Sveiciens!
Latvija ir vienīgā no trim Baltijas valstīm, kam nav sava mazumtirdzniecības milža. Igauņi ir veiksmīgi spējuši noturēt "Selver" pozīcijas, kas īsu laiku bija arī Latvijā ar oriģinālu sortimentu, tāpēc īpaši žēl, ka šī veikalu ķēde šeit vairs nav. Savukārt lietuviešu "Maxima" ir pārdzīvojusi dažādas vētras, taču spējusi noturēt savas pozīcijas mazumtirdzniecības segmentā. Interesantākais vēl tikai priekšā ‒ kas īsti notiks, kad tirgū ienāks "Lidl"? Turpinām gaidīt, kamēr šie veikali beidzot piepildīsies ar precēm un vērs durvis klientiem. Tikmēr apskatām šābrīža mazumtirdzniecības līderus un tirdzniecības nozares tendences.
Atgādinām, ka "Finday" biznesa jaunumu vēstules tagad ir pieejamas arī krievu valodā. Tāpēc, ja kāds Tavs draugs, paziņa vai kolēģis ērtāk jūtas, lasot informāciju krievu valodā, uzaicini viņu pieteikties Finday.lv iknedēļas biznesa jaunumu saņemšanai krievu valodā!
"Finday" komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
Ir reģistrēts otrs lielākais nekustamo īpašumu darījums Latvijas vēsturē! "EfTEN Real Estate Fund 4" no "Hanner Group" par 131 miljonu eiro Rīgā ir iegādājies biroju kvartālu "Jaunā Teika". Šis ir pārsteigums, jo šķita, ka "Hanner Group" savā nišā bija ērti iekārtojies uz palikšanu. Taču projekts acīmredzami ir perspektīvs.
VĒSTURE
Tirdzniecība Latvijā, līdzīgi kā citur pasaulē, parādījās jau senajos laikos kā vienkārša maiņas tirdzniecība ‒ viena prece tika mainīta pret citu. 1935. gadā notika pirmā Latvijas tirdzniecības skaitīšana. Tolaik Latvijā bija 46 tūkstoši tirdzniecības uzņēmumu. 96,2% no tiem strādāja līdz pieciem darbiniekiem. No sešiem līdz 50 nodarbinātajiem strādāja vien 3,7% jeb 1694 uzņēmumu, bet vairāk par 51 darbinieku bija 67 uzņēmumos (0,1%).
Pēc neatkarības atgūšanas 1991. gadā Latvija sāka veidot tirgus ekonomiku, un tirdzniecības nozīme sāka palielināties. Kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā 2004. gadā tirdzniecības nozare, līdzīgi kā tautsaimniecība kopumā, ir piedzīvojusi gan strauju izaugsmi, gan pasaules globālās finanšu krīzes izraisītu lejupslīdi. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums īpaši strauji pieauga 2005. un 2006. gadā ‒ par 18% ik gadu, bet 2007. gadā – par 13%. Ekonomiskās lejupslīdes laikā no 2008. līdz 2010. gadam mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par trešdaļu. Taču, sākot ar 2011. gadu, tas atkal sāka pieaugt.
2020. gadā tika reģistrēti 8938 jauni uzņēmumi. Tas ir par 14,42% mazāk nekā 2019. gadā un ir zemākais jaunu uzņēmumu skaits pēdējo 17 gadu laikā. Tirdzniecību kā savu pamatdarbības veidu izvēlējušies 17,3% (1548) no visiem pērn reģistrētajiem uzņēmumiem.
