Sveiciens!
Apdrošināšanas tēmu šai jaunumu vēstulei bijām izvēlējušies vēl pirms liktenīgajiem notikumiem Ukrainā. Gatavojot datus un informāciju, nonācām pie skaudra secinājuma, ka visu diemžēl apdrošināt nav iespējams… Arī mūsu domas, protams, šajās dienās ir ar draugiem un paziņām Ukrainā.
Apdrošināšana ir sarežģīta nozare, tās lielākos spēlētājus mēdz noteikt pēc parakstītajām bruto prēmijām. Līdzīgi kā citos apskatos, mēs pieturējāmies pie apgrozījuma rādītājiem. Tiesa, šī iemesla dēļ topā neparādās ārvalstu komersantu filiāles, kuru apgrozījuma rādītāji nav publiski pieejami. Citādi topā noteikti būtu arī "Gjensidige", "Ergo", "If", "Seesam", "Compensa", "Swedbank P&C Insurance”.
Mierīgas brīvdienas vēlot ''Finday'' komandas vārdā,
Ieva Treija
Labdarības organizācijas "Ziedot.lv" sāktajā līdzekļu vākšanā Ukrainas iedzīvotājiem pirmās dienas laikā ir saziedoti vairāk nekā 500 tūkstoši eiro. Jaunumu vēstules izsūtīšanas laikā šī summa jau ir sasniegusi 756 tūkstošus eiro. Ja vien ir iespēja, arī Finday.lv aicina pievienoties šai iniciatīvai!
Apdrošināšanas nozare pēc piecu ceturkšņu pārtraukuma, kad Latvijas ekonomiku nomocīja Covid-19 pandēmijas izraisītās sekas, 2021. gada trešajā ceturksnī beidzot piedzīvoja izaugsmi. Kopumā pērn apdrošinātāji parakstījuši prēmijas par 583,9 miljoniem eiro, bet atlīdzībās klientiem ir izmaksāti 350,8 miljoni eiro. Tas ir 961 tūkstotis eiro dienā, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas apkopotie dati.
Top5 apdrošināšanas veidi Latvijā pēc parakstīto prēmiju apmēra 2021. gadā:
Dzīvības apdrošināšana – 150 miljoni eiro (25,7% no tirgus, +7,8% pret iepriekšējo gadu)
Veselības apdrošināšana – 108,5 miljoni eiro (18,6% no tirgus, +9,7% pret iepriekšējo gadu)
Īpašuma apdrošināšana – 93,9 miljoni eiro (16,1% no tirgus, +17,7% pret iepriekšējo gadu)
KASKO – 90,9 miljoni eiro (15,6% no tirgus, +6,3% pret iepriekšējo gadu)
Sauszemes transporta civiltiesiskā apdrošināšana – 80 miljoni eiro (13,7% no tirgus, -11% pret iepriekšējo gadu)
Top5 apdrošināšanas veidi Latvijā pēc izmaksāto atlīdzību apmēra:
Veselības apdrošināšana – 81 miljons eiro (23,1% no tirgus, +13,7% pret iepriekšējo gadu)
Dzīvības apdrošināšana – 79,3 miljoni eiro (22,6% no tirgus, -8,8% pret iepriekšējo gadu)
KASKO – 65 miljoni eiro (18,5% no tirgus, +5,6% pret iepriekšējo gadu)
Īpašuma apdrošināšana – 54,4 miljoni eiro (15,5% no tirgus, +20,5% pret iepriekšējo gadu)
Sauszemes transporta civiltiesiskā apdrošināšana – 53,7 miljoni eiro (15,3% no tirgus, -5% pret iepriekšējo gadu)
AKTUĀLI PAR UZŅĒMUMIEM
Apdrošināšanas akciju sabiedrība “BTA Baltic Insurance Company” (BTA) piedāvā plašu nedzīvības apdrošināšanas pakalpojumu klāstu. Uzņēmums ir dibināts 2014. gadā, reorganizējot “BTA Insurance Company SE”. Taču uzņēmuma pirmsākumi meklējami 1993. gada 1. novembrī, kad ir dibināta AS "Baltijas Transporta apdrošināšana".
Veicot uzņēmuma reorganizāciju, 2014. gadā tika nodibināts BTA meitas uzņēmums "BTA Baltic", kura vienīgais akcionārs un īpašnieks ir "BTA Insurance Company SE". 2016. gadā par “BTA Baltic Insurance Company” lielāko akcionāru kļuva "Vienna Insurance Group AG". 2021. gadā tika pabeigta uzņēmuma reorganizācija. Rezultātā apdrošināšanas pakalpojumus Latvijā, Lietuvā un Igaunijā sniedz "BTA Baltic", savukārt BTA turpinās tirgus ekspansiju pārējās Eiropas valstīs.
