Sveiciens!
Aukstā laika karstā tēma – riepas. Vai Tu jau pieteici vizīti servisā, lai savam auto vasaras riepas nomainītu pret ziemas "zābaciņiem"? 🤓
Šajā nedēļā esam aplūkojuši, kā pēdējos gados biznesā ir veicies riepu tirgotājiem. Protams, pieminēsim arī tikko notikušo skaļo darījumu, kura rezultātā viens no lielākajiem neatkarīgajiem riepu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumiem SIA "Latakko" kļuva par Skandināvijas "Nordic Tyre Group" daļu. Tieši SIA "Latakko" šonedēļ jautājām viedokli par aktualitātēm nozarē.
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
P.S. Biznesa ziņas regulāri publicējam arī sociālajos tīklos. Ja ir ērti sekot arī šādi, tad dari tā. Finday @ Facebook un Finday @ LinkedIn.
P.S.2 Ja patīk tas, ko darām, iesaki draugiem, radiem, paziņām. Tik vien kā jānorāda sava e-pasta adrese Finday mājas lapā, un svarīgākie biznesa jaunumi ik nedēļu būs arī viņu e-pasta kastēs.
P.S.3 ''Finday'' biznesa jaunumu vēstules turpina būt pieejamas arī krievu valodā. Tāpēc, ja kāds Tavs draugs, paziņa vai kolēģis ērtāk jūtas, lasot informāciju krievu valodā, uzaicini viņu pieteikties Finday.lv iknedēļas biznesa jaunumu saņemšanai krievu valodā!
Mājsēde vienu mēnesi varētu izmaksāt aptuveni 200 miljonus eiro, Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē sacīja finanšu ministrs Jānis Reirs. No 21. oktobra Latvijā ir ieviesti stingri ierobežojumi ar mērķi samazināt Covid-19 straujo izplatību. No astoņiem vakarā līdz pieciem rītā ir noteikta mājsēde.
Latvijā autoriepu tirgus ir no 500 līdz 700 tūkstoši vienību, no kurām lietotu autoriepu tirgus veido 100 līdz 300 tūkstošus ir. Nozares eksperti paredz, ka šogad dažādu iemeslu dēļ gaidāms riepu cenu pieaugums.
Latvijā domā par lietoto riepu apsaimniekošanu. 2018. gadā tika nodibināta Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija, kuras darbība ir vērsta uz caurspīdīgas un atbildīgas riepu apsaimniekošanas ieviešanu visā nozarē.
Asociācija uzskata, ka, sakārtojot normatīvo regulējumu un attīstot riepu pārstrādi un bitumena ražošanu, Latvijai ir potenciāls kļūt par šīs nozares līderi Baltijas valstīs. Šobrīd Latvija piedalās pilotprojektā "Nolietoto riepu gumijas granulu pievienošana bitumena modificēšanā un asfaltbetona ražošanā un eksperimentālā ceļa posma ieklāšana", kura ietvaros asociācija saredz iespēju valstij attīstīt ar gumiju modificētā bitumena ražošanu un veidot to kā Latvijas biznesa nišu, kas ļautu aptvert ne vien Latvijas, bet arī Baltijas ceļu būvi.
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
“Latakko” ir viens no lielākajiem auto nozares uzņēmumiem Baltijas valstīs. Holdingā ietilpst SIA "Latakko" Latvijā, "Latakko" OÜ Igaunijā un "Latakko" UAB Lietuvā. Uzņēmuma galvenie darbības virzieni ir vieglo automašīnu, kravas auto, agro, industriālo un motociklu riepu, disku, akumulatoru un eļļu vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība. Tāpat uzņēmums attīsta servisa centru tīklus "Pirelli Key Point", "Hankook Masters" un "Mr. Big", kā arī izplata auto preces savā interneta veikalā vairākās valstīs. Ik gadu uzņēmums visā Baltijā pārdod vairāk nekā vienu miljonu riepu.
Uzņēmuma dibinātājs un valdes loceklis ir Jevgēnijs Kopilkovs. Plašākai auditorijai viņa vārds neizsaka gandrīz neko, varbūt tikai vienu ailīti Latvijas miljonāru sarakstā.
SIA "Latakko" 2019. gadā sasniedza 65,43 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 9% lielāks nekā 2018. gadā. Finanšu gadu uzņēmums noslēdza ar 22,88 tūkstošu eiro peļņu. Uzņēmums 2019. gadā nodarbināja 157 darbiniekus.
2020. gadā "Lattako" strādāja ar 70,22 miljonu eiro lielu neto apgrozījumu un nodarbināja 152 strādājošos. Nodokļos valstij tas samaksāja 6,31 miljonu eiro.
2021. gada oktobrī SIA "Latakko" kļuva par Skandināvijas "Nordic Tyre Group" daļu. Darījuma summa netiek atklāta. "Nordic Tyre Group" sastāvā irvairāki vairumtirdzniecības uzņēmumi Skandināvijā. Tāpat grupā esošie "Dekkateam" un "Dekk1" kopā veido vadošo neatkarīgo riepu mazumtirdzniecības ķēdi Norvēģijā ar 55 saviem un 90 partneru veikaliem. "Nordic Tyre Group" apgrozījums kopā ar "Latakko" būs vairāk nekā 320 miljoni eiro, gadā pārdodot vairāk nekā trīs miljonus riepu un kļūstot par lielāko neatkarīgo riepu un disku izplatītāju Norvēģijā, Zviedrijā, Somijā un Baltijā.
