Sveiciens!
Paldies, ka pieteicies Finday.lv biznesa jaunumu vēstules saņemšanai! Zemāk ir redzama jaunākās vēstules pilnā versija – šīs nedēļas aktuālākās biznesa un ekonomikas ziņas, nozares un trīs lielāko šīs jomas uzņēmumu apskats, kā arī eksperta komentārs. Finday.lv maksas lietotāji saņem pilno jaunumu vēstuli tieši šādā formā, bet abonenti saņem šīs vēstules saīsināto versiju. Nākamajā piektdienā vari iepazīties ar saīsināto vēstuli, salīdzināt abas versijas un izvēlēties sev piemērotāko.
Kad šķiet, ka vairāk veikaliem Latvijas pilsētās jau vairs nav vietas, mazumtirdzniecības veikalu tīkls SPAR, kas pagājušajā gadā ienāca Latvijas tirgū, paziņo par plāniem tuvākajos gados atvērt 200 veikalu. Tas pasteidzināja mūsu pievēršanos mazumtirdzniecības biznesa datu atjaunināšanai. Gribējām sagaidīt, par cik vietām uz augšu lielāko tirgotāju sarakstā pagājušajā gadā ir pakāpies "Lidl Latvija" ‒ 2016. gadā dibinātais uzņēmums, kas tikai 2021. gadā atvēra pirmos veikalus un jau bija starp top10 lielākajiem mazumtirgotājiem. To vēl nāksies pagaidīt.
Patīkamu iepirkšanos ''Finday'' komandas vārdā vēlot,
Ieva Treija
Starptautiskais mazumtirdzniecības veikalu tīkls SPAR paplašina darbību Latvijā un tuvākajos mēnešos atklās vēl 24 tirdzniecības vietas. Latvijā piecu gada laikā uzņēmums plāno atvērt vismaz 200 veikalus .
📋 Ir sākusies pieteikšanās organizācijas "CSR Latvia" Atbildīga biznesa vēstnešu apmācību programmai. Tā ir iespēja papildināt zināšanas par korporatīvo sociālo atbildību un ilgtspēju. Programma ir īpaši piemērota profesionāļiem, kuri ikdienā savā organizācijā nodrošina personālvadības, komunikācijas, ilgtspējas, vides, juridiskās, darba drošības, risku vadības vai mārketinga funkcijas. 5 pilnas darba dienas + papildus viena vai divas lekcijas darba dienu vakaros, 2 stundas mentora atbalsts ikvienam dalībniekam, kā arī ilgtspējas iniciatīvu prezentācijas un rekomendācijas programmas izlaidumā. Pieteikšanās līdz 27. februārim: www.abv.lv
📋 Šeit var būt arī Tava ziņa!
Ja vēlies, lai to izlasa gandrīz 1000 lasītāju, kuri interesējas par biznesu un biznesa ziņām, saki to mums ! Gatavojam arī dažādu nozaru pārskatus.
2022. gada novembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri , mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 10,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 3,0%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 23,3%. Savukārt 2022. gada 11 mēnešu periodā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums jeb ietirgoto preču vērtība ir augusi par 22% . Straujo pieaugumu, protams, ir veicinājis cenu kāpums. Tomēr, neskatoties uz augsto inflāciju un iedzīvotāju pirktspējas kritumu, par nepilniem 5% auguši arī pārdošanas apjomi. Šādu sniegumu palīdzējis nodrošināt strādājošo skaita pieaugums, ienākumu kāpums, valsts atbalsts, kā arī pandēmijas laika uzkrājumi.
"Rimi Latvia" ir daļa no "Rimi Baltic". "Rimi" Baltijas valstīs pārstāv trīs uzņēmumi – SIA "Rimi Latvia", UAB "Rimi Lietuva" un AS "Rimi Eesti Food". "Rimi Baltic" īpašnieks ir Ziemeļvalstu reģiona mazumtirdzniecības uzņēmums "ICA Gruppen", kas fokusējas uz pārtikas tirdzniecību un veselību. Šobrīd Baltijas valstīs ir vairāk nekā 290 "Rimi" veikali. Uzņēmums mūsu reģionā nodarbina v airāk nekā 12 tūkstošus cilvēku .
"Rimi" ir iespējams iegādāties gan pārtiku, gan sadzīves preces, saņemot sagatavoto pirkumu grozu veikalā vai ar piegādi uz mājām. Kā vēl viens no pasūtījumu saņemšanas risinājumiem tiek piedāvāta "Rimi Drive" novietne, kurā pirkumi tiek nogādāti tieši klienta auto.