PĀRSKATS PAR NOZARI
2020. gada septembrī Latvijas mazumtirdzniecībā tika reģistrēts spēcīgs pieaugums, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo mēnesi. Kopējie mazumtirdzniecības apjomi salīdzināmās cenās palielinājās par 5,9%. Tādējādi 2020. gada trešajā ceturksnī mazumtirdzniecība uzrādīja visai spēcīgu kāpumu – 4,3%. Taču deviņos mēnešos kopā nozares izaugsme ir vāja – tikai 1,6%. To noteica mazumtirdzniecības apjomu straujais kritums aprīlī saistībā ar koronavīrusa uzplaiksnījumu un tā izplatības kontrolēšanai noteiktajiem ierobežojumiem. 2021. gada sākumā Centrālās Statistikas pārvalde paziņoja, ka 2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,5%.
Salīdzinājumam Lietuvā mazumtirdzniecība Covid-19 krīzes smagākajā mēnesī – 2020. gada aprīlī – cieta divreiz spēcīgāk nekā Latvijā, uzrādot kritumu par 18%. No jūnija nozares izaugsme Lietuvā bija spēcīgāka, pieauguma tempiem svārstoties 5 līdz 8% robežās. Arī Igaunijā 13% lielo kritumu aprīlī kompensēja vasaras mēnešos reģistrētie pārdošanas apjomu kāpumi, kā rezultātā astoņos mēnešos nozare uzrāda pieaugumu 2,2% apmērā. Savukārt Eiropas Savienībā (ES) kopumā tirdzniecības atgūšanās notika lēnāk. Lai arī kopš 2020. gada jūnija mazumtirdzniecība ES mēreni pieaug, astoņos mēnešos nozarē joprojām reģistrēts 2,1% kritums.
Interesants fakts: 2020. gadā Latvijas mazumtirdzniecības nozarē tika ieviesti gandrīz 13,6 tūkstoši jauni patēriņa produkti, liecina tirgus pētījumu kompānijas "NielsenIQ" veiktais pētījums.
2021. gada janvārī, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, kopējie pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā saruka par 8,9%, jo visu janvāri tirdzniecības nozare darbojās stingru ierobežojumu apstākļos.
Diezgan droši var apgalvot, ka viens no pandēmijas lielākajiem izaicinājumiem un arī izmaiņām mazumtirdzniecības segmentā Latvijā bija lielo tirgus spēlētāju pāreja uz pirkumu nodrošināšanu tiešsaistē un piegāžu organizēšana. Beidzot!
LIELĀKIE UZŅĒMUMI
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
Tajā ir iespējams iegādāties gan pārtiku, gan sadzīves preces, saņemot sagatavoto pirkumu grozu veikalā vai ar piegādi uz mājām. Kā vēl viens no pasūtījumu saņemšanas risinājumiem tiek piedāvāta "Rimi Drive" novietne, kurā pirkumi tiek nogādāti tieši klienta auto.
Pērn "Rimi Latvia" apgrozījums sasniedza 946,5 miljonus eiro, kas ir visu laiku lielākais uzņēmuma apgrozījums. 2020. gadu tirgotājs noslēdza ar 30,4 miljonu eiro peļņu. "Rimi Latvia", komentējot biznesa rezultātus, sniedza tādu pašu skaidrojumu kā gadu iepriekš: apgrozījuma pieaugumu ir veicinājis Latvijas iekšējais patēriņš, jaunatvērtie un pārveidotie, modernizētie veikali, kā arī e-komercijas segmenta attīstīšana. 2020. gadu uzņēmums noslēdza ar 131 veikalu.
"Rimi Latvia" ir daļa no "Rimi Baltic". "Rimi" Baltijas valstīs pārstāv trīs uzņēmumi – SIA "Rimi Latvia", UAB "Rimi Lietuva" un AS "Rimi Eesti Food". "Rimi Baltic" īpašnieks ir Ziemeļvalstu reģiona mazumtirdzniecības uzņēmums "ICA Gruppen", kas fokusējas uz pārtikas tirdzniecību un veselību. Šobrīd Baltijas valstīs ir vairāk nekā 260 "Rimi" veikali. Uzņēmums mūsu reģionā nodarbina vairāk nekā 12,3 tūkstošus cilvēku.
