Sveiciens!
Jaunuzņēmumu pasaulē konferences "TechChill" nedēļa ir gluži vai svētku laiks, kad visa nozare satiekas vienkopus – lai tīklotos, noskaidrotu jaunāko, kā arī iegrimtu skatuves programmā. Tā teikt – sevi parādīt un uz citiem paskatīties. Tieši tādēļ šajā nedēļā apskatām jaunuzņēmumu nozari. Protams, nav tāda atsevišķa NACE klasifikatora, pēc kā šos uzņēmumus varētu vienkārši atlasīt un apskatīt to apgrozījumu. Lai gan daudzi no tiem piereģistrēti kā datorprogrammēšanas uzņēmumi, citi pārstāv visdažādākās nozares. Tāpat to apgrozījums, jo īpaši vēsturiskais, parasti neko daudz nepasaka. Tie piesaista investīcijas, strādā uz nākotni, turklāt daudziem ir mātesuzņēmumi citās valstīs. Vienā vārdā: sarežģīti.
Tāpēc šoreiz top10 veidojām, vadoties pēc tā, kuri uzņēmumi pēdējos divos gados ir piesaistījuši vislielākās investīcijas. Pēc tam aplūkojām to apgrozījumu – vismaz to, kam spējam piekļūt Latvijā pieejamos avotos. Uzreiz jāsaka, ka parasti to kopējais apgrozījums ir pat vairākas reizes lielāks.
Cerot uz aizvien jaunām investīcijām un jaunuzņēmumu vides attīstību, Finday.lv komandas vārdā,
Anda Asere
P.S. Parasti zem Finday.lv jaunumu vēstules ievadteksta Jūs redzat komandas vārdā parakstāmies Ievu Treiju, bet šoreiz ir svarīgi uzsvērt, ka apskatu veidojusi Anda Asere – vienīgā žurnāliste Latvijā, kas no pašiem pirmsākumiem ir sekojusi Latvijas jaunuzņēmumu vides attīstībai.
Latvijas iekšzemes kopprodukts pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem 2023. gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, ir palielinājies par 0,7%. Salīdzinot ar 2022. gada ceturto ceturksni, tas ir palielinājās par 0,5%.
2023. gada pirmajā ceturksnī Latvijas uzņēmums SIA "IPS Media", kas plašāk zināms ar zīmolu "iPhone Photography School", ir sasniedzis rekordlielu – 4,07 miljonu dolāru – apgrozījumu. "iPhone Photography School" šobrīd ir vairāk nekā 410 tūkstoši maksājošu klientu visā pasaulē .
📋 Šeit var būt arī Tava ziņa! Ja vēlies, lai to izlasa gandrīz 1000 lasītāju, kuri interesējas par biznesu un biznesa ziņām, saki to mums! Gatavojam arī dažādu nozaru pārskatus.
Minimālā alga Lietuvā nākamgad varētu pieaugt līdz 952,84 eiro mēnesī , kas ir par 13,4% vairāk nekā tagad. Pašlaik minimālā alga Lietuvā ir 840 eiro mēnesī.
Vissvarīgākais, runājot par jaunuzņēmumiem, ir saprast, ka jaunuzņēmums nav jebkurš jauns uzņēmums. Saskaņā ar Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumu , šāds uzņēmums ir kapitālsabiedrība ar augstas izaugsmes potenciālu, kuras pamatdarbība ir saistīta ar mērogojamu biznesa modeļu un inovatīvu produktu izstrādi, ražošanu vai attīstību. Likums tika pieņemts 2016. gadā, bet jaunuzņēmumi bija jau krietnu laiku pirms tam.
