Sveiciens!
Finday.lv turpina jaunajā formātā! Pagājušajā nedēļā jau rakstījām, ka turpmāk fokusēsimies uz biznesa ziņu apkopojumu, un tā arī turpinām. Arī šonedēļ piedāvājam top10 biznesa ziņas Latvijā. Savukārt par nedēļas ziņu esam atzinuši uzņēmuma SIA “Pigu Latvia” aktivitātes vietējā tirgū. Šim uzņēmumam ir lietuviešu saknes, un tas labāk pazīstams ar zīmolu “220.lv”. Investējot 200 tūkstošus eiro, uzņēmums Rīgā atvēris jaunu veikalu un sasniedzis pārdošanas rekordus “Melnās piektdienas” akcijā. Tāpēc nozares apskats tematiski šoreiz ir par internetveikaliem, un tajā “220.lv” ir trešajā vietā. Bet tagad par visu pēc kārtas.
Siltumu sirdī vēlot Finday.lv komandas vārdā,
Ieva Treija
220.lv pārvaldītājs SIA "Pigu Latvia" investējis 200 tūkstošus eiro un atvēris jaunu 220.lv veikalu Rīgā. 220.lv apkopotie Melnās piektdienas rezultāti liecina, ka pārspētas iepriekš izteiktās prognozes. Pārdošanas apjomi Lietuvā, Latvijā, Igaunijā un Somijā šogad, salīdzinot ar 2021. gada Melno piektdienu, pieauguši par 12% .
84% aptaujāto pēdējā pusgada laikā ir iepirkušies internetā , un vismaz 70% to dara reizi mēnesī un biežāk, noskaidrots šī gada starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma "Gemius" e-komercijas pētījumā. Vairāk nekā puse respondentu plāno, ka viņu tēriņi tiešsaistē šogad pieaugs.
74% sūtījumu piegādes pakalpojumu sniedzēja "Omniva" klientu saņem vismaz vienu sūtījumu mēnesī, 16% saņem divus sūtījumus, bet 10% – pat trīs un vairāk sūtījumus mēnesī gan no Latvijas, gan ārzemju interneta veikaliem.
Salīdzinot datus par šo un pērno gadu, "Gemius" tirgus pētījumā noskaidrots, ka nemainīgi populārākā ārzemju interneta veikala aliexpress.com popularitāte samazinājusies par 15 procentpunktiem. To kā savu iecienītāko iepirkšanās vietni šogad norādījis 41% aptaujāto, kas pēdējos sešos mēnešos iepirkušies tiešsaistē. Popularitātes kritumu visticamāk iespējams saistīt ar izmaiņām PVN piemērošanas kārtībā precēm no trešajām valstīm, kas stājās spēkā pagājušā gada vasarā. Tikmēr, apmainoties vietām ar ebay.com, kas iepriekš ieņēmis otro pozīciju, šogad otrs populārākais ārzemju interneta veikals, ko norādījuši aptaujātie, ir amazon.com. Tā popularitāte ir pieaugusi par 11 procentpunktiem, sasniedzot 40% respondentu. Trešā pircēju iecienītākā ārzemju iepirkšanās vietne ir ebay.com, kuru norādījuši 30% respondentu, kas ir par procentpunktu mazāk nekā pērn.
2020. gadā ievērojami pieauga to cilvēku skaits, kuri ir iepirkušies internetā, liecina "Gemius" 2021. gada sākumā publicētais ikgadējais e-komercijas pētījums par Latvijas interneta lietotāju iepirkšanās paradumiem tiešsaistē. 72% aptaujāto tiešsaistē iepirkās vismaz reizi mēnesī un biežāk. No tiem 18% veica pirkumus internetā vienu vai vairākas reizes nedēļā, lielākā daļa – 34% – vairākas reizes mēnesī. Savukārt laika posmā no 2020. gada rudens līdz 2021. gada februārim pirkumus internetā veica 85% aptaujāto Latvijas interneta lietotāju, kas ir par astoņiem procentpunktiem vairāk nekā pirms gada – 2020. gada februārī, kad Latviju vēl nebija sasniegusi Covid-19 pandēmija un ar to saistītie ierobežojumi.
