Sveiciens!
Šīs nedēļas Finday.lv jaunumu vēstulē par to, ka viss aug: cenas, uzņēmumu apgrozījums, gaisa temperatūra, procentu likmes un arī lietotāju skaits 🙂
Cik daudz laika nepieciešams, lai tavu digitālo pakalpojumu sāktu izmantot viens miljons lietotāju? "Twitter" potenciālajam konkurentam "Threads" tas prasīja tikai vienu stundu! Un tas ir jauns rekords. Iepriekš "ChatGPT" piecu dienu laikā sapulcēja vienu miljonu lietotāju. Savukārt "Facebook" tas savulaik prasīja 10 mēnešus. Vai tiešām kādam izdosies pārspēt šo jauno rekordu? Nešķiet reāli – līdz kāds to paveiks 🙂
Tikmēr Latvijā ir tapuši zināmi mazumtirdzniecības rezultāti. Gan cenas, gan mazumtirdzniecības uzņēmumu peļņu plaši apspriež sociālajos tīklos. Patēriņa cenas šogad jūnijā salīdzinājumā ar maiju Latvijā samazinājās par 1,4%, bet gada laikā tās ir pieaugušas. Plašāk par nozari lasi zemāk pēc svarīgāko biznesa ziņu apkopojuma.
Jaukas karstās brīvdienas Finday.lv komandas vārdā novēl,
Ieva Treija
Patēriņa cenas šogad jūnijā salīdzinājumā ar maiju Latvijā samazinājās par 1,4%. Savukārt gada laikā – šogad jūnijā salīdzinājumā ar 2022. gada jūniju – tās palielinājās par 7,9%. Vēl mēnesi iepriekš gada inflācija bija 12,1%.
Salīdzinot ar atbilstošo periodu pērn, "airBaltic" apgrozījums pirmajā pusgadā ir palielinājies par 49% un provizoriski sasniedzis 285 miljonus eiro. Šogad uzņēmums plāno sasniegt 700 miljonu eiro ieņēmumus un pārvadāt 4,4 miljonus pasažieru.
Salīdzinot ar 2021. gadu, Latvijas elektronisko un drukāto mediju reklāmas tirgus Mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā 2022. gadā, salīdzinot ar 2021. gadu, pieauga par 4,2%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,4%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, pieauga par 8,6%, bet autodegvielas – par 0,9%.
Savukārt šī gada maijā mazumtirdzniecības fiziskais apgrozījums, neskaitot inflāciju, Latvijā samazinājās par 1% salīdzinājumā ar pērno gadu. Mazumtirdzniecības apmērs maijā samazinājās 15 ES valstīs, par kurām pieejami dati, bet straujākais samazinājums fiksēts Slovēnijā (-13,4%), Ungārijā (-12,3%) un Igaunijā (-9,6%). Lietuvā mazumtirdzniecības apgrozījums maijā bija par 1,1% mazāks nekā pirms gada.
Maijs bija jau trešais mēnesis pēc kārtas, kad tirdzniecības apjomi Latvijā ir zemāki nekā iepriekšējā gadā. Neskatoties uz inflācijas mazināšanos, gan patērētāju, gan tirgotāju noskaņojums pagaidām ir piesardzīgs, un strauji uzlabojumi tuvākajos mēnešos visticamāk nav gaidāmi, uzskata AS "Citadele banka" ekonomists Mārtiņš Āboliņš. Viņš norāda, ka, lai arī fiziskie pārdošanas apjomi neaug, tomēr eiro izteiksmē mazumtirdzniecības apgrozījums kopš pērnā gada sākuma ir pieaudzis par vairāk nekā 15%, un maijā mazumtirdzniecības apgrozījums faktiskajās cenās bija par 2,2% augstāks nekā pirms gada. Faktiski tirdzniecībā maksājam vairāk, bet nopērkam tikpat vai mazāk nekā iepriekš. Vienlaikus straujais cenu kāpums nav vienīgais iemesls, kādēļ tirdzniecībā ir iestājusies zināma stagnācija.
Savukārt "Luminor" ekonomists Pēteris Strautiņš teic, ka mazumtirgotāja "Lidl Latvija" ienākšana Latvijā ir uzlabojusi konkurences situāciju mazumtirdzniecībā. Viņš norāda, ka pārtikas cenu līmenis visā Baltijā ir audzis krietni straujāk nekā Eiropā, bet iemesli tam nav meklējami galvenokārt tirdzniecībā. Enerģijas cenu kāpums Baltijā ir bijis straujāks un samērā mazais ražošanas mērogs nozīmē to, ka enerģijas cenu kāpums izmaksas ietekmē proporcionāli vairāk. "Domāju, ka situācija uzlabojas, "Lidl" ienākšana noteikti pastiprina konkurenci," norāda P. Strautiņš, piebilstot, ka sarunās ar līdzšinējiem tirgus līderiem ir dzirdējis, ka "Lidl" ienākšana ir būtiski ietekmējusi to darbību. Vienlaikus ekonomists akcentēja, ka pēdējā gada laikā "Lidl" ienākšana Latvijā nav vienīgās izmaiņas mazumtirdzniecības nozarē, proti, strauji nostiprinās viens no lielākajiem vietējā kapitāla uzņēmumiem – Smiltenē bāzētais "Madara 89", kas ir lielākais dalībnieks veikalu tīklā "Top". Tāpat Latvijā ar diezgan lielām ambīcijām ienāk SPAR.
Kā redzams grafikā, mazumtirdzniecībā līderis arvien ir "Rimi", kas savu apgrozījumu pērn ir nedaudz kāpinājis un sasniedzis teju 1,03 miljonus eiro. Arī topa otrās vietas ieguvējas "Maxima" apgrozījums ir palielinājies līdz 974,64 miljoniem eiro. Abi līderi aug par dažiem procentiem gadā. Daudz lielāka izaugsme ir vērojama "Lidl" rādītājos. 2021. gadā tirgus jaunpienācēja apgrozījums bija 101,42 miljoni eiro, bet pērn tam jau izdevās sasniegt 442,38 miljonu eiro apgrozījumu un “ielēkt" topa trešajā vietā. Lai gan visu veikalnieku finanšu dati vēl nav zināmi, visticamāk neviens cits "Rimi" un "Maxima" tik ļoti nepietuvosies. Arī "Lidl" zaudējumi ir samazinājušies no 53,36 miljoniem eiro līdz 3,85 miljoniem eiro. Jau tagad ir skaidri zināms, ka nākamā gada rezultāti būs vēl interesantāki – cik ļoti "Lidl" izdosies pietuvoties "Rimi" un "Maxima"?
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.