Sveiciens!
Protams, ka pasta sūtījumu jomā Latvijā dominē ''Latvijas Pasts''. Bieži par to dzird ne pārāk labas atsauksmes. Nu, kā jau par valsts uzņēmumu… Un tomēr, veidojot apkopojumu par pēdējo gadu laikā paveikto, top skaidrs, kāpēc mēs šādu apskatu veidojam. ''Latvijas Pasts'' ir paveicis tiešām iespaidīgu darbu, piedāvā aizvien jaunus pakalpojumus un arī tehnoloģiju ziņā cenšas neatpalikt. Ja vēlies šonedēļ atkal izlasīt vien tikai nedaudz no visas informācijas, apskati sadaļu par ''Latvijas Pastu'' 😊
Šonedēļ un turpmāk centīsimies viedokli par apskatāmo nozari pajautāt kādam ar šo jomu saistītam uzņēmumam vai organizācijai. Par sūtījumiem šoreiz jautājām konkursa ''E-komercijas zvaigzne'' šī gada ''Grand Prix'' ieguvējam – uzņēmumam ''Azeron''. Kādus sūtīšanas pakalpojumus tas izmanto un ko domā par Baltijas valstu tirgu, pastāstīja uzņēmuma vadītājs Jānis Kūlbārdis. Viņa komentārs noslēdz šo jaunumu vēstuli.
Un atgādinām, ka ''Finday'' biznesa jaunumu vēstules tagad ir pieejamas arī krievu valodā. Tāpēc, ja kāds Tavs draugs, paziņa vai kolēģis ērtāk jūtas, lasot informāciju krievu valodā, uzaicini viņu pieteikties Finday.lv iknedēļas biznesa jaunumu saņemšanai krievu valodā!
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
Šā gada pirmajā pusgadā AS "Attīstības finanšu institūcija "Altum"" apstiprināto aizdevumu skaits biznesa sācējiem pieaudzis par 43%, salīdzinot ar līdzīgu laika periodu pirms pandēmijas - 2019. gadā. 2021. gada pirmajā pusgadā "Altum" apstiprinājis aizdevumus par kopējo summu 7,43 miljoni eiro. Populārākās nozares - lauksaimniecība (37%), pakalpojumi (32%) un ražošana (20%).
LIELĀKIE UZŅĒMUMI
MAZLIET VĒSTURES
Pasta darbība Latvijas teritorijā sākās 1632. gadā kā Rīgas pilsētas tirgotāju ierīkotā pasta organizācija, kas nodrošināja regulārus sakarus ar Mēmeli Prūsijā un tālāk ar citām vācu zemēm. 19. gs. beigās un 20. gs. sākumā pasta iestādes tika atvērtas gan jaunuzcelto dzelzceļu stacijās, gan arī lauku apvidos pēc muižu īpašnieku ierosinājumiem, kā arī atsevišķās pagastu valdēs. 1917. gadā bija jau vairāk nekā 160 pasta iestādes. Neatkarīgās Latvijas laikā tika celtas speciālas ēkas pasta iestāžu vajadzībām, kuras bija valsts īpašumā. 1921. gada 1. oktobrī Latvija iestājās Pasaules Pasta savienībā. No 1921. gada ārzemju pasta pārvadājumiem tika izmantota arī aviācija. 1983. gadā Latvijā bija 1120 pasta nodaļas, 1991. gadā – apmēram 1000 nodaļu. Kopš 2013. gada 1. janvāra pasta pakalpojumu tirgus Latvijā ir liberalizēts. 2016. gadā pasta pakalpojumus sniedza jau 67 uzņēmumi.
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
VAS ''Latvijas Pasts'' (LP) ir galvenais valstij piederošais pasta pakalpojumu sniedzējs, kas dibināts 1992. gada 2. janvārī. LP nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot 620 pasta nodaļas. Uzņēmuma pamatfunkcija ir pasta un filatēlijas, pārvadājumu un ekspress pasta, finanšu, preses un mazumtirdzniecības pakalpojumu sniegšana.