BTA auditētā peļņa 2020. gadā bija 12,6 miljoni eiro, kas ir par 18,3% vairāk nekā 2019. gadā. Bruto apdrošināšanas prēmijās BTA 2020. gadā parakstīja 208,5 miljonus eiro, kas ir par 7,2% mazāk nekā 2019. gadā. Savukārt bruto atlīdzībās uzņēmums izmaksāja 127,8 miljonus eiro, kas ir par 8% mazāk.
BTA peļņa 2021. gada pirmajā pusgadā bija nedaudz vairāk kā četri miljoni eiro. Tas ir par 47,4% mazāk nekā 2020. gada attiecīgajā laika periodā. Bruto apdrošināšanas prēmijās BTA 2021. gada pirmajos sešos mēnešos ir parakstījusi 109,394 miljonus eiro, kas ir par 2,5% vairāk nekā 2020. gada attiecīgajā periodā. Bruto atlīdzībās uzņēmums ir izmaksājis 62,86 miljonus eiro, kas ir par 4,5% vairāk.
BTA arī realizē investīciju ieguldījumu stratēģiju nekustamo īpašumu jomā. 2021. gadā uzņēmums noslēdza nozīmīgu darījumu ar būvniecības uzņēmumu YIT par piecu īres dzīvokļu namu projektu īstenošanu Baltijā, kas līdz šim ir vēsturiski lielākais darījums šajā nozarē. BTA un YIT investīciju ieguldījumu darījums paredz divu īres dzīvokļu namu būvniecību Rīgā, divu ēku būvniecību Viļņā un vienas ēkas būvniecību Tallinā. Plānots, ka visi īres dzīvokļu namu projekti tiks pabeigti 2022. un 2023. gadā.
Apdrošināšanas akciju sabiedrība "Balta" (AAS BALTA) nodarbojas ar nedzīvības apdrošināšanu. Kopš 2014. gada tā pieder Polijas apdrošināšanas grupai "Powszechny Zakład Ubezpieczeń" (PZU). "Balta" ir dibināta 1992. gadā.
2018. gadā "Balta" strādāja ar 104,7 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 17,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Peļņa pieauga par 31,2% un bija 7,78 miljoni eiro.
2019. gada pirmajā pusgadā "Balta" strādāja ar peļņu 7,35 miljonu eiro apmērā. Saskaņā ar Latvijas Apdrošinātāju asociācijas datiem, 2019. gadā "Balta" tirgus daļa nedzīvības un dzīvības (veselības un nelaimes gadījumu) apdrošināšanas tirgū sasniedza 26,4% salīdzinājumā ar 25,8% 2018. gadā. "Balta" 2019. gadā apkalpoja vairāk nekā 300 tūkstošus privātpersonu un gandrīz 33 tūkstošus juridisko personu.
Uzņēmums ir dibināts Latvijā 1993. gadā ar nosaukumu "Baltijas Transporta apdrošināšana" (vēlāk zināms ar zīmolu BTA). Ātri vien tas kļuva par vienu no lielākajiem pilna apjoma apdrošināšanas sniedzējiem Baltijas tirgū.
2008. gada finanšu krīzes laikā uzņēmums sāka paplašināties ārpus Baltijas valstīm, attīstot darbību Polijā, Vācijā, Spānijā, Lielbritānijā. 2015. gadā notika darījums ar Austrijas kompāniju "Vienna Insurance Group", un darbība ārvalstīs turpinājās. Zīmoli BTA un "Balcia" tika atdalīti, un "Balcia" turpināja darbību ārpus Baltijas valstīm. Tagad uzņēmums atgriezies Baltijā, pērn jau sākot darbību Lietuvā, bet šogad – Latvijā.
"Balcia" bruto parakstīto prēmiju apjoms 2020. gadā bija 61,7 miljoni eiro. 91% no sabiedrības kopējā apdrošināšanas portfeļa ir saistīts ar transportlīdzekļu apdrošināšanas riskiem. 2020. gadā bruto parakstīto prēmiju apjoma kritums ir 29% attiecībā pret 2019. gadu, kas ir balstīts uz sabiedrības stratēģiski izvirzīto ilgtermiņa mērķi – veikt portfeļa optimizāciju, segmentējot produktus un pakalpojumus, atsakoties no mazāk ienesīgiem produktiem un palielinot privātpersonu īpatsvaru sabiedrības kopējā apdrošināšanas portfelī.