2017. gadā "Rimi Latvia" apgrozījums bija 870,4 miljoni eiro, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2016. gadā. Peļņa pieauga par 27,3% un bija 40,846 miljoni eiro.
2018. gadā "Rimi Latvia" strādāja ar 893,7 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 2,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt peļņa pieauga par 10,9% un bija 45,3 miljoni eiro. 2018. gads bija zīmīgs arī ar to, ka tika uzsākta programma, kuras rezultātā veikali ar "Supernetto" zīmolu Latvijā kļuva par "“Rimi mini". Līdz ar to notika pāreja no veikaliem, kas piedāvā preces lētāk, uz mazākiem veikaliem, kas piedāvā tikai nepieciešamākās preces.
2019. gadā Latvijā turpināja uzlaboties iekšējais patēriņš, kas arī bijis viens no iemesliem "Rimi Latvia" mazumtirdzniecības ieņēmumu pieaugumam. Kopējais uzņēmuma apgrozījums auga par 2,63%, sasniedzot 917,2 miljonus eiro. Apgrozījuma pieaugumu esot palīdzējuši sasniegt arī jaunatvērtie un pārveidotie, modernizētie veikali. 2019. gadu uzņēmums noslēdza ar 129 veikaliem. Gadu "Rimi Latvia" noslēdza ar 33,16 miljonu eiro peļņu, kuru uzņēmuma vadība piedāvāja pilnā apmērā izmaksāt dividendēs.
"Rimi Latvia", gluži kā nojaušot pandēmijas tuvošanos, 2019. gada nogalē pircējiem padarīja pieejamu e-veikalu.
2020. gadā "Rimi Latvija" nomainīja "Tet" maratona galvenā atbalstītāja statusu un Rīgas maratons kļuva par "Rimi Rīgas maratonu". Savukārt Olimpiskais sporta centrs 2021. gada sezonu sāk ar "Rimi" Olimpiskā centra vārdu.
2021. gadā “Rimi Latvia” sola ieguldīt vairāk nekā vienu miljonu eiro depozīta sistēmas ieviešanā no 2022. gada 1. februāra, kad klientiem būs iespēja nodot stikla un PET pudeles, kā arī metāla skārdenes vairāk nekā 100 "Rimi" veikalos visā Latvijā.
"Maxima Latvija" darbu Latvijā sāka 2001. gadā. Uzņēmums ietilpst holdingā "Maxima Grupe", kas ir lielākā Lietuvas kapitālsabiedrība, kā arī lielākais mazumtirdzniecības veikalu tīkls. Savukārt "Maxima Grupe"” pieder holdingam "“Vilniaus Prekyba"”, kas ir viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem Baltijas valstīs un Centrālās un Austrumeiropas reģionā.
"Maxima Grupe" uzņēmumos strādā vairāk nekā 30 tūkstoši cilvēku piecās valstīs – Lietuvā, Latvijā, Igaunijā, Polijā un Bulgārijā. Baltijas valstīs grupas mazumtirdzniecības veikali strādā ar "Maxima" zīmolu, bet pārtikas e-komercijā ir zinama ar "Barbora" vārdu. Polijā uzņēmumam ir "Stokrotka" veikalu ķēde“, bet Bulgārijā ‒ "T-Market".
"Maxima Latvija" apgrozījums 2019. gadā sasniedza 836,7 miljonus eiro, kas ir par 7,7% vairāk nekā 2018. gadā. To galvenokārt veicināja uzņēmuma attīstība un klientu pirkumu groza apjoma pieaugums. Pārskata gadu tirgotājs noslēdza ar 27,5 miljonu eiro pelņu. 2019. gada beigās Latvijā strādāja 173 "Maxima" veikali. 2019. gadā "Maxima Latvija" VID administrētajos nodokļos samaksājusi 40,8 miljonus eiro, tostarp 22,7 miljonus eiro – valsts sociālās apdrošināšanas obligātajās iemaksās. Uzņēmums nodarbināja 7425 darbiniekus.