Uzņēmums 2017. gadā sasniedza vēsturiski lielāko apgrozījumu – 75,6 miljonus eiro. Tas ir par 20,6% jeb 12,9 miljoniem eiro vairāk kā gadu iepriekš. Peļņa – 1,7 miljoni eiro. Apgrozījuma pieaugumu nodrošinājuši LP īstenotie pasākumi uzņēmuma ilgtermiņa attīstības veicināšanā, aktīvi darbojoties pakalpojumu digitalizācijā, e-komercijas sūtījumu piesaistē, kā arī radot jaunus produktus un papildu pakalpojumus, piemēram, iesaistoties tranzīta pakalpojumu sniegšanā Āzijas sūtījumu piegādēs uz trešajām valstīm. 2017. gadā LP arī kļuva par pilnvērtīgu e-komercijas giganta "Alibaba" sadarbības partneri. Šobrīd Latvijas uzņēmums veiksmīgi darbojas kā viens no globālā spēlētāja tranzīta kanāliem uz trešajām valstīm, taču mērķis ir kļūt par preču pārsūtīšanas punktu arī uz Eiropas Savienību.
Pēc vēsturiski labākā 2017. gada turpmāk katru gadu aug uzņēmuma apgrozījums. 2018. gadā LP apgrozījums bija 89,1 miljoni eiro, kas ir par 17,9% vairāk nekā 2017. gadā. Uzņēmuma peļņa pieauga par 18,7% un bija nedaudz vairāk kā divi miljoni eiro.
LP apgrozījums 2019. gadā bija 96,2 miljoni eiro, kas ir par 7,9% vairāk nekā gadu iepriekš, bet peļņa samazinājās 4,9 reizes un bija 408,2 tūkstoši eiro. Uzņēmums skaidroja, ka peļņas rezultāts ir saistīts ar zaudējumiem, ko LP radīja uzlikto universālā pasta pakalpojuma (UPP) saistību izpilde un fakts, ka jauno UPP tarifu struktūra stājās spēkā nevis pārskata periodā, bet pēc tā beigām. 2019. gadā LP iegādājās 61 pasta sūtījumu saņemšanas termināļa tīklu no investīciju fonda ''Baltcap'', tādējādi piesakot sevi pakomātu segmentā. Darījuma summa – 1,8 miljoni eiro. Ilgtermiņā šis izrādījās ļoti pareizs solis, jo, sākoties pandēmijai, 2020. gada martā, aprīlī un maijā pieprasījums sūtījumu saņemšanai LP pakomātos pieauga vidēji par 40%, un šajā periodā ir palielinājies arī pāradresēto sūtījumu skaits no pasta nodaļām uz pakomātiem. 2021. gadā LP izsludināja iepirkumu par vēl 120 pakomātu piegādi un piedāvāja iespēju noformēt pasta sūtījumus no pakomātiem nogādāšanai saņēmējiem uz pasta nodaļām visā valsts teritorijā.
LP neto apgrozījums 2020. gadā sasniedza 94,1 miljonu eiro, savukārt uzņēmuma neto peļņa šajā periodā veidoja 4,2 miljonus eiro, liecina LP 2020. gada pārskats. Pandēmijas apstākļos LP nācās rast alternatīvas starptautisko sūtījumu piegāžu nodrošināšanai, kā arī pastiprināt drošības pasākumus, pārkārtojot pakalpojumu sniegšanas procesus un rodot risinājumus nevienmērīga sūtījumu apjoma apstrādei, piegādei un izsniegšanai.