2021. gada trešajā ceturksnī "Balcia" nopelnītās prēmijas bija 40,1 miljons eiro, liecina publiskais ceturkšņa pārskats. Iepriekšējā gada attiecīgajā periodā šis rādītājs bija 45,5 miljoni eiro.
Biežāk apdrošinām mājas, nevis savu dzīvību
Jānis Abāšins
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents:
"Rietumvalstīs 50 līdz 60% tirgus aizņem dzīvības apdrošināšana. Latvijā tie ir vien 25%. Tas nozīmē, ka mēs naskāk apdrošinām mājas un dzelžus nekā savus bērnus un sevi. Tas nav īsti pareizi. Līdzīgi kā ir vajadzīgs finanšu drošības spilvens, arī dzīvības apdrošināšana ir svarīga.
Pēc pieciem ceturkšņiem, kad nozarē nebija izaugsmes, pērnā gada beigās nozarē bija 6,4% pieaugums. Uz vispārējā fona, salīdzinot ar citām jomām, nozarei nav pamata sūdzēties par atgūšanos no Covid-19 mikrokrīzes. Apdrošināšanas uzņēmumi ir labi tikuši galā ar izaicinājumiem gan saistībā ar jauniem produktiem, gan ar klientu apkalpošanu. Salīdzinot ar t.s. veco Eiropu, kur bija problēmas ar attālināto apkalpošanu, mēs ar savām attīstītajām informācijas tehnoloģijām nejutām nekādas problēmas.
Viens no nozīmīgākajiem jaunumiem nozarē ir tas, ka Latvijas tirgū sāk strādāt jauns apdrošinātājs – "Balcia". Tas pēdējos gados ir rets notikums. Iepriekš daļa BTA akciju piederēja arī "Balcia", bet 2016. gadā "Vienna Insurance Group" iegādājās BTA. Ir beidzies "Balcia" nekonkurēšanas periods, kas bija spēkā pēc šī darījuma. Tagad uzņēmums var strādāt arī Latvijā. Tas liecina arī par to, ka “Balcia” savam biznesam ārpus Baltijas vēlas pievienot stabilizējošu darbību šajā tirgū. Ja reiz uzņēmums ir reģistrēts Latvijā, tas te arī strādā.
Runājot par apdrošināšanas produktiem, Latvijas tirgū arvien pietrūkst specifisku nišas produktu, kas būtu interesanti, bet tirgus tiem ir pārāk mazs. Piemēram, Latvijā pietrūkst kiberapdrošināšanas pakalpojuma uzņēmumiem. Tie Latvijā ir bijuši laimīgi un pasargāti, un nav notikuši lieli datu noplūšanas vai sistēmu uzlaušanas gadījumi. Taču kādā brīdī tas noteikti piemeklēs arī mūsu uzņēmumus, bet tad jau būs par vēlu. Ir vēl citi nišas apdrošināšanas produkti, ko piedāvā vien daži pakalpojumu sniedzēji, piemēram, Londonā vai kādā citā lielajā finanšu centrā. Piemēram, profesionālu sportistu vai pasākumu nenotikšanas apdrošināšana. Ik pa laikam pēc tādiem ir interese arī Latvijā, bet šeit tie nav pieejami – vajadzības gadījumā šie pakalpojumi ar brokeru starpniecību ir jāmeklē citās valstīs. Taču kopumā mūsu mazajam tirgum produktu klāsts ir tīri labs.
Šobrīd daudzās jomās ienāk jaunuzņēmumi. Apdrošināšanas nozare ir diezgan konservatīva. Latvijā līdz šim šajā jomā nav bijuši jaunuzņēmumi, arī ārzemēs to ir diezgan maz. Lielākā daļa piedāvā risinājumus konkrētiem procesiem, piemēram, klientu apkalpošanas jomā. Pagaidām pamatbūtība paliek nemainīga. Būtu jauki, ja būtu vairāk jaunuzņēmumu. Es pieļauju, ka attīstība notiks līdzīgi kā banku jomā – tiklīdz tām nācās dalīties ar datiem, jaunuzņēmumi piedāvāja dažādus interesantus risinājumus. Domāju, ka trīs līdz piecu gadu laikā arī apdrošināšanas nozare varētu nopietnāk mainīties."
Ietekmīgākie biznesa līderi Latvijā ik piektdienu savā e-pasta kastē saņem tikai viņiem atlasītu informāciju un ziņas Finday.lv biznesa ziņu jaunumu vēstulē.