Sveiciens!
Šī ir pirmā nozare, ko ieteicis analizēt kāds no mūsu lasītājiem. Jā, arī Tev ir šāda iespēja, ja kļūsti par Finday.lv gada abonentu – iesaki sev interesējošo nozari, un kādā no nākamajām jaunumu vēstulēm mēs to apskatīsim.
Tātad šonedēļ par dzeramo ūdeni, kur ietilpst fasētā dzeramā ūdens, dabīgā minerālūdens un avota ūdens ražošanas uzņēmumi. Ūdens someljē Dans Voļevahs gan uzreiz brīdina, ka Latvijas tirgū lielākoties ir pieejams dzeramais ūdens, kamēr pasaulē veikala plauktu piedāvājums ir daudz plašāks. Tas liek domāt, ka Latvijā vēl ir plašas izaugsmes iespējas šajā nišā. Šajā jaunumu vēstulē vairāk par to, kā līdz šim biznesā ir veicies nozares līderiem.
Un šonedēļ ir vēl kāds svarīgs darbs –14. Saeimas vēlēšanas. Izdari izvēli un dodies balsot, ko darīs arī Finday.lv komanda!
Labas brīvdienas “Finday.lv” komandas vārdā vēl,
Ieva Treija
2022. gada augustā, salīdzinot ar 2021. gada augustu, būvniecības izmaksu līmenis Latvijā palielinājās par 20,5%. Būvmateriālu cenas palielinājās par 26,9%, mašīnu un mehānismu uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas – par 18,1%, bet strādnieku darba samaksa pieauga par 10%.
ZIŅAS
19. gs. beigās un 20. gs. sākumā Latvijas pilsētās dzeramā ūdens ieguves avots bija publiskās akas, bieži tās ierīkoja uz ūdens avota, no kura tas tika sūknēts uz noteiktām ūdens ņemšanas vietām. Pirmais pasaules karš ūdens apgādes attīstību apturēja. Savu kādreizējo līmeni tā sasniedza tikai 1926. gadā. Pirms Otrā pasaules kara dzeramā ūdens tīklu garums Rīgā sasniedza 400 km. 1978. gadā darbu sāka dzeramā ūdens attīrīšanas stacija “Daugava”, kura arī mūsdienās apgādā Rīgas iedzīvotājus ar dzeramo ūdeni no Daugavas hidroelektrostacijas ūdenskrātuves. Latvijā dzeramais ūdens centralizētajās sistēmās tiek iegūts no pazemes ūdens avotiem. Izņēmums ir Rīga, kurā dzeramo ūdeni iegūst arī no Daugavas. Alternatīva šiem dzeramā ūdens avotiem ir veikalā iegādājamais dzeramais ūdens.
Uzņēmums “Venden” ir dibināts 1997. gadā. Tā pamatdarbības veids ir avota ūdens un dabīgā minerālūdens ražošana, ūdens lietošanas iekārtu noma, kafijas un saistīto produktu tirdzniecība, kā arī kafijas iekārtu noma. Uzņēmums jau vairāk kā divdesmit gadus darbojas 18,9 litru ūdens biznesā un ir tirgus līderis šajā ūdens nozares segmentā. “Venden” ir Latvijas ģimenes uzņēmums. Tam nav ārvalstu investoru.
“Venden” 2017. gadā strādāja ar 11,57 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 5,4% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa samazinājās par 5,3% un bija 618,7 tūkstoši eiro.
2019. gadā par dzeramā ūdens ražotāja un tirgotāja “Venden” vienīgo īpašnieku kļuva uzņēmums SIA “Mica Tehnoloģijas”, kam iepriekš piederēja puse uzņēmuma kapitāldaļu. Šajā gadā "Venden" strādāja ar 13,34 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 6,9% vairāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa pieauga par 48,5% un bija 583,1 tūkstotis eiro.