Būtu gandrīz neiespējami pateikt, kurš bija pirmais Latvijas jaunuzņēmums, bet pirmie sāka rasties ap 2007. gadu. Starp tiem ir "Soon", "Bonvoyagee", "RentMama", "Froont", "MightyFingers", "Infogram" (viens no pirmajiem lielajiem pārdošanas darījumiem Latvijas jaunuzņēmumos, kura summa joprojām publiski zināma), "Ask.fm", "Cobook" ( Kaspara Danča nākamais projekts "Whimsical" 2021. gadā piesaistīja 30 miljonu eiro investīcijas ). Liela nozīme nozares attīstībā ir bijusi kopstrādes telpai "TechHub Riga" un tās izveidotājiem – Andrim K. Bērziņam, Ernestam Štālam, Viesturam Sosāram, Gunāram Grundštokam. Starp pirmajiem nozares pārstāvjiem ir arī "Finday.lv" līdzdibinātāja Māra Daģa jaunuzņēmums "Sellfy". Tolaik Latvijā vēl nebija akceleraratori, un viņš piedalījās Lietuvas atbalsta programmā "Startup Highway" Lietuvā. Ap to laiku pirmie jaunuzņēmumu piedalījās "Startup Sauna", "Garage 48" hakatonos u.c. Interesanti, ka arī Finday.lv komanda jau sen ir saistīta ar jaunuzņēmumu nozari. Ieva Treija strādāja "RentMama" un "Ringbe", organizēja lekcijas par mārketingu "TechHub Riga" biedriem. Savukārt Anda Asere par šo nozari rakstīja "Dienas Biznesā" kopš tās pirmsākumiem un tagad to turpina "Labs of Latvia" un "Forbes".
2020. gadā Ekonomikas ministrija vēstīja, ka Latvijā darbojas aptuveni 320 jaunuzņēmumu . Precīzu to skaitu nav iespējams pateikt, jo daudzi savu darbību neafišē līdz brīdim, kad tiem izdodas piesaistīt investīcijas vai sasniegt vērā ņemamus pārdošanas rādītājus. Taču 2019. gadā veiktais jaunuzņēmumu vides pētījums liecina, ka katru gadu tiek reģistrēti aptuveni 50 jauni jaunuzņēmumi . Aktuālākā informācija par Latvijas jaunuzņēmumiem atrodama Latvijas Jaunuzņēmumu asociācijas uzturētajā datu bāzē . Šobrīd tajā ir informācija par 402 jaunuzņēmumiem.
2021. gads jaunuzņēmumu videi bija pats veiksmīgākais tās vēsturē: tika kronēts Latvijas pirmais "vienradzis", nozares uzņēmumi piesaistīja 247 miljonu eiro investīcijas . 2022. gads bija pieticīgāks: vēl līdz decembra pirmajām dienām tika domāts, ka nozare ir piesaistījusi 61 miljonu eiro investīcijas , bet gada izskanēja, ka "Aerones" pašās gada beigās ir piesaistījis vēl 30 miljonus eiro . Liela ietekme jaunuzņēmumu pasaulē, tāpat kā visā globālajā ekonomikā, bija Krievijas sāktajam karam Ukrainā, kas ir mainījis investīciju vidi. Investori kļūst piesardzīgāki, jaunuzņēmumu novērtējumi kļūst pieticīgāki un skaļu investīciju paziņojumu ir retāk.
"Printful" ir Latvijas informācijas tehnoloģiju uzņēmumu grupas "Draugiem Group" apdrukas un šūšanas ārpakalpojumu uzņēmums, kas automātiski saņem, izgatavo un piegādā pasūtījumus internetveikalu vārdā klientiem visā pasaulē. Saskaņā ar uzņēmuma jaunāko izplatīto informāciju kopš tā dibināšanas 2013. gadā "Printful" ir saražojis un nosūtījis klientiem vairāk nekā 54 miljonus produktu. Uzņēmuma saražoto preču kopējā bruto vērtība ir pārsniedz vienu miljardu ASV dolāru . "Printful" ražotnēs un birojos visā pasaulē strādā vairāk nekā 1600 cilvēku.
2021. gadā "Printful" piesaistīja 130 miljonus dolāru un kļuva par pirmo Latvijas uzņēmumu, kura vērtība pārsniedz miljardu dolāru un ko dēvē par vienradzi.
"Printful" meitasuzņēmums "Printful Latvia" 2019. gadā apgrozīja 23 miljonus eiro un guva astoņu miljonu eiro lielu peļņu, kā arī samaksāja nodokļus piecu miljonus eiro vērtībā. "Lursoft" apkopotajā 100 Latvijas straujāk augošo uzņēmumu sarakstā 2020. gadā AS "Printful Latvia" ieņēma 8. vietu. Uzņēmuma apgrozījums laika posmā no 2017. līdz 2019. gadam pieauga par 770,16%, sasniedzot 23,13 miljonus eiro. Savukārt "Printful" kopējais apgrozījums 2019. gadā bija 116 miljoni ASV dolāru . Apgrozījums, salīdzinot ar 2018. gadu, kad tas bija 77,4 miljoni ASV dolāru, ir pieaudzis par 49,6%.
