Sveiciens!
Ar tabakas nozari jau sen vairs nesaprotam tikai cigarešu smēķēšanu. Tagad tirgū ir pieejamas dažādas smēķēšanas iekārtas, par kuru veselīgumu un neveselīgumu viedokļi ekspertu vidū atšķiras. Arī vietējā tirgū par moderno smēķēšanas tendenču klātesamību liecina uzņēmumu top3 – trešais lielākais tabakas nozares spēlētājs ir uzņēmums “Pro Vape”, kas ir viens no lielākajiem vienreiz lietojamo e-cigarešu un e-šķidrumu ražotājiem Austrumeiropā un lielākais Baltijā. Starp citu, viena no uzņēmuma rūpnīcām atrodas Latvijā un ražo e-šķidrumus. Protams, ja ir pieprasījums, ir arī piedāvājums. Aptaujas rāda, ka gadu no gada ievērojami aug elektronisko cigarešu lietotāju skaits, tāpēc šis segments Latvijā noteikti ir perspektīvs.
Veselību Finday.lv komandas vārdā novēl,
Ieva Treija
Iesaki Finday un saņem balvu!
Vai tev ir draugi un paziņas, kam arī varētu interesēt lasīt Finday? Iesaki mūs, izmantojot savu unikālo saiti, un saņem balvā Finday kafijas krūzi!
Apstrādes rūpniecības izlaides apjomi 2022. gada jūnijā gan pēc neizlīdzinātiem, gan kalendāri izlīdzinātiem datiem pieauga par 3,1%. Kopumā šī gada pirmajā pusē apstrādes rūpniecībā ražošanas apjomi bija par 6,9% lielāki nekā pirms gada, tai skaitā 1. ceturksnī +8,3% un 2. ceturksnī +5,6 %.
Slimību profilakses un kontroles centra dati liecina, ka pēdējos gados Latvijā ir ievērojami pieaudzis elektronisko cigarešu lietotāju skaits. Piemēram, 2018. gadā šādu lietotāju bija pat divas reizes vairāk nekā 2016. gadā. Arī “Kantar” veiktais pētījums 2021. gada pavasarī apliecina – elektroniskās cigaretes kļūst arvien populārākas, jo cilvēki vēlas pāriet uz mazāk kaitīgām smēķēšanas alternatīvām. Elektronisko cigarešu smēķēšanas laikā nenotiek degšanas process, kā rezultātā cilvēka plaušās nenonāk 500 līdz pat 700 dažādu ķīmisko degšanas savienojumu, kas ir veselībai kaitīgi. Elektroniskajās cigaretēs karsēšanas process notiek daudz zemākā temperatūrā, un starptautiski pētījumi liecinot, ka šī alternatīva ir viens no racionālākajiem un efektīvākajiem veidiem, kā veicināt smēķēšanas atmešanu.
Eiropas Komisija (EK) jūnija beigās ierosināja aizliegt Eiropā lietot aromatizētus karsējamās tabakas produktus. EK ziņojumā nosodīja aromatizētas karsējamas tabakas ierīču pārdošanas apjoma straujo pieaugumu Eiropas Savienībā (ES). Ziņojumā norādīts, ka pēc piesardzīgām aplēsēm 2020. gadā šo izstrādājumu mazumtirdzniecības daļa ES sasniedza 3,33% no visiem tabakas izstrādājumiem. EK mērķis ir līdz 2040. gadam samazināt tabakas izmantošanu ES, lai to neizmantotu vairāk kā 5% no populācijas.
SIA “Baltic Sales Network” ir dibināts 1998. gadā. Uzņēmuma pamatdarbības veids ir tabakas izstrādājumu imports un izplatīšana Latvijas tirgū. Tas izplata "JT International" produkciju un tirgo "Camel", "Winston", "Glamour", "LD" un "More" zīmola cigaretes.Kompānijas vienīgā īpašniece ir "Sanitex".
SIA "Baltic Sales Network" 2020. gadā sasniedza 119,37 miljonu eiro apgrozījumu, kas gada laikā pieauga par 9,43 miljoniem eiro. Gadu uzņēmums noslēdza ar 723,89 tūkstošus eiro peļņu pēc nodokļu nomaksas.
"Baltic Sales Network" 2021. gadā strādāja ar 132,35 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 10,9% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt peļņa pieauga par 33,1%, un bija 963,3 tūkstoši eiro.
Uzņēmums ir reģistrēts 2000. gada februārī, un tā pamatkapitāls ir 201,9 tūkstoši eiro. “Philip Morris Latvia” vienīgais īpašnieks ir Šveicē reģistrētais uzņēmums "Philip Morris".
2018. gadā "Philip Morris Latvia" strādāja ar 60,43 miljonu eiro apgrozījumu un 1,17 miljonu eiro peļņu.
