Sveiciens!
Tā kā janvāris ir garām un daudziem Jaunā gada apņemšanās dzīvot veselīgāk ir sašķobījusies, bet pārējiem brīvdienas parasti saistās ar grožu atlaišanu, šonedēļ nolēmām apskatīt ko galīgi neveselīgu – ātrās ēdināšanas biznesu. Savstarpēji komandā diskutējām, kādus uzņēmumus iekļaut šajā topā, lai kāds neapvainojas. Aptaujājot arī mūsu sociālo tīklu kontu sekotājus, palikām pie burgeriem, picām un kebabiem. Protams, ne visi burgeri ir "vienā maisā liekami", bet tas lai paliek katra patērētāja paša ziņā.
Labu apetīti ''Finday'' komandas vārdā vēlot,
Ieva Treija
Salīdzinot ar 2021. gadu, iekšzemes kopprodukts pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem 2022. gadā palielinājies par 1,8% .
📋 Ir sākusies pieteikšanās organizācijas "CSR Latvia" Atbildīga biznesa vēstnešu apmācību programmai. Tā ir iespēja papildināt zināšanas par korporatīvo sociālo atbildību un ilgtspēju. Programma ir īpaši piemērota profesionāļiem, kuri ikdienā savā organizācijā nodrošina personālvadības, komunikācijas, ilgtspējas, vides, juridiskās, darba drošības, risku vadības vai mārketinga funkcijas. 5 pilnas darba dienas + papildus viena vai divas lekcijas darba dienu vakaros, 2 stundas mentora atbalsts ikvienam dalībniekam, kā arī ilgtspējas iniciatīvu prezentācijas un rekomendācijas programmas izlaidumā. Pieteikšanās līdz 27. februārim: www.abv.lv
📋 Šeit var būt arī Tava ziņa!
Ja vēlies, lai to izlasa gandrīz 1000 lasītāju, kuri interesējas par biznesu un biznesa ziņām, saki to mums ! Gatavojam arī dažādu nozaru pārskatus.
Lai gan kopumā ēdināšana ir viena no nozarēm, kas pandēmijas gados ievērojami cieta, jo ierobežojumi ievērojami traucēja normālam darbam, ātrās ēdināšanas restorāniem problēmu ir krietni mazāk , 2021. gada nogalē rakstīja "Delfi Bizness". Tradicionālajiem ēdinātājiem pandēmija uzlika virkni dažādu ierobežojumu. Iespējams, viens no sāpīgākajiem ierobežojumiem bija prasība distancēties, kas savukārt nozīmē, ka potenciālo klientu skaits bija jāsamazina vismaz uz pusi, mazākās vietas varēja izsniegt ēdienu tikai līdzņemšanai. Tas pamatīgi iedragāja biznesu. Savukārt ātrās ēdināšanas segments, kurš lielu daļu ēdiena realizē, pasniedzot to līdzņemšanai, spēja uzrādīt visai labus rezultātus un pat attīstīties.
2022. gadā šajā biznesā bija interesants jaunpienācējs. Ēdināšanas uzņēmuma AS "Lido" dibinātājs Gunārs Ķirsons izveidoja jaunu ātrās ēdināšanas tīklu "Cherry Fix" . Viņš atklāja, ka šajā projektā iesaistījis gan savu mazdēlu Albertu Ķirsonu, gan Jūlija Krūmiņa mazdēlu Edgaru Krūmiņu, gan vairākus citus jauniešus. "Cherry Fix" izstrādāta ēdienkarte tā, lai atbilstu mūsdienu cilvēka vajadzībām un tiktu nodrošināts veselīgs, garšīgs un kvalitatīvs ēdiens.
2022. gada nogalē TV3 raidījumā "900 sekundes" Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas prezidents Jānis Naglis prognozēja, ka dzīves dārdzības ietekmē Latvijā pieaugs ātrās ēdināšanas uzņēmumu skaits.