2017. gadā "Rimi Latvia" apgrozījums bija 870,4 miljoni eiro, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2016. gadā. Peļņa pieauga par 27,3% un bija 40,846 miljoni eiro .
2018. gadā "Rimi Latvia" strādāja ar 893,7 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 2,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt peļņa pieauga par 10,9% un bija 45,3 miljoni eiro. 2018. gads bija zīmīgs arī ar to, ka tika sākta programma, kuras rezultātā veikali ar "Supernetto" zīmolu Latvijā kļuva par ""Rimi mini". Līdz ar to notika pāreja no veikaliem, kas piedāvā preces lētāk, uz mazākiem veikaliem, kas piedāvā tikai nepieciešamākās preces.
2019. gadā Latvijā turpināja uzlaboties iekšējais patēriņš, kas arī bija viens no iemesliem "Rimi Latvia" mazumtirdzniecības ieņēmumu pieaugumam. Kopējais uzņēmuma apgrozījums auga par 2,63% , sasniedzot 917,2 miljonus eiro. Apgrozījuma pieaugumu esot palīdzējuši sasniegt arī jaunatvērtie un pārveidotie, modernizētie veikali. Gadu "Rimi Latvia" noslēdza ar 33,16 miljonu eiro peļņu, kuru uzņēmuma vadība piedāvāja pilnā apmērā izmaksāt dividendēs. "Rimi Latvia", gluži kā nojaušot pandēmijas tuvošanos, 2019. gada nogalē pircējiem padarīja pieejamu e-veikalu .
2020. gadā "Rimi Latvia" apgrozījums sasniedza 946,5 miljonus eiro. Šo gadu tirgotājs noslēdza ar 30,4 miljonu eiro peļņu. "Rimi Latvia", komentējot biznesa rezultātus, sniedza tādu pašu skaidrojumu kā gadu iepriekš: apgrozījuma pieaugumu ir veicinājis Latvijas iekšējais patēriņš, jaunatvērtie un pārveidotie, modernizētie veikali, kā arī e-komercijas segmenta attīstīšana. 2020. gadu uzņēmums noslēdza ar 131 veikalu.
SIA "Rimi Latvia" apgrozījums 2021. gadā palielinājās par 7,28%, sasniedzot 1,01 miljardu eiro . Tirgotāja peļņa palielinājās līdz 36,75 miljoniem eiro. Pārskata gadu SIA "Rimi Latvia" noslēdza ar 133 veikaliem.
Neskatoties uz to, ka 2022. gada dati vēl nav pieejami, intervijā "Dienas Bizness" oktobrī SIA "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais sacīja, Latvijas iedzīvotāji jau pavasara beigās sāka iepirkties taupīgāk : "Latvijas pircēji ļoti ātri pielāgojas tam, kas notiek tirgū. Vidējais pirkums ir ar negatīvām tendencēm – var redzēt, ka cilvēki pērk mazāk, var nopirkt lētāk, vairāk pērk akcijas preces, iepērkas vairākos veikalos, meklējot izdevīgākos piedāvājumus." Ņemot vērā straujo inflācijas kāpumu, kas tiešā veidā ietekmē mājsaimniecību iespējas iegādāties ierastos pārtikas produktus un citas pirmās nepieciešamības ikdienas preces, "Rimi Latvia" ieviesa jaunu ilgtermiņa atbalsta programmu. Tās ietvaros veikalu tīkls no 6. septembra samazināja un līdz 2022. gada 31. decembrim fiksēja cenas 100 pieprasītākajiem produktiem visos savos veikalos.
"Rimi Latvia" ir pārtikas bankas "Paēdušai Latvijai" partneris , ziedojot produktus un regulāri palīdzot organizēt pārtikas paku akcijas veikalos. "Rimi" ik mēnesi ziedo vairāk nekā 20 tonnu pārtikas. Pērn uzņēmums ziedoja teju 300 tonnas dažādu produktu .
" Maxima Latvija" darbu Latvijā sāka 2001. gadā . Uzņēmums ietilpst holdingā "Maxima Grupe", kas ir lielākā Lietuvas kapitālsabiedrība , kā arī lielākais mazumtirdzniecības veikalu tīkls. Savukārt "Maxima Grupe" pieder holdingam "Vilniaus Prekyba", kas ir viens no lielākajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem Baltijas valstīs un Centrālās un Austrumeiropas reģionā.
"Maxima Grupe" uzņēmumos strādā vairāk nekā 30 tūkstoši cilvēku piecās valstīs – Lietuvā, Latvijā, Igaunijā, Polijā un Bulgārijā. Baltijas valstīs grupas mazumtirdzniecības veikali strādā ar "Maxima" zīmolu, bet pārtikas e-komercijā ir zinama ar "Barbora" vārdu. Polijā uzņēmumam ir "Stokrotka" veikalu ķēde", bet Bulgārijā ‒ "T-Market".