SIA "Venden" 2020. gadā strādāja ar 12,39 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,1% mazāk nekā gadu iepriekš. Uzņēmuma peļņa pieaugua divas reizes – līdz 1,18 miljoniem eiro. 2020. gadā SEB banka izsniedza SIA “Venden” vairāk nekā 900 tūkstošu eiro finansējumu. Uzņēmums skaidroja, ka šis finansiālais atbalsts dos iespēju ne tikai atjaunināt esošo automašīnu parku, bet arī papildus optimizēt iekšējos procesus uzņēmumā, kā arī pilnveidot produkcijas piegādes veidus.
2021. gadā SIA “Venden” apgrozīja 12,77 miljonus eiro. Ja uzņēmuma apgrozījums, salīdzinot ar 2020. gadu, auga par 0,38 miljoniem eiro, tad peļņas pieaugums bija ievērojami straujāks. 2020. gadā SIA “Venden” pēc nodokļu nomaksas nopelnīja 2,44 miljonus eiro, kas ir par 106,4% vairāk nekā gadu iepriekš.
2022. gada sākumā “Venden” izpilddirektors Aldis Škutāns izdevumam “Latvijas Bizness” stāstīja, ka janvārī pabeigts projekts, kurā iegādāta jaudīgāka ražošanas līnijas daļa, kas ļaus saražot vairāk produkcijas un darīt to efektīvāk. 2022. un 2023. gadā plānota būvniecība Cēsīs, lai 2023. gada beigās vai 2024. gada sākumā varētu sākt darbu jaunās telpās. Kopējās investīcijas būs pieci miljoni eiro, un tas ļaus palielināt jaudu un attīstīt darbību citās dzērienu kategorijās. “Ir tā, ka jāiet līdzi tirgus tendencēm – jauniešus interesē krāsaini, viegli gāzēti dzērieni ar dažādām garšām. To rāda arī tirgus – vitaminizēto dzērienu, funkcionālo un sporta dzērienu pārdošana palielinās arvien vairāk,” saka A. Škutāns.
Uzņēmums “Eden” ir dzeramā ūdens risinājumu nodrošinātājs Eiropā un Ziemeļamerikā ar vairāk nekā 9 000 darbiniekiem un 2,6 miljoniem klientu 21 valsts tirgos.
2020. gadā SIA “Eden Springs Latvia” apgrozīja 3,16 miljonus eiro, kas ir par 14,76% mazāk nekā gadu iepriekš. Pretstatā 84,24 tūkstošu eiro lielajai peļņai 2019. gadā, 2020. gadā uzņēmums strādāja ar 214,73 tūkstošu eiro zaudējumiem. Pēdējo desmit gadu periodā 2018. gads bija vienīgais, kad SIA “Eden Springs Latvia” strādāja ar peļņu.
2021. gadā SIA “Eden Springs Latvia” apgrozījums palielinājās par 10,07%, sasniedzot 3,48 miljonus eiro. Uzņēmums turpinājis strādāt ar zaudējumiem, kas sasniedza 213,10 tūkstošus eiro. Mātes uzņēmums “Eden Springs Scandinavia AB” līdz šim ir nodrošinājis SIA “Eden springs Latvia” ar nepieciešamo naudas plūsmu un plāno to nodrošināt arī turpmāk.
“Zaķumuižas ūdens” ieguves vieta tika atklāta 1936. gadā. Ūdens "Zaķumuiža" tiek iegūts no atradnes Garkalnes novadā un pildīts ieguves vietā. Ražotne atrodas stingrās aizsargjoslas teritorijā, kas ir norobežota un apsargāta visu diennakti. Vairāku kilometru rādiusā ap to sniedzas dabas lieguma teritorija, kas iekļauta “Natura 2000” īpaši aizsargājamo dabas teritoriju sarakstā, un to klāj ekoloģiski tīrs priežu mežs.
Dabīgā minerālūdens "Zaķumuiža" ražotājs "Markol" ir 100% Latvijas kapitāla uzņēmums. Tas ir reģistrēts 1994. gadā. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir Rauls Renemanis.
