Sveiciens!
Gada tumšais un arī svētku laiks nāk ar vēlmi pēc gaismas un iespējas sagādāt sev svinīgu noskaņojumu. Īsāk sakot, ir sācies sveču laiks. Šonedēļ, kad sveces dega daudzos logos un, protams, arī kapos, paskatījām, kā veicas uzņēmumiem, kuri ir iesaistījušies sveču ražošanas biznesā. Viena kopīga interesanta iezīme – abas lielākās Latvijas sveču ražotnes atrodas ārpus Rīgas, un tikai trešais nozares spēlētājs par savu mājvietu ir izvēlējies galvaspilsētu.
Jaunpienācēja nozarē Viktorija Veltmane, sveču zīmola ''Maison Kyréné'' radītāja saka - Latvija ir sveču lielvalsts. Viņa pati pirms biznesa uzsākšanas devās studēt parfimēriju uz Franciju. Viktorijas komentārs, jā, arī par to, kāpēc maziem ražotājiem ir svarīgi svētku tirdziņi.
''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
Mēs, Finday.lv komanda, gribam paust savu atblastu mazajiem ražotājiem, kam tik ļoti svarīgi ir piedalīties svētku tirdziņos, lai realizētu savu produkciju. Protams, epidemioloģiskās prasības ir svarīgas un tām ir jābūt ievērotām. Cerība, ka tirdziņi tomēr notiks, vēl ir! Ekonomikas ministrs savā Facebook profilā sola, ka kopā ar pašvaldībām un tirdziņu organizatoriem sagatavos priekšlikumus nosacījumiem, pie kādiem varētu atļaut drošu gadatirgu rīkošanu. Gala lēmums būs jāpieņem valdībai. Turam īkšķus!
Mūsdienās sveces pārsvarā izgatavo no parafīna, jo naftas blakusproduktu izmantošana ir ekonomiski izdevīga. Tirgū ir atrodamas arī no dabiskā bišu vaska izgatavotas sveces vai speciālas aromatizētas sveces, ko var izmantot arī telpu iesmaržināšanai vai nepatīkamu smaku nomākšanai. Pēdējos gados vietējā tirgū rodas jauni sveču zīmoli, kas tās izgatavo no vaska, kas tiek uzskatīts par dabai un cilvēka veselībai draudzīgāku – tiek izmantots sojas, rapšu un pat kokosriekstu vasks.
Svecēm degot, izdalās ogļskābā gāze, ūdens un dažādas citas vielas – kvēpi, cietās daļiņas un nereti arī toksiskas vielas. Cieto daļiņu veidošanās sveces degšanas laikā ir nozīmīgs iekštelpu piesārņojuma avots. Ir zinātniski pētījumi, kas norāda, ka baznīcās, kur dedzina sveces, ir augsts piesārņojuma līmenis ar cietajām daļiņām, kas veicina elpošanas orgānu slimības.
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
SIA ''Baltic Candles'' dibināts 1996. gadā, sadarbojoties mazai Latvijas sveču fabrikai no padomju laikiem ''Dobeles Sveces'' un dāņu sveču fabrikai ''Tranekilde lys''. Kopuzņēmumu izveidoja un lielāko investīciju daļu ieguldīja dāņu uzņēmums ''P Broste''. 1997. gadā uzņēmuma nosaukums tika mainīts uz ''Baltijas Sveces'', bet 2004. gadā – uz ''Baltic Candles''. 1998. gadā Dānijas tirdzniecības un rūpniecības koncerns ''P. Broste'' kļuva par uzņēmuma vienīgo īpašnieku. 2010. gadākoncerns uzņēmuma daļas pārdeva izpilddirektoram Jensam Torupam, un kopš tā laika viņš ir īpašnieks.
''Baltic Candles'' šobrīd ir lielākais sveču ražotājs Baltijā un viens no lielākajiem sveču ražotājiem Eiropā, gadā saražojot vairāk nekā 5000 tonnu sveču. 97% saražotās produkcijas tiek eksportēta gan uz Skandināviju, gan citām Eiropas valstīm, gan arī uz ASV. Klienti ir lielveikalu tīkli, specializēti dāvanu veikali un restorāni, kā arī augstas klases interjera preču veikali.
Uzņēmums ražo pulverpresētās, rustika, stearīna, dārza un aromātiskās sveces dažādām svētku reizēm un dzīves gadījumiem.
''Baltic Candles'' atrodas Dobelē un ir viens no novadā zināmākajiem un mīlētākajiem uzņēmumiem.