''McDonald's'' restorānu īpašnieks Latvijā SIA ''Premier Restaurants Latvia'' ir dibināts 1994. gadā un pieder Nīderlandē reģistrētajam ''Premier Capital B.V.''. 1994. gada 15. decembrī ''McDonald's'' Zigfrīda Annas Meierovica bulvārī atvēra savu pirmo restorānu Latvijā, kas bija arī pirmais visā Baltijā. Tā atvēršana izraisīja iedzīvotāju protestus , kuri bija satraukušies par iepriekš Latvijā nepieredzēto vienreizlietojamo trauku izmantošanu un ārzemju izcelsmes izejvielu īpatsvaru ''McDonald's'' produkcijā.
''Premier Restaurants Latvia'' 2018. gadā strādāja ar 40,5 miljonu eiro apgrozījumu , kas bija par 12,2% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt uzņēmuma peļņa pēc nodokļiem bija teju divi miljoni eiro, kas bija par 20,5% lielāka nekā 2017. gadā.
2019. gadā SIA "Premier Restaurants Latvia" apgrozījums auga par 9,21%, tam sasniedzot 44,24 miljonus eiro, savukārt peļņa pieauga līdz 2,35 miljoniem eiro .
2020. gadā uzņēmums kāpināja apgrozījumu līdz 45,13 miljoniem eiro, kas ir par 2% vairāk nekā 2019. gadā, līdz ar to 2020. gadā Latvijā kļūstot par ēdināšanas nozares lielāko uzņēmumu pēc apgrozījuma .
SIA "Premier Restaurants Latvia" 2021. gadā kāpināja apgrozījumu par 12% , tam pieaugot līdz 50,65 miljoniem eiro. Peļņa samazinājās līdz 1,87 miljoniem eiro. 2021. gadā uzņēmums turpināja attīstīt sadarbību ar viesiem digitālajā vidē – vairāk nekā 28% apmeklētāju pasūtījumus izvēlējās "McDonald’s" mobilajā lietotnē. SIA "Premier Restaurants Latvia" 2021. gadā ar darba vietām nodrošināja 819 darbiniekus. Kopējie uzņēmuma maksājumi valsts kopbudžetā sasniedza 9,73 miljonus eiro.
"Hesburger" savu darbību sāka 1966. gadā , kad Nāntali pilsētā Somijā tika atvērts pirmais grila kiosks. Pirmā ātrās ēdināšanas vieta ar nosaukumu "Hesburger" tika atvērta 1980. gadā Turku, uzņēmumam pakāpeniski iekarojot stabilas tirgus pozīcijas pašu mājās, kā arī tuvākajos kaimiņu reģionos. "Hesburger" vada vairāk nekā 470 ēdināšanas vietas deviņās valstīs.
Šobrīd Baltijas valstīs darbojas 156 "Hesburger" restorāni , no kuriem 58 atrodas Lietuvā, 50 ir Latvijā un 48 – Igaunijā. Kopumā pārdošanas apjoms Baltijas valstīs 2021. gadā sasniedza 99,7 miljonus eiro. No tā lielāko daļu veidoja Lietuvas tirgus. Salīdzinot ar 2020. gadu, Lietuvā pārdošanas apjoms pieauga par 13,96% un sasniedza vairāk nekā 36 miljonus eiro. Turpretim Igaunijā pārdošanas apjoms kāpa par 13,02%, sasniedzot vairāk nekā 30,5 miljonus eiro.
"Hesburger" dati liecina, ka 2018. gadā pārdošanas apjoms sasniedza 80,07 miljonus eiro, kas ir par 18% vairāk nekā 2017. gadā.
"Hesburger" pārdošanas apjomi Latvijā 2020. gadā pieauga par 5,82%, sasniedzot 30,54 miljonus eiro . Neskatoties uz Covid-19 radītajiem izaicinājumiem tīkla darbībā, uzņēmums ir spējis saglabāt pārdošanas apjomus līdzvērtīgi iepriekšējā gada rezultātiem visās Baltijas valstīs.