“Markol” 2018. gadā strādāja ar 2,53 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 13,8% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt peļņa saglabājās apmēram iepriekšējā gada līmenī un bija 58,6 tūkstoši eiro.
Kā redzams grafikā, SIA "Markol" apgrozījums 2019. gadā bija 2,8 miljoni eiro un peļņa bija 96,7 tūkstoši eiro. 2020. gadā uzņēmums strādāja ar 2,6 miljonu eiro apgrozījumu, bet nopelnīja 15,2 tūkstošu eiro. 2021. gadā ūdens ražotāja apgrozījums bija 2,9 miljoni eiro un peļņa piedzīvoja vairākkārtēju pieaugumu un sasniedza 424,9 tūkstošus eiro.
Piesātināts tirgus ar vienveidīgu piedāvājumu
Dans Voļevahs, ūdens someljē un mobilās lietotnes "PickAqua" izstrādātājs:
"Latvijas tirgus ir ļoti piesātināts ar dažāda veida ūdens piedāvājumu, vērtējot pret valsts izmēru. Pie mums tirdzniecībā ir apmēram 130 dažādi ūdeņi. Arī vietējā ražojuma ūdens piedāvājums ir diezgan plašs, taču vienlaikus tas sastāva ziņā ir nabadzīgs. Produkti ir diezgan vienveidīgi – mums nav savu stipri mineralizētu, ārstniecisku, funkcionālu un sporta ūdeņu. Visi pārsvarā ir vidējā mineralizācijas līmenī, kas ir ikdienai piemērots ūdens.
Kas attiecas uz izpratni par ūdeni, Latvijas tirgus aptuveni par 10 gadiem atpaliek no attīstītākām valstīm. Mums veikalos joprojām ir ļoti daudz ūdeņi, kas atbilst dzeramā ūdens kategorijai un kur nav norādīta ūdens izcelsme. Lielā mērā patērētāju izpratne ir tieši tā, kas nosaka piedāvājumu. Turpretī, piemēram, Vācijā ir aptuveni 500 dabīgie minerālūdeņi un veikalā neatradīsi teju nevienu dzeramā ūdens kategorijas vai avota ūdeni. Arī tepat blakus Lietuvā ir vairāk dabīgo minerālūdeņu, līdz ar to arī Latvijā noteikti ir potenciāls piedāvāt šādu produktu. Būtu jāpiestrādā pie izglītības, lai patērētāji vairāk novērtētu dabīgos produktus, un attiecīgi arī ražotāji varētu vairāk piedāvāt kaut ko dabīgu un kvalitatīvu.
Lai attīstītu sabiedrības izpratni par ūdeni, es esmu izstrādājis mobilo lietotni "PickAqua". Tā darbojas kā digitālais ūdens someljē. Tajā ir iekļauti visi Latvijā pieejamie ūdeņi kopā ar to sastāvu, mineralizāciju utt., un lietotne pastāsta par katru no tiem latviešu, angļu, spāņu, vācu un krievu valodā. Tajā ir iespēja meklēt ūdeni pēc konkrētu minerālvielu daudzuma vai mērķa, piemēram, uzlabot gremošanu, lietošanai pēc sporta vai pirts. Tāpat lietotnē ir iestrādāts kalkulators, kas ļauj atzīmēt, kādu ūdeni esi dzēris. Attiecīgi lietotne izrēķinās, cik daudz minerālvielu jau esi uzņēmis, kas palīdzēs nepārdozēt."
Vācijas luksusa automašīnu ražotājs "Porsche" ceturtdien debitēja Frankfurtes fondu biržā. Sagaidāms, ka "Volkswagen" ar šo akciju sākotnējo publisko piedāvājumu piesaistīs 9,4 miljardus eiro, no kā daļu paredzēts investēt grupas pārejā uz elektrisko automobiļu ražošanu. Emitēto akciju vērtības ziņā "Porsche" ir īstenojusi lielāko debiju Vācijas fondu biržā kopš 1996. gada un lielāko Eiropā kopš 2011. gada.
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.