"Printful Latvia" apgrozījums 2020. gadā sasniedza 47,2 miljonus eiro . Kopējais "Printful" apgrozījums bija 208 miljoni dolāru.
AS "Printful Latvia" apgrozījums 2021. gadā sasniedza teju 72 miljonus eiro . Savukārt "Printful, Inc." ieņēmumi 2021. gadā pārsniedza 289 miljonus ASV dolāru. Uzņēmums paplašināja savu darbību ASV un Meksikā, kā arī atvēra jaunu ražotni Apvienotajā Karalistē. Lai turpinātu komandas attīstību, tika atklāts arī jauns birojs pašā Rīgas centrā. 2022. gada vasarā "Printful" līdzdibinātājs Dāvis Siksnāns ir kļuva par "Draugiem Group" īpašnieku padomnieku un atstāja "Printful" izpilddirektora amatu . Uzņēmuma valde par pagaidu izpilddirektori iecēla globālās ražošanas direktori un valdes locekli Zani Levšu. Pēc dažiem mēnešiem "Printful" izpilddirektora amatā apstiprināja Aleksu Saltonstālu (Alex Saltonstall), kurš līdz šim bija "Wayfair" partnerattiecību vadītājs.
Jaunuzņēmumu "Printify" 2015. gadā izveidoja Jānis Berdigans, Artis Kehris un Gatis Dukurs. "Printify" ir absolvējis jaunuzņēmumu akseleratoru "500 startups". "Printify" galvenā mītne atrodas Latvijā, taču uzņēmums nodarbina vairāk nekā 500 darbinieku no 20 valstīm.
2018. gadā "Printify" tika atzīts par Latvijas "startup" zīmolu DDB organizētajā Zīmolu topā. Gadu vēlāk, kad Zīmolu tops tika organizēts visas Baltijas valstu līmenī, "Printify" tika atzīts par ietekmīgāko jaunuzņēmumu zīmolu Baltijas valstīs .
ASV biznesa žurnāla "Inc." veidotajā 5000 straujāk augošo uzņēmumu topā, kas tika publicēts 2019. gada augustā, uzņēmums ierindojās 24. vietā. Tops veidots, balstoties uz uzņēmumu apgrozījuma datiem no 2015. līdz 2018. gadam. 2018. gadā uzņēmuma ieņēmumi bija 10,5 miljoni dolāru un trīs gadu laikā "Printify" bija audzis par 7926% .
"Lursoft" veidotajā 2020. gadā 100 straujāk augošo uzņēmumu topā SIA "Printify Development" ieņēma 32. vietu. 2020. gadā jaunuzņēmuma apgrozījums bija 7,14 miljoni eiro . Izaugsme pret 2018. gadu: +567,95%. Jāņem vērā, ka "Printify" Latvijas struktūrvienība veido vien daļu no uzņēmuma kopējā apgrozījuma, bet uzņēmums savu globālo apgrozījumu neatklāj.
2021. gada novembrī "Printify" noslēdza A sērijas investīciju raundu, kopumā piesaistot 50 miljonus ASV dolāru . Aptuveni desmit miljonus ASV dolāru investīciju raunda noslēgumā saņēma tie "Printify" darbinieki, kuri ir izvēlējušies pārdot sev piederošās uzņēmuma akcijas. "Printify" ir viens no pirmajiem jaunuzņēmumiem Latvijā, kas lielākajai daļai komandas piešķir akciju opcijas . Šāda pieeja kalpo kā papildu motivācijas un bonusu sistēma nozares profesionāļiem, kuri ir palīdzējuši veicināt uzņēmuma izaugsmi. Tādējādi darbinieki ir arī uzņēmuma līdzīpašnieki, un līdz ar to viņu intereses ir tādas pašas kā vadībai – palielināt uzņēmuma vērtību ilgtermiņā. 2019. gadā uzņēmums piesaistīja trīs miljonu dolāru investīcijas .
Kā redzams grafikā, SIA "Printify Development" apgrozījums 2021. gadā bija 17,11 miljoni eiro, bet peļņa – 1,34 miljoni eiro.
2022. gada maijā uzņēmums "Printify" atklāja otro biroju , kas mājvietu radis vienā no straujāk augošajiem Igaunijas tehnoloģiju kvartāliem Tallinā.