2020. gadā LP atklāja pirmo pilnībā automatizēto pasta sūtījumu svēršanas, skenēšanas, mērīšanas un šķirošanas iekārtu. Tajā ieguldītas četru miljonu eiro investīcijas . Pirms Ziemassvētkiem LP spēja izsniegt rekordlielu sūtījumu apjomu – dienā vidēji vairāk nekā 48,3 tūkstošus sūtījumu! Gada nogalē LP sāka sadarbības projektu ar mazumtirdzniecības uzņēmumu ''Elvi'', nodrošinot pārtikas produktu piegādes klientu dzīvesvietās Latgalē. Uzņēmums solīja pakāpenisku piegāžu pieejamību arī citos reģionos.
2021. gadā, palielinoties e-komercijas sūtījumu apjomam un būtiski pieaugot arī lielgabarīta sūtījumu un kravu īpatsvaram, LP sāka papildu telpu izmantošanu lidostas ''Rīga'' teritorijā. Līdz ar paplašināšanos LP paralēli piegādes pakalpojumiem sāka e-komercijas klientiem piedāvāt arī noliktavas pakalpojumus. Tāpat uzņēmums 2021. gadā plāno ieviest jaunu pakalpojumu – viedās pastkastītes jeb mājas pakomātus. Tie būs mini privātie pakomāti, kas nodrošinās iespēju mājās saņemt un nosūtīt visa veida sūtījumus bez kontakta ar kurjeru un nedodoties uz pasta nodaļu vai pakomātu. Līdz 31. augustam LP ir apkalpojis jau 301 pasta tranzītkravu lidmašīnu, apstrādājot un tālāk uz saņēmējvalstīm novirzot ''Alibaba'' sūtījumus sadarbībā ar ''Alibaba'' grupas loģistikas uzņēmumu ''Cainiao''. Salīdzinājumam: 2020. gadā tika pieņemtas 219 kravas tranzīta lidmašīnas.
Uzņēmums ir reģistrēts 1998. gadā, un tā pamatkapitāls ir 266,1 tūkstoši eiro. ''DPD Latvija'' pieder Francijā reģistrētam uzņēmumam ''Geopost''. Sākotnēji uzņēmuma telpas atradās divistabu dzīvoklī, kura platība bija vien 62 kvadrātmetri, taču tagad tās aizņem vairāk kā 8000 kvadrātmetru. Uzņēmuma 20 gadu jubileju ''DPD Latvija'' atzīmēja, 2018. gada vasarā uzstādot 21 jaunu automatizēto paku termināli jeb paku skapi.
''DPD Latvija'' apgrozījums 2019. gadā bija 19,9 miljoni eiro, kas ir par 7,1% vairāk nekā 2018. gadā, bet peļņa samazinājās par 31,7% – līdz 1,06 miljoniem eiro.
2020. gadā ''DPD Latvija'' palielināja apgrozījumu par 3,41 miljoniem eiro jeb 17,68%, sasniedzot 23,38 miljonus eiro. ''Uzņēmuma darbību būtiski ietekmēja Covid-19 pandēmijas radītās izmaiņas pircēju paradumos, kuru rezultātā vietējo sūtījumu pieauguma apjoms, salīdzinot ar 2019. gadu, bija vairāk nekā 50%, savukārt sūtījumu apjoms uz ''Pickup'' paku skapja tīklu divkāršojās,'' teikts SIA ''DPD Latvija'' vadības ziņojumā. Tajā arī norādīts, ka pozitīvu ietekmi uz SIA ''DPD Latvija'' 2020. gada rezultātiem radīja veiktās investīcijas ''Pickup'' tīkla attīstībā, esošo infrastruktūru papildinot ar 120 jauniem paku skapjiem, kuri uzstādīti visā Latvijas teritorijā. Paralēli tam uzņēmums aktīvi strādāja pie efektivitātes uzlabošanas, kā arī procesu automatizācijas.
