražo kafiju ar zīmolu "Kuup". Savukārt, lai pārdzīvotu sarežģīto pandēmijas laiku, mūziķis Mārtiņš Ruskis Olainē uzsāka savu biznesu, piedāvājot garāmgājējiem iegādāties paša treilerī pagatavotu kafiju. Un neaizmirsīsim, ka "Draugiem Group" uzņēmums "Vendon" nodarbojas ar kafijas un tirdzniecības automātu attālinātas vadības un uzraudzības sistēmu izstrādi.
Latvijā kafijas mazumtirdzniecībā joprojām pārdotākāir tieši maltā kafijā. Tā veido 83% no maltās un pupiņu kafijas tirgus. Joprojām viens no populārākajiem kafijas pagatavošanas veidiem ir maltas kafijas apliešana krūzē.
Taču kafijas grauzdēšana un dzeršana nav vienīgais, kas saista latviešus ar šo dzērienu. 2018. gadā Nacionālais Botāniskais dārzs iesaistījās eksperimentā, kura ietvaros pētnieki pārbaudīja kafijas biezumu izmatošanu dārzu mēslojumu vietā. Pirmās atziņas liecināja, ka kafijas biezumi var samazināt kaitēkļu daudzumu, bet svaigus kafijas biezumus uz augu saknēm labāk nebērt. Savukārt Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) maģistrantūras studente Vineta Haritonova pēta, kā no kafijas biezumiem varētu ražot sienas paneļus un dažādus dizaina priekšmetus.
Šajā gadā kafijas cena ir svārstījusies 40% diapazonā, liecina "Capital.com" dati. Pēc rekordražas lielākajā kafijas ražotājvalstī Brazīlijā 2018./2019. gada sezonā, nākamajā sezonā produkta ražošanas apjomi samazinājās. Būtiski pieauga pieprasījums pēc aukstajiem kafijas dzērieniem, kuru ražošanai nepieciešams vairāk kafijas pupiņu. Pieprasījums auga gan ASV, gan Ķīnā, kur "Starbucks" 2019. gadā atvēra vairāk nekā 600 veikalu. Taču tirgus situācija krasi mainījās šā gada februārī, kad Ķīnā sāka ieviest Covid-19 ierobežojumus, un, pandēmijai izplatoties pārējā pasaulē, būtiski mazinājās restorānu un kafejnīcu pieprasījums. Rezultātā patērētāji vairāk sāka dzert kafiju mājās, tādēļ pieprasījums "pārmetās" no "arabica" uz "robusta" šķirni, ko vairāk izmanto šķīstošās kafijas zīmoli. Prognozes par turpmāko cenas virzību ir dažādas, jo situācija tuvākajā laikā būs atkarīga no pandēmijas tālākas izplatības un vakcīnas pieejamības. Sausais laiks Brazīlijā rada bažas, ka 2021. gada raža Brazīlijā būs zemāka nekā iepriekš.
LIELĀKIE UZŅĒMUMI
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
Kafijas ražotne "Melnā Kafija" ir daļa no Zviedrijas ģimenes uzņēmuma "Löfbergs" kopš 2010. gada rudens. 2017. gada vasarā kafijas ražošanas uzņēmums SIA "Melnā Kafija" mainīja nosaukumu un kļuva par SIA "Lofbergs Baltic". Līdz ar šīm izmaiņām tiek izveidots arī uzņēmuma "Lofbergs Baltic" galvenais birojs, kas atrodas Ķekavā. Tā fokuss ir "Löfbergs" zīmola pārdošanas un mārketinga aktivitātes. Ķekavas novadā uzņēmuma ir gan kafijas grauzdēšanas līnija, gan arī sava kafijas kvalitātes laboratorija.
Uzņēmums finanšu gadā no 2017. gada 1. jūlija līdz 2018. gada 30. jūnijam strādāja ar 15,13 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 6,5% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt uzņēmuma peļņa pieauga 4,7 reizes – līdz vienam miljonam eiro. Šajā finanšu gadā "Lofbergs Baltic" investēja 740 tūkstošus eiro, tostarp 60% novirzīti ražošanas iekārtu modernizācijā un ražošanas kapacitātes palielināšanā, bet 40% – ēku un telpu uzlabojumos.
Laika periodā no 2019. gada 1. jūlija līdz 2020. gada 30. jūnijam "Lofbergs Baltic" apgrozījums bija 11,64 miljoni eiro. No tā 7,60 tūkstošus eiro veidoja ieņēmumi ārējā tirgū, bet pārējos 4,04 miljonus eiro – apgrozījums iekšzemes tirgū. Neskatoties uz to, ka uzņēmuma apgrozījums, salīdzinot ar iepriekšējo finanšu gadu, ir samazinājies par 6,69%, peļņa ir palielinājusies par 1,27%, pieaugot līdz 474 tūkstošiem eiro. Uzņēmums turpināja investēt ražošanas iekārtu un procesu modernizācijā, kā arī uzsāka videi draudzīga iepakojuma izmantošana produktu ražošanā, strauji arī palielinot sertificētas kafijas īpatsvaru.
"Liepājas kafijas fabrika" ir izveidota 2001. gada aprīlī, atdalot to no likvidējamās Liepājas cukurfabrikas. Ražotni 2013. gada septembrī iegādājās uzņēmums "Aktīvu pārvaldīšanas kompānijas Rietumu investīciju grupa". 2016. gadā uzņēmuma pārvaldība tika nodota Nīderlandes līdzīpašnieku rokās, tādējādi nodrošinot labvēlīgākus apstākļus investīciju veikšanai un ražotnes modernizācijā. Šāds lēmums bija saistīts gan ar starptautiskās kreditēšanās nosacījumiem, gan arī uzņēmuma ilgtermiņa attīstības plāniem, paredzot jaunu investīciju piesaisti ražošanas modernizācijā. Sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru jau 2015. gadā uzņēmumā īstenots vairāk nekā miljonu eiro vērts modernizācijas projekts, kam piesaistīts arī Eiropas Savienības fondu finansējums.