''Baltic Candles'' finanšu gadā no 2018. gada 1. maija līdz 2019. gada 30. aprīlim strādāja ar 18,45 miljonu eiro apgrozījumu. Uzņēmuma peļņa sasniedza 1,38 miljonus eiro. Salīdzinot ar finanšu gadu, kas noslēdzās 2018. gada 30. aprīlī, uzņēmuma apgrozījums ir pieaudzis par 9% jeb 1,53 miljoniem eiro, savukārt tā peļņa ir palielinājusies par 16,3% jeb 194 tūkstošiem eiro. ''Baltic Candles'' uz Eiropas Savienības dalībvalstīm eksportēja sveces 15,2 miljonu eiro vērtībā, Latvijā realizēta produkcija 412 tūkstošu eiro vērtībā, bet uz citām valstīm eksportētas sveces 2,84 miljonu eiro vērtībā.
Laika posmā no 2019. gada 1. maija līdz 2020. gada 30. aprīlim SIA ''Baltic Candles'' apgrozīja 16,91 miljonu eiro, kas ir par 8,37% mazāk nekā iepriekšējā pārskata periodā. Vienlaikus samazinājusies arī peļņa, kas sarukusi no 1,38 miljoniem eiro līdz 891,65 tūkstošiem eiro. Uzņēmums savā gada pārskatā ziņo, ka sveču noieta tirgus, īpaši Ziemeļeiropā, pēdējos gados ir samazinājies cilvēku dzīvesveida dēļ. Šī tendence ietekmējusi arī SIA ''Baltic Candles'' pārdošanas apjomus, un tie samazinājušies.
Finanšu gadā, kas ilga no 2020. gada 1. maija līdz 2021. gada 30. aprīlim, SIA ''Baltic Candles'' atkal izdevās uzlabot apgrozījumu, sasniedzot 21,6 miljonus eiro. Tas ir par 27,7% vairāk nekā attiecīgajā periodā gadu iepriekš. Vienlaikus uzņēmuma peļņa pieauga 2,6 reizes un bija 2,3 miljoni eiro. Kompānijas gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka investīcijas, kuras bija veiktas iepriekšējos periodos, kopā ar jaunu produktu attīstību un izstrādi, ir devušas pārdošanas pieaugumu.
Uzņēmums reģistrēts 2003. gada decembrī. Tas vienādās daļās pieder Dānijā reģistrētiem uzņēmumiem ''Joergen Olesen Holding'', ''Lars Olesen Holding'', ''Jesper Olesen Holding'' un ''Dream Invest''. SIA ''Diana Sveces'' darbību sāka 2004. gadā. Ražotne atrodas Ventspilī, ir viens no lielākajiem sveču ražotājiem Baltijas valstīs un aptuveni 95% no saražotās produkcijas eksportē uz Norvēģiju, Dāniju, Zviedriju, Vāciju un citām Eiropas valstīm. Piedāvātās produkcijas klāsts ir ļoti plašs, uzņēmums ražo vairāk nekā 1000 dažādu veidu sveču.
2019. gads SIA ''Diana Sveces'' bijis stabils. Tiesa, salīdzinot ar 2018. gadu, sveču realizācijas kopapjoms ir samazinājies par 12,4% jeb 1,30 miljoniem eiro. Tas galvenokārt noticis tāpēc, ka samazinājies preču realizācijas apjoms Vācijas tirgū. Par 101,59 tūkstoti eiro ir samazinājies arī apgrozījums vietējā tirgū. 2019. gadā SIA ''Diana Sveces'' apgrozīja 10,48 miljonus eiro un gadu noslēdza ar 336,9 tūkstošu eiro peļņu. Uzņēmums nodarbināja 236 darbiniekus.
SIA ''Diana sveces'' 2020. gadā strādāja ar 9,55 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 8,9% mazāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,3 reizes un bija 782,3 tūkstoši eiro. Uzņēmuma gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka 2020. gads bijis stabils, neskatoties uz to, ka sveču realizācijas apmēri salīdzinājumā ar 2019. gadu samazinājās par 8,9%. Sveču realizācija galvenokārt saruka Dānijā.
2020. gadā uzņēmums nodeva ekspluatācijā jaunu noliktavu. Tāpat kompānija paplašināja parafīna un stearīna pievades līnijas, kas atvieglo un paātrina ražošanas procesus un samazina izmaksas, kā arī veica vairāku citu ražošanas iekārtu modernizāciju. 2021. gadā plānots pabeigt vecās noliktavas pārbūvi par ražotni. 2021. gadā nodota ekspluatācijā tējas sveču ražošanas līnija, patlaban procesā ir rustika sveču ražošanas līnijas izveide. Tāpat ražošanā ieviests jauns sveču veids – vītās sveces, pēc kurām ir liels pieprasījums Skandināvijas tirgū.