Ekspertuprāt, 2021. gads ir iezīmējis paliekošas mazumtirdzniecības tendences, kas arī turpmāk būtiski ietekmēs e-komercijas nozari. Divas būtiskākās:
Konkursa "E-komercijas zvaigzne 2022" žūrijas vērtējumā par kopvērtējuma līderi un “Grand Prix” ieguvēju atzīts uzņēmums “VeloSock”.
"Joom" platforma ir izveidota 2016. gadā, un tās dibinātāji ir dibināji ir Iļja Širokovs, Jurijs Ivanovs un Iļja Rubins. SIA "Joom" kapitāldaļu turētājs ir Britu Virdžīnu salā reģistrētais "Joom Group Limited". Patiesie labuma guvēji – Gregorijs Fingers un Iļja Širokovs .
Grupas uzņēmumos 2022. gada sākumā strādāja 500 cilvēku . Kompānijas galvenais birojs atrodas Rīgā, bet uzņēmumam ir pārstāvniecības Ķīnā, Honkongā, ASV, Vācijā un Luksemburgā. "Joom" piedāvā vairākus desmitus miljonu produktu – sākot no viedtālruņiem un beidzot ar skaistumkopšanas produktiem un pat uztura bagātinātājiem. "Joom" mērķē kļūt par universālu platformu visām vajadzībām, gaumei un budžetam.
2019. gadā "Joom" apgrozījums palielinājās par 18,7%, sasniedzot 98,62 miljonus eiro. Uzņēmuma zaudējumi šajā gadā palielinājās līdz 36,6 miljonam eiro .
2020. gadā "Joom" kāpināja apgrozījumu līdz 110,57 miljoniem eiro . Gada laikā apgrozījums auga par 12,12% jeb 11,95 miljoniem eiro pretstatā zaudējumiem 2019. gadā. SIA "Joom" 2020. gadā nopelnīja 8,18 miljonus eiro. Tas bija pirmais gads, kad uzņēmums strādāja ar peļņu.
Kā redzams grafikā, 2021. gadā uzņēmuma apgrozījums nokritās līdz 99,47 miljoniem eiro un atkal strādāja ar zaudējumiem, kas bija 10,65 miljoni eiro.
Ar interesi vērosim līdzi, kā uzņēmumam būs veicies šogad, jo iepriekš tam bija struktūrvienības arī Krievijā. Kā zināms, kara sekas ir dažādas sankcijas, un daudzi uzņēmumi atsakās no biznesa šajā tirgū. Tas visticamāk būs atstājis ietekmi arī uz "Joom".
Internetveikals "1a.lv" Latvijā darbojas no 2002. gada . Tas 2008. gadā sāka darbību Lietuvā, bet 2010. gadā paplašinājās arī Igaunijas tirgū. 2018. gadā "Kesko Senukai Digital" nopirka visus "1a.lv" internetveikalus visās Baltijas valstīs. "1a.lv" pārstāvis Normunds Namnieks tolaik tehnoloģiju blogam "Kursors.lv" komentēja, ka notiek divu uzņēmumu apvienošanās, nevis "1a.lv" grupa tika pārdota . Viņš norādīja, ka šis bija stratēģisks un rūpīgi izsvērts lēmums, jo, apvienojot "1a.lv" ar "Kesko" grupas uzņēmumu, "1a.lv" varēs izmantot multikanālu tirdzniecības priekšrocības, būtiski palielināt sortimentu jaunās kategorijās, kā arī piedāvāt saviem klientiem vēl izdevīgākus servisa, loģistikas un produktu piedāvājumus.
2017. gadā "Mobilukss" strādāja ar 41,5 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 31,7% vairāk nekā 2016. gadā . Taču uzņēmums cieta 341,9 tūkstošu eiro zaudējumus pretstatā peļņai gadu iepriekš.
"Mobilukss" 2018. gadā strādāja ar 52,99 miljonu eiro apgrozījumu , kas ir par 27,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma zaudējumi pieauga piecas reizes un sasniedza 1,69 miljonus eiro.