Pateicoties sociālajam projektam "Riepas ar sirdi", ko Latakko" sāka 2010. gadā, Bērnu klīniskā universitātes slimnīca 11 akcijas gados ir saņēmusi 117,3 tūkstošu eiro ziedojumu eiro modernas bērnu slimību ārstēšanas un diagnostikas aparatūras iegādei.
"Baltyre Latvia" ir viens no lielākajiem jaunu riepu, disku, kameru importētājiem un tirgotājiem Latvijā. Uzņēmums Latvijā strādā kopš 2012. gada, bet "Baltyre" grupas uzņēmums savu darbību sāka jau 1996. gadā Slovākijā. Klientiem tiek piedāvātas riepas visa veida tehnikai.
SIA "Baltyre Latvia" 2020. gada vadības ziņojumā teikts, ka Covid-19 ietekme uzņēmuma darbībā pārskata gadā nav bijusi būtiska, un tas ir strādājis ierastajā režīmā. Uzņēmuma apgrozījums ir pieaudzis līdz 13,31 miljoniem eiro, kas gada laikā ir kāpums par 4,6% salīdzinājumā ar 2019. gadu. Pārskata gadā uzņēmums guvis 869,40 tūkstošus eiro peļņu.
SIA "Juva" strādā kopš 1992. gada. Uzņēmums ir lielākais "Bridgestone" grupas oficiālais pārstāvis Baltijas valstīs. Tirgotājs pārstāv arī "Continental", "Michelin", "GoodYear", kā arī kompānijas "Aeolus" zīmolus Latvijā, Baltkrievijā, Ukrainā un Krievijas Eiropas daļā.
Uzņēmuma mazumtirdzniecības tīklu veido divi tirdzniecības un servisa centri Rīgā un viens Daugavpilī. Tāpat SIA "Juva" ir vairāk nekā 50 autoriepu pārdošanas dīleri visā Latvijā. Uzņēmumam ir arī kravas automašīnu riepu atjaunošanas rūpnīca.
SIA "Juva" autoriepu tirgus daļa Latvijā ir aptuveni 15%, bet atjaunoto autoriepu tirgus daļa – aptuveni 40%.
Jevgēnijs Kopilkovs
SIA "Latakko" dibinātājs
"Pandēmijas sākums pamatīgi ietekmēja riepu tirgu. Nepieciešamība ievērot karantīnu 2020. gada pirmajā ceturksnī daudzas rūpnīcas Eiropā un Āzijā piespieda pārtraukt vai slēgt ražošanu. Piemēram, tika apturēta "Bridgestone" riepu ražošana Japānā un "Pirelli" riepu ražošana Itālijā. Tāpat ražotāji un tirgotāji saskārās ar loģistikas problēmām. Daudzkārt palielinājās gan izejvielu, gan gatavās produkcijas pārvadāšanas cenas. Vienlaikus saistībā ar sabiedriskā transporta ierobežojumiem un bailēm no saslimšanas daudzi pasažieri pārgāja uz privātiem transportlīdzekļiem, kā rezultātā palielinājās pieprasījums. Bija periodi 2020. un 2021. gadā, kad tirgū trūka produktu.
Šīs tendences bija gan Eiropā, gan Baltijas valstu un Latvijas tirgū. Mūsu reģionā tas izraisīja spēku pārdali - daudzi importētāji kļuva piesardzīgāki savos pasūtījumos. Iespējams, tas daļēji ir saistīts gan ar to, ka dažas rūpnīcas nespēja nodrošināt piegādes, gan ar to, ka vietējie uzņēmumi nebija pārliecināti, ka spēs pārdot savu produkciju.
Mēs kā lielākais tirgus spēlētājs sapratām, kā tirgus reaģēs. Tāpēc 2020. un 2021. gadā ievedām daudz vairāk riepu nekā iepriekš. Tādējādi laikā, kad citi Baltijas tirgus dalībnieki "tīrīja" un samazināja savas noliktavas, mēs rīkojāmies pretēji un palielinājām produktu apjomu. Uzvarējām gan pieejamības, gan tirgus daļas ziņā. Rezultātā, neskatoties uz vispārējo krīzi, "Latakko" 2020. gadu noslēdza ar gandrīz viena miljona eiro peļņu. 2021. gada pirmā puse uzņēmumam bija rekordgads un mūsu prognozes liecina, ka šis gads būs labākais visā uzņēmuma vēsturē – apgrozījums pārsniegs 80 miljonus eiro, bet peļņa būs 3,5 līdz 3,8 miljonu eiro līmenī.
Riepu cenas šī gada laikā ir ievērojami pieaugušas. Ņemot vērā jau iepriekš minēto tirgus situāciju, kā arī loģistikas izaicinājumus, cenas tuvākajā laikā tikai augs. Pašlaik simtiem konteineru kuģi, uz kuriem ir arī riepas, gaida rindā, lai ieietu Ķīnas ostās, un pēc tam piegādātu preces visā pasaulē. Loģistikas kavēšanās, īpaši sezonas laikā, radīs deficītu un līdz ar to vēl lielāku cenu kāpumu."
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.