"Maxima Latvija" auditētais apgrozījums 2020. gadā sasniedza 878 miljonus eiro, kas ir par 5% vairāk nekā 2019. gadā. Izaugsmes temps gan bija mērenāks nekā gadu iepriekš. Darbību ietekmēja pandēmija. Uzņēmums koncentrējās uz zemu cenu nodrošināšanu.eļņa bija 31 miljons eiro, valstij pārskaitītie nodokļi – vairāk nekā 115 miljoni eiro.
Pērn uzņēmuma kopējās investīcijas bija 25,8 miljoni eiro. 2020. gadā uzņēmums ieviesa arī virkni digitālo risinājumu – tika uzstādītas 144 jaunas pašapkalpošanās kases, to kopējam skaitam Latvijā pieaugot līdz 519. Tika ieviests arī "Scan&go" jeb "Skenē pats" risinājums, kas ļauj pircējiem pašiem skenēt produktus ar telefonu un pēc tam veikt norēķinu, pat neizņemot produktus no iepirkuma maisiņa. Pandēmijas gadā tika atklāti 14 jauni un rekonstruēti veikali.
SIA "Sanitex" ir lielākais vairumtirdzniecības, distribūcijas un loģistikas uzņēmums Lietuvā un Latvijā, kas aktīvi darbojas arī Igaunijā un Polijā. Uzņēmums ir dibināts 1992. gadā, šobrīd sadarbojas jau ar vairāk nekā 2000 ražotājiem un apkalpo vairāk nekā 35 tūkstošus klientu visās Baltijas valstīs. “Finday” to iekļāva savā mazumtirdzniecības topā “Promo Cash & Carry” veikala veiksmīgās darbības dēļ.
SIA "Sanitex" ir dibināta 1992. vai 1993. gadā - informācija dažādos avotos atšķiras. Uzņēmuma pamatdarbība ir saimniecības un pārtikas preču vairumtirdzniecība. Uzņēmums ietilpst "Sanitex" grupā, kas ir lielākā vairumtirdzniecības, distribūcijas un loģistikas kompānija Lietuvā un Latvijā un darbojas arī Igaunijā un Polijā. 2017. gadā SIA "Sanitex" tika pievienoti radniecīgie uzņēmumi SIA "Karsten International", SIA "Karsten Horeca", SIA "Baltic Trade Network", SIA "Promo Cash & Carry" un SIA "Sanitex Latvia".
2018. gadā SIA "Sanitex" apgrozījums pārsniedza 340 miljonus eiro, pieaugotpar 12,3% jeb 37,3 miljoniem eiro, salīdzinot ar 2017. gadu. zņēmuma peļņa pēc nodokļu nomaksas 2018. gadā bija teju 1,7 miljoni eiro, kas bija par 1,6 miljoniem eiro lielāka nekā gadu iepriekš. Ieņēmumi no mazumtirdzniecības bija 29,3 miljoni eiro.
2019. gadā SIA "Sanitex Latvija" apgrozījums bija gandrīz 377 miljoni eiro. Par šo sasniegumu "Lursoft" uzņēmuma vadītāju Svetlanu Orlovu iekļāva lielāko uzņēmumu topā, kur valdē un padomē strādā vismaz viena sieviete. Svetlana Orlova ir SIA "Sanitex" valdes locekle kopš 2013. gada, un šobrīd viņa kā amatpersona ir reģistrēta sešu uzņēmumu valdē.
2020. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 378,4 miljoni eiro.
Šī gada augustā SIA "Sanitex" noslēdza sadarbības līgumu ar autocentru SIA "Amserv Motors" par 98 videi draudzīgo "Toyota Yaris Hybrid" automobiļu iegādi. Tādējādi tas cenšas apstiprināt savu nostāju kā zaļi domājošs uzņēmums, kam rūp klimata norises pasaulē un kas, veicot ikdienas darbu, vēlas līdz minimumam samazināt savu ekoloģiskās pēdas nospiedumu vidē.