2017. gadā "Liepājas kafijas fabrikai" bija 1,88 miljonu eiro apgrozījums, kas ir par 6,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt uzņēmuma zaudējumi samazinājās 5,7 reizes – līdz 16,9 tūkstošiem eiro.
Uzņēmums 2018. gadā strādāja ar teju divu miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 4,9% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa – 264,8 tūkstoši eiro. Uzņēmuma finanšu pārskata vadības ziņojumā teikts, ka "Liepājas kafijas fabrikas" ieņēmumi vietējā tirgū 2018. gadā veidoja 33%, bet eksportā – 67% no kopējā apgrozījuma. Galvenais eksporta tirgus bija Ukraina.
Savukārt 2019. gadā "Liepājas kafijas fabrika" strādāja ar 1,75 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 11% mazāk nekā gadu iepriekš. Kompānijas peļņa saruka par 12,5% – līdz 231,6 tūkstošiem eiro. Ieņēmumu proporcija ir līdzīga kā gadu iepriekš – vietējā tirgū 32%, bet eksportā 68%. Būtiskākais eksporta tirgus joprojām ir Ukraina. Iespējams, tāpēc, ka "Liepājas kafijas fabrika" pieder Ukrainas "Aktīvu pārvaldīšanas kompānijai "Rietumu investīciju grupa"" (84,04%) un Ukrainas-Anglijas kopuzņēmumam "Galka LTD" (15,96%).
Uzņēmums SIA "King Coffee Service Latvia" ir reģistrēts 2007. gada 12. janvārī.
2018. gadā uzņēmuma apgrozījums galvenokārt veidojies no kafijas automātu nomas, kafijas aparātu tirdzniecības un izejvielu tirdzniecības. Tirgotāja kopējais apgrozījums 2018. gadā sasniedza 1,44 miljonus eiro. Uzņēmuma lielākais sadarbības partneris ir SIA "Narvesen Baltija". 2017. gadā SIA "King Coffee Service Latvia" bija 13,86 tūkstošu eiro zaudējumi, bet 2018. gadā uzņēmums atkal strādājis ar peļņu, kas pēc nodokļu nomaksas sasniegusi 50,79 tūkstošus eiro. 2018. gadā nodokļos uzņēmums samaksājis 254,64 tūkstošus eiro.
Kopš 2019. gada oktobra par uzņēmuma vienīgo kapitāldaļu turētāju kļuvis SIA "Vending Investments", šobrīd AS “Infinity Coffee”. Uzņēmuma patiesā labuma guvēji ir Mārtiņš Dzenis, Aivars Kaulakalns, Uldis Sangovičs un Rīgas mērs Mārtiņš Staķis, kuriem vienādās daļās pieder kapitāldaļas.
2020. gada 27. februārī uzņēmumam "King Coffee Service" tika pievienots uzņēmumam SIA "Rocket Bean Roastery". Pirms tam “Rocket Bean Roastery” apgrozījums ik gadu audzis par 30%. Uzņēmums iegulda lielus resursus attīstībā – jaunu produktu izveidē, eksporta tirgu iekarošanā un zīmola attīstībā. SIA "Rocket Bean Roastery" ir noslēdzis līgumu ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru par atbalsta saņemšanu pasākuma "Starptautiskās konkurētspējas veicināšana" ietvaros, ko līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.
SIA "Andrito Coffee Roastery" ir viens no senākajiem jaunās paaudzes kafijas grauzdēšanas uzņēmumiem Latvijā. Tas dibināts 2010. gadā. Potenciālu šajā biznesā saskatīja arī bāru, restorānu un viesnīcu aprīkojuma tirgotāja "Gemoss" īpašniece Ieva Treija ("Finday" komandas Ieva Treija ir cita persona 🙂), kura ir "Andrito Coffee Roastery" līdzīpašniece.
"Līdz kafijas grauzdēšanai nonācu lēnām, bet ar pārliecību. Līdz tam vairākus gadus mans darbs bija saistīts ar kafijas gatavošanu un kafijas gatavošanas mācīšanu citiem, kas man nodrošināja ne tikai zināšanas un pieredzi, bet arī apziņu, ka tā ir tikai maza daļiņa no lielās kafijas pasaules. Un grauzdēšana ir nākamais solis, ko spert, lai vēl vairāk spētu atklāt kafijas garšas nianses. Šobrīd kafija ir kļuvusi par manu aizraušanos un darbu, kas man sagādā lielu prieku un gandarījumu," teic Andris Petkēvičs, "Andrito Coffee Roastery" dibinātājs.
2018. gadā "Andrito Coffee Roastery" apgrozījums pārsniedza 600 tūkstošus eiro. Toreiz A. Petkēvičs stāstīja, ka turpmāk plāno pieturēties pie sava mērķa sadarboties ar kafijas lauksaimniekiem. Katru gadu līdz ar jaunu kafijas ražošanas ciklu uzņēmums atrod un veido spēcīgu, abpusēji uzticīgu un ilgtspējīgu sadarbību ar kafijas lauksaimniekiem dažādās kafijas audzētājvalstīs – Kolumbijā, Brazīlijā, vairākās Centrālamerikas valstīs. Pašu grauzdēto kafiju "Andrito Coffee Roastery" eksportē salīdzinoši maz, bet diezgan lielos daudzumos eksportē zaļu kafiju.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.