Lielākā ''jauno laiku'' sveču ražošanas uzņēmuma ''Munio Spa'' pirmā sveču kolekciju tirgū nonāca 2008. gadā. SIA ''Munio Spa'' apgrozījums aug diezgan strauji – no 242,7 tūkstošiem eiro 2017. gadā līdz 435,9 tūkstošiem eiro 2020. gadā. ''''Munio'' ir dizaina sveču zīmols ar izteiktu stāstu katrai kolekcijai. Joprojām ticu, ka Latvijā nav jēgas ražot parastu sveci, ko par vienu eiro var nopirkt katrā veikalā. Neredzu, kā ieiet šādā tirgū. Ir jārada stāsti,'' intervijā ''Dienas Biznesam'' uzsvērusi sveču zīmola ''Munio Candela'' (SIA ''Munio'' un ''Munio Spa'') īpašniece Elīna Čīma.
Zīmols ir labi zināms ar tā sojas vaska svecēm. Uzņēmums bija viens no pirmajiem, kas Latvijas tirgū sāka tās piedāvāt. Laika gaitā ir bijuši daudzi sekotāji, bet arvien ''Munio Candela'' ir vislabāk zināmais un lielākais šīs virziena spēlētājs Latvijā. Laika gaitā svecēm ir pievienojušies arī citi produkti, piemēram, ziepes, roku losjons.
Uzņēmums ir radījis arī zīmolu ''Anna Kilpe''. Sveces ir īpašas ar to, ka ir apstrādātas ar dzintara gabaliņiem.
Latvija – sveču lielvalsts
Viktorija Veltmane
sveču zīmola ''Maison Kyréné'' radītāja:
''Latvija noteikti ir sveču valsts – cilvēki sveces dedzina bieži un daudz. Tās mājās rada mājīgu, jauku sajūtu, un, ja sveces arī smaržo... Tas ir patīkami un, manuprāt, tiek novērtēts. Taču, neskatoties uz to, ka arī sveču piedāvājums ir liels, bieži svece ir tikai svece – parasts mājsaimniecības produkts ar funkciju izplatīt gaismu un viss. Pietrūkst kaut kā atšķirīga – tieši tāpēc es pievērsos sveču izgatavošanai.
Pirms pāris gadiem sāku gatavoties braukt uz Franciju studēt parfimēriju. Tieši tad, kad biju nolēmusi mācīties, sākās pandēmija. Nopirku dažas grāmatas, sāku intensīvi mācīties, pabeidzu kursu par luksus zīmolu vadīšanu. Sākumā biju domājusi darboties ar aromātiem, bet beigās manās rokās nonāca vasks un sāku veidot sveces. Katru reizi, strādājot ar jaunu sveču aromātu, domāju, kam tas varētu patikt, kā svece cilvēku iepriecinās, kā jutīsies šīs sveces tuvumā. Šis ir ļoti aizraujošs process, un man ir gandarījums iepriecināt citus.
Savu sveču darbnīcu atvēru tikai šogad septembrī. Lai gan zīmols ir pavisam jauns, manam internetveikalam jau ir pircēji no Dānijas, Francijas un Lietuvas. Droši vien tāpēc, ka es esmu no Lietuvas un sešus gadus esmu dzīvojusi Dānijā. Vēlos sadarboties ar veikaliem, īpaši ar luksus ziedu un dāvanu veikaliem, jo saprotu, cik svarīgi ir dot iespēju cilvēkiem iepazīties ar produktu klātienē. Gribētu ticēt, ka ar laiku manas sveces tiks tirgotas vairākās valstīs.
Man ļoti žēl, ka epidemioloģisko ierobežojumu dēļ šogad nebūs Ziemassvētku tirdziņu, jo daudziem mazajiem uzņēmējiem – arī man – tas nozīmē lielus zaudējumus. Klātienē tirdzniecība ir pavisam cita nekā internetā. Lai arī e-veikalā ir detalizēti apraksti, tikai klātienē potenciālais pircējs var sveci paņemt rokās, pataustīt, pasmaržot – tā ir vieglāk saprast, vai produkts potenciālajam pircējam patīk. Manā gadījumā tas ir īpaši būtiski, jo es pārdodu stāstu un sensuālu pieredzi aromātisko sveču un mājas aromatizētāju veidā. Tāpēc iespēja iepazīties ar piedāvājumu klātienē ir ļoti svarīga. Kā gan citādāk izlemt, vai konkrēto aromātu gribētu tik intīmā telpā kā guļamistabā vai virtuvē?''