Nesen "Printify" paziņoja, ka līdzšinējais uzņēmuma līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs Jānis Berdigans ieņems mātesuzņēmuma valdes locekļa amatu, fokusējoties uz uzņēmuma stratēģijas izveidi un attīstību, bet par "Printify" izpilddirektori kļūs Anastasija Oļeiņika , kura līdz šim bija uzņēmuma finanšu direktore. Vadības maiņa tiks pabeigta līdz šī gada beigām. J. Berdigans ir pārliecināts, ka vadības maiņa nodrošinās "Printify" vislielākos iespējamos ieguvumus, lai uzņēmums kļūtu par miljardu dolāru vērtu kompāniju un apkalpotu klientus visā pasaulē.
Runājot par abiem lielākajiem Latvijas jaunuzņēmumiem, noteikti ir jāpiemin arī strīds , kas 2020. gadā pāršalca medijus. Proti, 2017. gadā "Printify" izveidoja "WooCommerce" atvērtā koda bezmaksas spraudni, kas tika izmantots kopā ar tā programmatūras platformu konkrētam pārdošanas kanālam. Šim spraudnim bija viena vienīga funkcija – atspoguļot sūtījuma izmaksas, kuras tiek iegūtas, izmantojot "Printify API". Veidojot spraudni, "Printify" tajā iekļāva dažas rindas triviāla atvērtā koda, kas pieejamas tiešsaistē ar atvērtā pirmkoda licenci. Uzņēmums apgalvo, ka tajā laikā "Printful" nebija reģistrējis nekādas autortiesības uz šo atvērto pirmkodu un padarīja to publiski pieejamu bez maksas ikvienam, kurš to vēlējās izmantot. "Printify" šo koda daļu lietoja vismaz līdz 2018. gada vidum. 2019. gada oktobra beigās "Printful" reģistrēja uz to autortiesības, un 2019. gada 2. decembrī iesniedza sūdzību ASV Kalifornijas ziemeļu rajona tiesas Sanhosē tiesā. Pēcāk abi uzņēmumi panāca vienošanos, kas ietver vairāk nekā 100 tūkstošu ASV dolāru kompensācijas izmaksu "Printful" un pienākumu "Printify" saskaņā ar tiesas izdoto rīkojumu turpmāk neveikt darbības, kas aizskar "Printful" intelektuālā īpašuma tiesības.
Lokalizācijas procesu automatizācijas un tulkošanas vadības risinājumu jaunuzņēmums "Lokalise" radās kā blakusprodukts dibinātāju Nika Ustinova un Pjotra Antropova iepriekšējam projektam "Roamer". "Lokalise" klientu vidū ir tādas labi zināmas tehnoloģiju kompānijas kā BASF, "Revolut", "Monday.com" un "Arduino".
Pirms nu jau vairāk nekā 20 gadiem N. Ustinovs izveidoja "Inbox.lv", bijis arī "Pozitel", "Vide Infra" un "Double Coffee" līdzdibinātājs. Savukārt P. Antropovs bijis video straumēšanas platformas "Megogo.net" līdzdibinātājs, "one.lv" un "odnoklassniki.ru" valdes loceklis, Beļģijas investīciju bankas "KBC Securities" vadītājs Ukrainā, kā arī strādājis "Norvik" bankā un "Parex" bankā.
2021. gadā "Lokalise" piesaistīja 50 miljonu dolāru . B investīciju raunda mērķis ir īstenot jaunuzņēmuma vīziju, ka digitāliem produktiem un pakalpojumiem ir jābūt daudzvalodīgiem. 2020. gadā "Lokalise" piesaistīja sešus miljonus ASV dolāru.
Kā redzams grafikā, 2019. gadā "Lokalise" apgrozījums bija 1,63 miljoni eiro (peļņa – 333,4 tūkstoši eiro). 2020. gadā apgrozījums jau bija sasniedzis 3,44 miljonu eiro atzīmi un peļņa bija 43,4 tūkstoši eiro.
2021. gadā N. Ustinovs atklāja, ka "Lokalise" ikgadējie atkārtotie ieņēmumi ir seši miljoni eiro . Kā redzams grafikā, SIA "Lokalise" apgrozījums 2021. gadā bija 5,42 miljoni eiro, bet peļņa – 0,41 miljons eiro.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.