"Maxima Latvija" apgrozījums 2019. gadā sasniedza 836,7 miljonus eiro , kas ir par 7,7% vairāk nekā 2018. gadā. To galvenokārt veicināja uzņēmuma attīstība un klientu pirkumu groza apjoma pieaugums. Pārskata gadu tirgotājs noslēdza ar 27,5 miljonu eiro pelņu. 2019. gada beigās Latvijā strādāja 173 "Maxima" veikali. 2019. gadā "Maxima Latvija" VID administrētajos nodokļos samaksāja 40,8 miljonus eiro, tostarp 22,7 miljonus eiro – valsts sociālās apdrošināšanas obligātajās iemaksās. Uzņēmums nodarbināja 7425 darbiniekus.
"Maxima Latvija" auditētais apgrozījums 2020. gadā sasniedza 878 miljonus eiro, kas ir par 5% vairāk nekā 2019. gadā . Izaugsmes temps gan bija mērenāks nekā gadu iepriekš. Darbību ietekmēja pandēmija. Uzņēmums koncentrējās uz zemu cenu nodrošināšanu. Peļņa bija 31 miljons eiro, valstij pārskaitītie nodokļi – vairāk nekā 115 miljoni eiro.
2020. gadā "Maxima Latvija" kopējās investīcijas bija 25,8 miljoni eiro. Uzņēmums ieviesa arī virkni digitālo risinājumu – tika uzstādītas 144 jaunas pašapkalpošanās kases, to kopējam skaitam Latvijā pieaugot līdz 519. Tika ieviests arī "Scan&go" jeb "Skenē pats" risinājums , kas ļauj pircējiem pašiem skenēt produktus ar telefonu un pēc tam veikt norēķinu, pat neizņemot produktus no iepirkuma maisiņa. Pandēmijas gadā tika atklāti 14 jauni un rekonstruēti veikali.
2021. gadā "Maxima Latvija" auditētais apgrozījums sasniedza 915 miljonus eiro, kas ir par 4,2% vairāk nekā 2020. gadā .
2022. gada sākumā par "Maxima Latvija" vadītāju un valdes locekli kļuva Karolina Zygmantaitė , vienlaikus pievienojoties arī "Maxima Grupe" valdei. Pirms pievienošanās "Maxima Latvija" viņa ieņēma "Maxima Grupe" finanšu direktores amatu.
Pērn gada beigās uzņēmums kļuva par pirmo 2023. gada IIHF Pasaules Čempionāta Hokejā oficiālo partneri Latvijā.
SIA "Lenoka" reģistrēts 2003. gadā . Pirmo gadu tas strādāja ar nosaukumu SIA "Dacapo", bet no 2004. līdz 2014. gadam bija zināms ar nosaukumu "Palink". SIA "Lenoka" pārvaldītā mazumtirdzniecības veikalu tīkla "Mego" kapitāldaļu turētāji ir SIA "Gruodis" (62%), kura lielākais īpašnieks ir Aleksandrs Babenko, SIA "Blackrock Holding West" (10%) un SIA "Blizzard Holding" (10%), kas abi pieder Grigorijam Vovkam. Tāpat "Mego" īpašnieks ir arī Dimitrijs Karbanovs (18%). Tīklā ir 90 veikalu ar zīmolu "Mego", kas nodarbina vairāk nekā 2500 darbinieku.
"Lenoka" pārvaldītais mazumtirdzniecības veikalu tīkls "Mego" 2018. gadā strādāja ar 162,28 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 7,9% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa saruka 2,4 reizes – līdz 4,423 miljoniem eiro.
"Mego" ķēdē 2019. gadā ietilpa 114 mazumtirdzniecības vietas. Uzņēmums apgrozīja 168,59 miljonus eiro, kas ir par 3,89% vairāk nekā 2018. gadā . Finanšu gads noslēgts ar 1,5 miljonu eiro peļņu pēc nodokļu nomaksas.
"Lenoka" 2020. gadā strādāja ar 176,36 miljonu eiro apgrozījumu .
Kā redzams grafikā, 2021. gadā "Lenoka" strādāja ar 187,69 miljonu eiro apgrozījumu. Tirgotāja peļņa bija 5,19 miljoni eiro.
2022. gadā "Mego" uzņēmuma attīstībā, kas ietver jaunu veikalu atvēršanu, esošo renovāciju un citus uzlabojumus, ieguldīja aptuveni 4,2 miljonus eiro, kas salīdzinājumā ar iepriekšējiem diviem gadiem ir gandrīz 10 reizes vairāk .
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.