"Hesburger" pārdošanas apjoms Latvijā 2021. gadā, salīdzinot ar 2020. gadu, pieauga par 8,55% un sasniedza 33,1 miljonu eiro.
"Hesburger" pārdošanas apjoms Latvijā 2022. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, kāpa vēl par 30,34% un sasniedza 43,08 miljonus eiro. Kopumā pārdošanas apjoms Baltijas valstīs pērn sasniedza 128,52 miljonus eiro , no tā lielāko daļu veidoja bizness Lietuvā. Salīdzinot ar 2021. gadu, Lietuvā noiets pieauga par 30,47% un sasniedza vairāk nekā 47,10 miljonus eiro. Igaunijā apgrozījums kāpa par 28,07%, sasniedzot vairāk nekā 38,33 miljonus eiro.
Turpinot attīstīt "Hesburger" tīklu, nākamajos gados visās trīs Baltijas valstīs, arī Latvijā, paredzēts atvērt jaunus restorānus , kā arī turpināt digitālo pašapkalpošanās kasu ieviešanu. "Nākamo 10 gadu laikā Latvijā ietilptu vēl 15 – 20 "Hesburger" restorānu, teju visos nodrošinot "drive in" apkalpošanas iespēju. Prognozējams, ka nākotnē "drive in" būs vēl svarīgāks un pieejamāks serviss nekā jebkad iepriekš, tomēr tas nekļūs par vienīgo vai dominējošo apkalpošanas veidu. Proti, klientiem būs vienlīdz svarīga visu pārdošanas kanālu pieejamība, ko arī nākotnē plānojam pilnvērtīgi nodrošināt," saka "Hesburger" mārketinga un starptautiskās attīstības direktore Ieva Salmela.
P.S. Nebrīnies, ka grafikā redzi citus skaitļus nekā tekstā. Acīmredzot, ar "Hesburger" zīmolu strādā vairāki uzņēmumi. Viens no tiem ir SIA "Superburger", kas arī ir iekļuvis top10. Lai ievērotu konsekvenci un pārāk daudz nejauktu galvu, šoreiz apskatā atsaucāmies tikai uz uzņēmuma paša izziņotajiem finanšu rādītājiem.
Picēriju "Pica Lulū" pārvaldītājs un franšīzes turētājs SIA "Later LTD" reģistrēts 1993. gadā, un tās pamatkapitāls ir 157,6 tūkstoši eiro. Kompānija pieder Elmāram Ronaldam Tannim (50%), Pēterim Intam Ruģelim (40%) un Ievai Sūniņai (10%).
Picēriju tīkls "Pica Lulū" 2018. gadu noslēdza ar 6,97 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 29% vairāk nekā 2017. gadā. 2018. gadā arī tika atvērtas piecas jaunas picērijas – trīs picērijas Rīgā un pa vienai Jelgavā un Jūrmalā, gadu noslēdzot ar 16 picēriju tīklu Rīgā un Pierīgā.
2019. gada nogalē "Later LTD" investēja 40 tūkstošus eiro jaunas mobilās lietotnes un "picu pogas" izveidē . Šādā veidā uzņēmums plānoja paātrināt klienta pasūtījuma procesu – klients ar pāris "picu pogas" klikšķiem varēja veikt pasūtījumu, ko saņems 49 minūšu laikā uz norādīto adresi.
SIA "Later LTD" 2021. gadā strādāja ar 5,68 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 11% mazāk nekā 2020. gadā . Par aptuveni 10% samazinājās arī uzņēmuma peļņa, kas saruka līdz 300,84 tūkstošiem eiro. Peļņas samazinājumu veicināja ne tikai pandēmijas ietekme, bet arī ražošanas izmaksu pieaugums, norāda uzņēmums.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.