2019. gadā "Mobilukss" valdi atstāja ilggadējais valdes loceklis Mareks Zuika . Viņš valdē strādāja kopš uzņēmuma dibināšanas 2002. gadā. No 2009. gada līdz 2018. gada septembrim M. Zuika bija arī tā līdzīpašnieks. Viņa vietā par valdes locekli tika iecelts Ģirts Siliņš.
Kā redzams grafikā, 2019. gadā "Mobilukss" apgrozījums bija 54,51 miljons eiro, savukārt zaudējumi bija 1,21 miljoni eiro. 2020. gadā uzņēmuma apgrozījums bija 57,02 miljoni eiro, bet peļņa – trīs miljoni eiro.
SIA "Mobilukss" apgrozījums 2021. gadā palielinājās par 33,66%, sasniedzot 76,2 miljonus eiro . Tirgotāja peļņa pēc nodokļu nomaksas pagājušajā gadā bija 241,8 tūkstoši eiro. "Lursoft" dati rāda, ka pirms 20 gadiem reģistrētais uzņēmums pērn bija darba devējs 75 strādājošajiem. Nodokļu maksājumos valsts kopbudžetā "Mobilukss" pagājušajā gadā samaksāja 1,45 miljonus eiro.
Gada pārskatā teikts, ka pēc ciešākas integrācijas plāna visā "Kesko Senukai" e-komercijas grupā, uzņēmums turpinās koncentrēties uz savu lomu kā preču piegādātājs māsas uzņēmumiem, izmantojot izplatīšanas centru Rīgā. Uzņēmums maksimāli izmantos savas IT sistēmas un cilvēku kompetenci krājumu un noliktavu pārvaldībā, pārkraušanā un preču piegādē vietējiem klientiem, kā arī pārrobežu sūtījumos uz Lietuvu un Igauniju.
2005. gadā tika dibināts uzņēmums SIA "U49" , ko 2008. gadā pārdēvēja par SIA "220.lv". 2011. gadā Lietuvas uzņēmums UAB "Pigu" iegādājās 75% "220.lv" kapitāldaļu, bet 2013. gadā – atlikušos 25% kapitāldaļu. 2013. gadā SIA "220.lv" nomainīja nosaukumu uz SIA "Pigu Latvia" . Interneta veikals "Pigu.lt" darbojas kopš 2008. gada un ir viens no lielākajiem šāda veida e-komercijas pakalpojumu sniedzējiem Lietuvā. 2018. gada novembrī "Pigu" grupa apvienojās ar Polijas tiešsaistes tirgotāju "Morele.net".
2017. gadā "Pigu Latvia" apgrozījums bija 29,73 miljoni eiro, un uzņēmums strādāja ar 1,36 miljonu eiro zaudējumiem. 2018. gadā SIA "Pigu Latvia" apgrozīja 24,85 miljonus eiro.
2019. gadā SIA "Pigu Latvia" valdi atstāja valdes locekle Laila Snidzāne, kuru par uzņēmuma valdes locekli iecēla 2016. gadā. Kopš tā laika valdē strādā priekšsēdētājs Dainius Liulys un valdes locekļi Emilis Gustainis, Tomas Mačernis un Raimondas Žilenas. Gadu vēlāk tika palielināts uzņēmuma pamatkapitāls no 1,74 miljoniem eiro līdz 3,74 miljoniem eiro.
"Pigu Latvia" laika periodā no 2020. gada 1. aprīļa līdz 2021. gada 31. martam kāpināja apgrozījumu līdz 34,22 miljoniem eiro . Salīdzinot ar iepriekšējo finanšu periodu, uzņēmuma apgrozījums palielinājies par 34,3%. 2019. gadā tas cieta 990,1 tūkstoša eiro lielus zaudējumus, bet 2020. gadā nopelnīja 1,09 miljonus eiro.
2021. gada jūnijā privātā kapitāla investori "Mid Europa Partners" pabeidza "Pigu" un "Hobby Hall Group" akciju iegādes procesu. Rezultātā tika apvienoti e-tirdzniecības uzņēmumi "Pigu.lt" Lietuvā, "Kaup24.ee" un "Hansapost.ee" Igaunijā, "220.lv" un "Xnet.lv" Latvijā un "Hobbyhall.fi" Somijā, izveidojot sabiedrību "PHH Group".
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.