2020. gadā ''DPD Latvija'' arī paziņoja par plāniem esošos piegādes transporta līdzekļus pakāpeniski līdz 2025. gadam nomainīt ar videi draudzīgāku autoparku, iegādājoties vairāk nekā 40 elektroauto. Projekta kopējās investīcijas pārsniegtu trīs miljonus eiro. 2021. gadā uzņēmums paziņoja, ka jau ir ieguldījis vairāk nekā 400 tūkstošus eiro elektroauto uzlādes infrastruktūras izveidē un desmit jaunu pilnībā ar elektrību darbināmu elektrotransporta auto iegādē kurjeru sūtījumu piegādēm, tādējādi dubultojot uzņēmuma kopējo elektroauto parka apjomu. 2021. gada vasarā uzņēmums arī nāca klajā ar paziņojumu, ka sūtījumu apjoms ''Pickup” tīklā gada laikā ir pieaudzis piecas reizes. Tāpēc līdz gada beigām ir plānots ieguldīt 1,2 miljonus eiro vairāk nekā 50 jaunu skapju uzstādīšanā visā Latvijas teritorijā.
2015. gadā ASV loģistikas un kurjerpasta kompānija "FedEx" par 4,4 miljardiem eiro iegādājas Nīderlandes konkurentu "TNT Express". "Fedex" ir viens no septiņiem uzņēmumiem, kas lidostā "Rīga" nodrošina kravu pārvadājumus. Dati par ''TNT Latvia'' apgrozījumu vēl nav publiski pieejami, bet 2019. gadā uzņēmums apgrozīja 18,2 miljonus eiro.
KOMENTĀRS PAR NOZARI
SIA ''Azeron'' ražo unikāla dizaina ergonomiskus datorspēļu kontrolierus, kas padara piedalīšanos datorspēlēs īpaši ērtu. Uzņēmums savu produkciju eksportē uz vairāk nekā 90 pasaules valstīm. ''Azeron'' ir konkursa ''E-komercijas zvaigzne 2021'' uzvarētājs.
Jānis Kūlbārdis, SIA ''Azeron'' valdes loceklis:
''Latvijas un Baltijas mērogā mēs pasta un kurjera pakalpojumus praktiski neizmantojam. Tirgū ir trīs konkurētspējīgi uzņēmumi, un tie ir pasaules top3 pārvadātāji – ''FedEx'', DHL un UPS. Ikdienā strādājam ar ''FedEx Latvia'', kuri ik dienas Ventspilī paņem 70 līdz 110 mūsu sūtījumus un mums piegādā vidēji piecus sūtījumus dienā. Ik pa laikam veicam cenu aptaujas un pakalpojuma salīdzināšanu. No pieredzes varu apgalvot, ka, ņemot vērā ''Azeron'' specifiku, šobrīd ''FedEx'' ir labākais pakalpojums, izvērtējot cenu un piegādes kvalitāti. Šis pakalpojumu sniedzējs divu dienu laikā spēj piegādāt paciņu no Ventspils uz Ņujorku vai Toronto. Uz Sidneju vai Tokiju – divu līdz četru dienu laikā. Savulaik izvēlējāmies ''FedEx'', jo tas bija vienīgais no lielā trijnieka, kas 2019. gadā mums noticēja un piedāvāja labus sadarbības nosacījumus. Divu gadu laikā uzņēmums ir sevi pierādījis kā uzticamu sadarbības partneri.
Svarīgs aspekts, izvēloties pārvadātāju, ir arī procesu automatizācija – piegādes cenas aprēķins tiešsaistē interneta veikalā, bezpapīra sūtījumi ar elektroniskiem pavaddokumentiem muitas vajadzībām un integrācijas ērtums ar ''Azeron'' ražošanas, klientu atbalsta, grāmatvedības u.c. sistēmām. Šeit spēcīgākie ir ''FedEx'' un DHL, savukārt UPS un DPD būtiski atpaliek. Mūs ir uzrunājuši arī dažādi kurjeru starpnieki, taču – kā likums – viņi nav spējīgi nodrošināt konkurētspējīgas cenas, un esam pat saskārušies ar neadekvāti agresīviem pārdošanas menedžeriem.''
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.