Tabakas izstrādājumu izplatītājs 2019. gadā strādāja ar 105,94 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 75,3% vairāk nekā gadu iepriekš, bet uzņēmuma peļņa saruka par 37,7% un bija 727,59 tūkstoši eiro.
Kā redzams grafikā, SIA "Philip Morris Latvia" apgrozījums 2020. gadā bija 111,95 miljoni eiro, bet peļņa – 216 tūkstoši eiro.
“Pro Vape” ir viens no lielākajiem vienreiz lietojamo e-cigarešu un e-šķidrumu ražotājiem Austrumeiropā un lielākais Baltijā. Šobrīd uzņēmuma produkti tiek ražoti divās rūpnīcās – viena atrodas Latvijā (e-šķidrumi), otra – Šeņdžeņā, Ķīnā (elektroniskās ierīces). “Pro Vape” produkti tiek eksportēti uz 37 pasaules valstīm.
2020. gadā “Pro Vape” apgrozījums bija gandrīz 11 miljoni eiro, kas ir par 643% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa 2020. gadā bija 3,2 miljoni eiro, kas ir par 1873% vairāk nekā 2019. gadā. Togad tirgū tika “palaists” jauns produkts – “Salt”. Tie ir vienreiz lietojami "pīpējamie kociņi". Katrs ir paredzēts 450 ieelpām, ko ražotāji pielīdzina vienai cigarešu paciņai ar 20 cigaretēm. Tām ir dažādas garšas. Atsevišķi veidi ir bez nikotīna, bet pārsvarā produkti satur nikotīnu.
No tradicionālajām cigaretēm pie bezdūmu produktiem
Māris Sproga
Bezdūmu nozares asociācijas valdes priekšsēdētājs:
"Mūsu organizācija pārstāv bezdūmu nozari, proti, tas ir viss, kas nav cigaretes – karsējamā tabaka, elektroniskās cigaretes, nikotīna spilventiņi. Un šis ir arī virziens, kādā attīstās tabakas nozare, pakāpeniski pilnībā atsakoties no tradicionālajām cigaretēm, ko par savu mērķi ir izvirzījis nozares līderis – "Philip Morris International".
Saskaņā ar sākotnējiem pētījumiem bezdūmu produkti ir mazāk kaitīgi veselībai nekā cigaretes. Protams, ilgtermiņā pētījumu, kas apliecinātu šādu faktu, vēl nav, jo arī produkti ir gana jauni. Tomēr pasīvās smēķēšanas riska neesamība jau vien ir fakts, kas ir visiem saprotams. Piemēram, beztabakas nikotīna spilventiņa lietošana ir absolūti neatstāj ietekmi uz apkārt esošajiem. Tam nav arī tvaika vai "veipa", kas ir e-cigaretēm, un aerosols, kas ir karsējamai tabakai.
Diemžēl tradicionālo cigarešu lobijs aizvien ir ļoti spēcīgs, un tas īpaši izpaužas Latvijā. Piemēram, diskutējot par 2021. gada budžetu, cigarešu lobētāji Saeimā panāca to, ka akcīze īpaši karsējamai tabakai Latvijā tiek paaugstināta par 113%, kas ir straujākais kāpums ES. Tāpat arī šogad atbildīgie politiķi īpaši aktīvi pievērstās bezdūmu produktu apkarošanai, lemjot par jauniem ierobežojumiem atbildīgajās Saeimas komisijās. Netika ņemts vērā ne fakts, ka pārsvarā bezdūmu produkti tiek lietoti, lai atmestu daudz kaitīgāko parasto cigarešu kūpināšanu. Tāpat tika ignorēta arī attīstīto valstu pieredze - piemēram, Anglijā e-cigaretes pat tiek ieteiktas tiem, kuri vēlas atmest smēķēšanu.
Vienlaikus noteikti ir jāvēršas pret bezatbildīgu mārketingu, reklāmas aizlieguma pārkāpumiem un bezdūmu produktu pozicionēšanu nepilngadīgajiem, kas diemžēl notiek.
Tendences tabakas nozarē var salīdzināt ar šobrīd notiekošo pāreju no fosilās degvielas automašīnām un dīzeļiem uz elektroauto. Tā ir tendence, kas ir neizbēgama, sabiedrībai attīstoties un spējot izvērtēt riskus. Jācer, ka savu naratīvu spēs mainīt arī veselības nozares pārstāvji, kas līdz šim ir diezgan strikti savos izteikumos un nereti domā tiem visērtākajā stagnātiskajā "atmet vai mirsti" kategorijā. Tādējādi tiek izslēgti alternatīvi mazāk kaitīgi risinājumi kas būtu piemēroti tiem, kuri smēķēšanu diemžēl atmest nespēj.”
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.